دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با «زیرزبونی»

رادیو صبا برنامه جدید «زیرزبونی» را با هدف پاسداشت زبان و ادبیات فارسی راهی آنتن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «زیرزبونی» عنوان یکی از برنامه‌های جدید این شبکه رادیویی است که با «شعار زبان مولفه اصلی هویت هر ملت» و با هدف پاسداری از زبان و ادبیات فارسی همراه مخاطبان می‌شود.

صادق مهرانی، تهیه‌کننده این برنامه بیان کرد: زبان فارسی یادگار گذشتگان و نمود فرهنگ مردم ایران است که همواره نقش مهمی در ایجاد و بیان هویت، فرهنگ و وحدت ملی ایران داشته؛ از این‌رو حفظ و پاسداری از آن یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای هویت ایران زمین به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه با وجود اهمیت خاصی که به زبان فارسی داده شده پاسداری از آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است. ورود بی رویه واژه‌های بیگانه به زبان فارسی، ترجمه تحت اللفظی کتاب‌های مختلف علمی، ادبی و نمایشنامه‌ها و فضای مجازی این گنجینه ادبی را تهدید می‌کند.

وی افزود: برنامه «زیرزبونی» تلاش می‌کند در فضای ساده و صمیمی در قالب اجرای نمایش و گزارش مردمی در هر قسمت به یکی از عواملی که زبان فارسی را تهدید می‌کند بپردازد. در این برنامه به آسیب‌های ناشی از ورود ترجمه‌های کلمه به کلمه (تحت‌اللفظی) به گفتار و نوشتار پرداخته می‌شود. در این برنامه در هر قسمت با مشورت با کارشناسان زبان و ادبیات فارسی به یکی از عوامل تهدیدکننده زبان فارسی می‌پردازیم. گزارشگر برنامه با گفت‌وگوی مردمی تلاش می‌کند اشتباهات مصطلح را به مردم و مخاطبان یادآوری کند و در این بخش گزارشی، استفاده از واژه‌ها و عبارت‌های ساختگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و راهکارهایی در جهت حفظ زبان فارسی و مراقبت از آن در برابر ورود واژه‌های بیگانه مثل شعرخوانی و استفاده از ضرب‌المثل‌های شیرین زبان فارسی به مردم و شنوندگان پیشنهاد می‌شود.

مهرانی یادآور شد: پاسداشت زبان فارسی رسالت تمام مردم، نهادها و مسئولان است که باید به پاسداری از این گنجینه ارزشمند بپردازند و در مسیر ارتقای آن تلاش کنند.

برنامه «زیرزبونی» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به تهیه‌کنندگی و اجرای صادق مهرانی و گزارشگری معصومه احمدی پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها