دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
جمعیت و کتابخوانی؛ یک تیر و دو نشان موسسه شهید روحی مشهد

خراسان‌رضوی- مدیرعامل موسسه فرهنگی شهید روحی معتقد است که با برگزاری برنامه‌ها و پویش‌های مختلف با موضوع خانواده و محوریت کتاب، دو موضوع جمعیت و کتابخوانی هدف قرار داده شده است.

سرویس‌استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مسئله جمعیت یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین رکن زیرساختی جامعه به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر نیز بیش از پیش مورد تاکید امام انقلاب قرار گرفته است. اهمیت جلوگیری از کاهش جمعیت در نگاه مدیریتی رهبر انقلاب را می‌توان در سه محور تشریح کرد که عبارتند از «حفظ کمی و کیفی نهاد خانواده» و سپس «تقویت نظام اقتصادی کشور در سالهای آینده»، «حداکثر استفاده از زمان موجود برای اصلاح بحران».

در این بین نقش کانون‌های فرهنگی مساجد در عمل به این رهنمود ولی امر به عنوان یکی از ارکان تربیتی محلی که می‌تواند در روند بهبود وضعیت موجود به مدد سایر نهادها بیاد حائز اهمیت است.

یکی از کانون‌هایی که مسئله جمعیت را به عنوان یک راهبرد اصلی در دستورکار خود قرار داده کانون فرهنگی شهید روحی مشهد است.

علی‌اکبرروحی، مدیرعامل موسسه فرهنگی شهید روحی در این خصوص گفت: از سال ۱۳۸۷ فعالیت‌های حوزه خانواده را آغاز و اولین حوزه عملیاتی را با برگزاری مسابقات کتابخوانی برای آشنایی خانواده ها با مقوله جمعیت شروع کردیم. به همین منظور مسابقه بزرگ کتابخوانی داستان‌هایی از زندگانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) را برگزار کردیم.

وی ادامه می‌دهد: مسابقه فرهنگی هنری پیمانه نیز سال ۸۸ با موضوع اصلاح الگوی مصرف در خانواده؛ مسابقه کتابخوانی هنر تنظیم دخل و خرج خانه (مباحثی پیراموان اقتصاد خانواد در سال ۹۰)؛ مسابقه بزرگ کتابخوانی آن مرد سال ۹۲؛ مسابقه بزرگ کتابخوانی سبک زندگی امام رضا (ع) سال ۹۵؛ مسابقه کتابخوانی خیر کثیر که برش‌های از زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها بود در سال ۹۵ و بیش از ۱۰ مسابقه ملی کتابخوانی دیگر در این ۱۸ سال در حوزه خانواده و جمعیت انجام گردیده از جمله برنامه‌ها مهم کانون است.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و پویش‌ها و نشست‌های کتابخوانی متعدد دیگری هم که در این حوزه انجام شده تاکید می‌کند: با توجه به وحود مراجع علمی و کتاب‌های تخصصی در این حوزه مسئله خوانش کتاب را هم در دستور کار گذاشتیم. این عمل باعث هم ترویج مساله کتاب و کتابخوانی وهم تبیین مسئله جمعیت بود. یعنی با یک تیر دونشان زدیم. خوانش کتاب کابوس سالمندی با حضور نویسنده اثر از تهران حجت الاسلام شفیعی؛ خوانش کتاب مجوزی برای قتل (سقط جنین) با حضور نویسنده اثر سرکار خانم عاشوری؛ خوانش کتاب مامان بابا من غول نیستم با حضور نویسنده اثر از قم حجت الاسلام وافی و …از جمله برنامه‌های اجرا شده است.

مدیرعامل کانون شهید روحی اضافه می‌کند: در حال حاضر در سال ۱۴۰۳ هم ۲ پویش ملی در حوزه جوانی جمعیت با موضوع پویش ملی کتابخوانی حسنه ماندگار از کتاب کابوس سالمندی نوشته استاد شفیعی و پویش ملی کتابخوانی مادر پروازی از کتاب مادر پروازی بروی سایت مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی www.mketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها