دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
«شب‌های ایل» در انتشارات قشقایی منتشر شد

فارس- کتاب «شب‌های ایل» به قلم سهراب حاتمی بهمن‌بیگلو پس از ۲۲ سال در انتشارات قشقایی به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کتاب «شب‌های ایل» که توسط مریم پرهام‌نژاد صفحه‌آرایی شده و طرح جلد آن آیلر حاتمی بهمن‌بیگلو و با ویراستاری گل‌افروز جهاندیده و گرافیک مهسا عمادی به بازار نشر آمد داستان‌هایی خواندنی با قلم سحرآمیز سهراب حاتمی بهمن‌بیگلو به خواننده ارائه می کند که به دوران سیه‌روزی و تارِ زندگی ایلی برمی‌گردد؛ داستان‌هایی که گاهی خواننده را می‌گریاند و گاهی زندگی گذشتگان و اتفاقاتی نه‌چندان دور، خواننده را متحیر می‌کند.

نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است: قشقایی‌ها، شب‌های تیره و طوفانی بسیاری را به صبح رسانده‌اند. ایل قشقایی پیوسته همانند دریایی از امواج قدرت‌های داخلی و خارجی در تلاطم بوده است. حکومت‌های محلّی و مرکزی برای سرکوب و ناتوان‌ساختن این ایلِ قدرتمند از هیچ کوششی دریغ نداشته‌اند؛ با تبعیدها و تغییرات مکانی و تجزیه‌های ایل، طوایف و تیره‌های آن، مردم ایل را از ثبات و امنیّت و آرامش بی‌بهره ساخته‌اند؛ تلخکامی و تیره‌روزی، ستیز و گریز، زنجیر و شمشیر یار دیرین قشقایی‌ها در درازنای تاریخِ پرفرازونشیب آن‌ها به‌شمار می‌رود. مردم ایل، گاه با خودی، گاه با غیرخودی و پیوسته با طبیعت کشمکش و درگیری داشته‌اند.

دوران‌های آشتی و آرامش ایل، بسیار کوتاه و زودگذر، امّا هنگامه‌های کین و کین‌خواهی، پریشانی و پراکندگی‌، دائمی، دراز و دیرپای بوده، امّا است.

... با ظهور دبستان‌های عشایری و آموزگاران فداکار و خدمتگزار در بافت فکری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایل، دگرگونی عمیقی پدید آمد و بیشتر مردم ایل به اراده و اختیار خود زندگی سیّار ایلی را رها نمودند و در بخش‌ها و شهرستان‌های گوناگون استان‌های فارس، اصفهان، کهگیلویه، بوشهر و خوزستان سکونت گزیدند.

این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ توسط انتشارات تخت‌جمشید منتشر شد و پس از دو دهه و تقاضاهای مکرر، در مرداد ۱۴۰۳ توسط انتشارات قشقایی روانه بازار کتاب شده است.

تازه‌دولی‌خان، قُورخماز بیگ، شیری‌خان، گذشت مردانه، مردعلی، الاغ‌های بخشعلی، راهدار بخت‌برگشته، سردار، قادر، فرار صفرخان، حسنعلی، صفدرخان، بختۀ گرگعلی و ردپای سحرآمیز نام داستان هایی است که در این اثر به رشته تحریر در آمده است.

به گزارش ایبنا؛ هم‌زمان با انتشار کتاب شب‌های ایل، کتاب «روز و روزگارانی با ایل» نیز توسط این نویسنده و ناشر منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها