پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۶
کتابخانه‌های عمومی گیلان میزبان سوگواران حسینی می‌شوند

گیلان- همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ، ۸۶ باب کتابخانه عمومی گیلان با برنامه ریزی و اجرای ده‌ها برنامه فرهنگی میزبان عاشقان امام حسین (ع) می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، ۸۶ باب کتابخانه عمومی گیلان در ۱۷ شهرستان استان همزمان با فرارسیدن ایام محرم و سوگواری سرور و سالار شهیدان با سیاه‌پوش کردن و نصب پرچم‌های عزای حسینی در سردرب این مراکز فرهنگی یاد شهدای کربلا را گرامی داشتند.

کتابخانه‌های عمومی گیلان در این ایام با برنامه ریزی برگزاری مجالس عزاداری و قرائت و تفسیر زیارت عاشورا با حضور و بهره مندی از ظرفیت ذاکران، مداحان، واعظان هیئت های مذهبی بستر حضور اعضای کتابخانه های عمومی در مراسم های مختلف عزاداری در کتابخانه را مهیا کرده و در این مجالس با ایجاد نمایشگاه های مختلف کتاب از آثار مربوط به حادثه کربلا و قیام حضرت ابا عبدلله به ترویج کتاب‌های عاشورایی می پردازند.

کتابداران گیلان همچنین در این ایام با تولید محتوای مجازی کتاب محور در معرفی آیین‌ها و مناسک عزاداری بومی استان و بازنشر آن در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت محافل و اعضای فعال کتابخانه‌ها در قالب های مختلفی چون پادکست وکلیپ‌های عاشورایی تحت عنوان «عشق ما حسین است» اعضای کتابخانه ها را در این برنامه ها سهیم می کنند.

اجرای نمایش، شبیه خوانی، نمایشنامه خوانی و نیز اجرای نشست‌های مقتل خوانی با بهره گیری از ظرفیت واعظان شناخته شده استان و نیز اجرای همزمان دو پویش «نذرکتاب» (اهدای کتاب به مناطق محروم) و دست‌سازه‌های حسینی (کاردستی، دست سازه، کاغذ برش خورده نیز از دیگر برنامه های کتابخانه های عمومی استان در ایام محرم خواهد بود.

کتابخانه های عمومی گیلان در روزها و شبهای ماه محرم با برگزاری نشست‌ها و محافل قرآنی (تفسیر، صحیح خوانی و…) از آیات نورانی و مبارک ۲۲۷ سوره شوری، ۹ و ۱۳ و ۳۹ سوره کهف، ۷۰ و ۷۱ سوره غافر و ۱۳۷ سوره بقره عطر کلام الله مجید را در این فضا منتشر خواهند کرد.

کتابداران گیلان همچنین در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان برنامه های مختلفی نیز برای کودکان و نوجوانان تدارک و برنامه ریزی کرده اند که برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی، کارگاه مهارت‌های خواندن اشعار آیینی (نقالی، پرده خوانی، مقتل خوانی، شبیه‌خوانی) و داستان‌خوانی و قصه‌گویی ونقاشی عاشورایی بخشی از این برنامه ها خواهند بود.

کتابخانه های عمومی استان گیلان پیش از این و در سال گذشته نیز با برگزاری دهها برنامه فرهنگی یاد و نام شهدای مظلوم کربلا بویژه حضرت امام حسین (ع) را گرامی داشته و نسبت به معرفی سبک و سیره آن حضرت اقدامات و فعالیت های متنوعی به انجام رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها