یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
احکام ثبت ملی آیین‌های خطبه‌خوانی و صفه‌خوانی حرم رضوی رونمایی شد

خراسان‌رضوی- در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از احکام ثبت ملی آیین‌های خطبه‌خوانی و صفه‌خوانی حرم مطهر رضوی در میراث معنوی کشور در موزه این آستان مقدس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مشاور مدیر عالی حرم مطهر رضوی در این مراسم که ظهر یکشنبه در حرم مطهر رضوی برگزار شد با تأکید بر لزوم ثبت سنت‌ها و آیین‌های کهن حرم مطهر که از گذشته تا کنون به همت واقفان و بانیان در این آستان مقدس پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: تمام آیین‌هایی که در بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) برگزار می‌شود، فلسفه دارد و پیامی در آن‌ها نهفته است.

توکلی فریمانی افزود: آیین خطبه‌خوانی از دوره صفویه تا عصر حاضر به سه شیوه خطبه‌خوانی شب عاشورا، خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا (ع) و خطبه‌خوانی تحویل کشیک خدام، در حرم مطهر اجرا می‌شود. همچنین در مراسم صفه نیز بخشی به خطبه‌خوانی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا و شب شهادت امام رضا (ع)، به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: خطبه‌خوانی یکی از باشکوه‌ترین آیین‌های کهن حرم مطهر رضوی به شمار می‌آید و برای حفظ شأن و شکوه این مراسم، تمامی خدمه در هشت کشیک مکلف هستند در آن حضور داشته باشند. حضور در این مراسم و کسب فیض از آن نه تنها برای خادمان بلکه برای زائران و مجاوران نیز اهمیت خاصی دارد.

توکلی فریمانی با تشریح جزییات برگزاری آیین خطبه‌خوانی اعم از آماده‌سازی محل برگزاری آن، تهیه شمع و لاله‌ها، فرش‌آرایی و گل‌آرایی ویژه مراسم، چیدمان خاص خدمه و نظم و ترتیب اجرای مراسم آن افزود: در این میان، مراسم شمع‌گردانی، مهم‌ترین بخش اجرای این آیین به شمار می‌آید.

اهمیت موزه‌داری در آستان قدس

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم در مورد اهمیت موزه‌داری در این آستان مقدس اظهار کرد: از نگاه ما موزه‌های حرم مطهر رضوی دالان معرفتی است که بازدید از آن‌ها مکمل امر زیارت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: همچنین موزه‌ها پیشینه فرهنگی، تاریخی و تمدنی کشور به شمار می‌آیند و صیانت و پاسداری از آثار نفیس آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. در این میان، در حفظ آیین‌های کهن حرم مطهر همچون خطبه‌خوانی نیز به عنوان میراث معنوی کشور باید کوشید.

وی با ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت‌های موزه‌های آستان قدس رضوی در ثبت ملی آثار نفیس موزه‌ها و همچنین موضوع «زیارت رضوی» در چند سال اخیر گفت: همچنین این آستان مقدس در صدد است تا زیارت رضوی را به ثبت جهانی برساند.

لازم به ذکر است؛ در این مراسم کلیپ‌هایی از آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا و آیین صفه‌خوانی حرم مطهر رضوی نیز پخش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها