جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
ارائه کتاب‌هایی درباره رویکردها و چالش‌های میراث ناملموس/ تاب‌آوری در مواجهه با تغییرات اقلیمی

آتوسا مومنی گزارشی از انتشارات اعضای شورای حکام ارائه داد و گفت: ما توانستیم کتاب‌های مختلفی را به زبان فارسی و روسی و همین‌طور در آینده به زبان عربی منتشر کنیم. کتاب‌هایی درباره رویکردها و چالش‌های میراث ناملموس، میراث زنده آب، میراث فرهنگی و آینده و همکاری مرکز میراث ناملموس یونسکو که ترجمه فارسی آن در دستور کارمان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در ابتدای ششمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس با اشاره به دستور کار این جلسه گفت: دستور کار شامل معرفی شرکت کنندگان برای به رسمیت شناختن، گزارش دبیر جلسه و مدیرکل مرکز ICH تهران در مورد فعالیت های مرکز از ژوئن ۲۰۲۳ (۵ OGC) تا جولای ۲۰۲۴، انتخابات اعضای جدید GC، اصلاح آیین نامه داخلی مرکز و تجدید نظر در نمودار کارکنان است.

او افزود: در جلسه سوم، از کشورهای عضو دعوت می شود تا دیدگاه های خود را در مورد برنامه اقدام آینده مرکز برای سال های ۲۰۲۵-۲۰۲۶ به اشتراک بگذارند. همچنین یک‌دوره آموزشی برای خبرنگاران برگزار می شود.

مومنی به آماده کردن برنامه پیش نویس عملیاتی سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ اشاره کرد و افزود: این برنامه عملیاتی با مشارکت اعضای هیئت اجرایی و شورای حاکمیتی تهیه شده است. روحیه مشارکتی در سومین جلسه هیئت اجرایی در مارس ۲۰۲۴ و چهارمین جلسه هیئت اجرایی که به صورت آنلاین در ۳ ژوئیه ۲۰۲۴ برگزار شد باعث شکل گیری سند برنامه اقدامی که امروز در اختیار دارید بوده و آن را با نیازهای ما هماهنگ کرد.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران ادامه داد: مشارکت فعال در برنامه اقدام، بر تعهد مشترک ما برای تقویت صلح و دیپلماسی فرهنگی در منطقه در راستای روح کنوانسیون تاکید می کند. علاوه بر این، مرکز مفتخر است که سیزدهمین نشست هماهنگی C۲C ها در حوزه ICH را میزبانی کند که نشان‌دهنده قدردانی از تلاش‌های منطقه‌ای ما و تقویت روابط نزدیک‌تر بین دبیرخانه مرکز ICH تهران و کشورهای عضو است.

او افزود: در پی گسترش شبکه ما تلاش هایی برای تعامل با کشورهای منطقه مانند قطر و ترکمنستان برای عضویت بالقوه داشتیم که با هدف تقویت همکاری و حفاظت از میراث مشترکمان شکل گرفت. در این روند نشست آنلاین با مقامات قطری برگزار شده و گفتگوهای اولیه انجام شده است. مکاتباتی نیز با ترکمنستان انجام می شود که تمایل خود را برای عضویت در مرکز ما ابراز کرده است. بنابراین، شاید بتوانیم خانواده مرکز ICH تهران را بزرگ تر کنیم.

فعالیت‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن می‌پردازند

آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس در این جلسه گردآوری اطلاعات در زمینه اقدامات پاسدارانه و همکاری با سایر مراکز مقوله دوم و شبکه‌سازی با عنوان نشست تخصصی پاسداری از میراث ناملموس و تاب آوری در مواجهه با تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده عنوان کرد.

او به حضور متخصصان از کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: موفق شدیم از ارمنستان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه و افغانستان در منطقه آسیای غربی گرد هم بیاییم و به فعالیت‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بپردازیم.

مومنی ادامه داد: در حوزه ظرفیت سازی موفق به برگزاری کارگاه های ظرفیت سازی شدیم. یکی از این کارگاه های آموزشی اخیراً با همکاری کشور پاکستان برگزار شد. علاوه بر اموزش اجرایی سازی کنوانسیون ۲۰۲۳ راهکارهایی در این نشست شش روزه برای تمام متخصصان برگزار کردیم.

او افزود: یکی از وظایف ما برگزاری کارگاه‌های ظرفیت‌سازی است. سال گذشته این دوره‌ها را ارزیابی کردیم و با همکاری خانم گیلجیان در ارمنستان تصمیم گرفتیم برای اولین بار این کارگاه را با محوریت میراث ناملموس درباره موزه‌ها برگزار کردیم.

مومنی ادامه داد: یکی از نشست های مهم ما که جزو سیاست‌های ایران و یونسکو بود نشست‌های اطلاع رسانی و آموزش‌ها برای تصمیم گیران دولت ها بود که با پیشنهاد شورای حکام برای اولین بار در ایران برگزار شد و وزارت جهاد کشاورزی را پایلوت کردیم که با الگویی بتوانیم در سال های آینده آن را معرفی کنیم.

مومنی گزارشی از انتشارات اعضای شورای حکام ارائه داد و گفت: ما توانستیم کتاب‌های مختلفی را به زبان فارسی و روسی و همینطور در آینده به زبان عربی منتشر کنیم. کتاب‌هایی درباره رویکردها و چالش‌های میراث ناملموس، با عنوان‌های میراث زنده در مواجهه با کووید ۱۹، متون پایه کنوانسیون ۲۰۲۳، میراث زنده آب، میراث فرهنگی و آینده، همکاری مرکز میراث ناملموس یونسکو که ترجمه فارسی آن در دستور کارمان قرار دارد. این کتاب‌ها توسط ضرغامی در همایش بزرگ پاسداشت و بزرگداشت مقام پیشکسوتان میراث فرهنگی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها