سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
«یکشنبه‌های روشن» به یک گعده شعری در حوزه کودک و نوجوان تبدیل شده است

رئیس امور کودک و نوجوان گفت: برگزاری نشست‌های شعر کودک و نوجوان «یکشنبه‌های روشن» از اواخر شهریور ۱۴۰۲ با یک گروه کوچک از شاعران کودک و نوجوان آغاز شده و حالا یک جمع صمیمانه و گعده شعری تشکیل داده است.

کبری بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره نشست‌های «یکشنبه‌های روشن» گفت: برگزاری نشست‌های شعر کودک و نوجوان «یکشنبه‌های روشن» از اواخر شهریور و اوایل مهرماه سال ۱۴۰۲ با یک گروه کوچک از شاعران کودک و نوجوان به میزبانی معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران شروع شده است. این گروه به مرور گسترش و تعداد دوستانش افزایش پیدا کرد و حالا یک جمع صمیمانه و یک گعده شعری را تشکیل داده است.

رئیس امور کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی افزود: اعضای شرکت‌کننده در این سلسله‌نشست‌ها فعالیت‌های مختلفی را با محوریت شعرهای کودک و نوجوان انجام می‌دهند. برای مثال شعرخوانی، نقد و بررسی آثار، بررسی مجموعه‌های اعضای خود گروه و شرکت‌کنندگان قبل از چاپ و حتی قبل از ارائه به ناشر، بررسی مقاله‌هایی که در حوزه شعر کودک و نوجوان وجود دارد، بررسی شعر شاعران پیشکسوت و فعالیت‌هایی از این‌دست، جزو سرفصل‌های کاری «یکشنبه‌های روشن» است. ضمن اینکه دورهمی و نشست شاعران کودک و نوجوان «یکشنبه‌های روشن» در مناسبت‌های مختلف مثل اتفاقاتی که در غزه افتاد، عید غدیر خم، دهه محرم، بررسی شعر آیینی کودک و نوجوان و غیره، به این موضوعات می‌پردازد و فرصتی را برای ردوبدل‌کردن اطلاعات و ایده‌ها در حوزه شعر کودک و نوجوان فراهم می‌کند؛ همانطور که تا به امروز روش‌های کارگاهی زیادی روی این موضوعات انجام داده است.

کبری بابایی در مورد نحوه برگزاری این نشست‌ها بیان کرد: نشست «یکشنبه‌های روشن» در ابتدا یک هفته در میان برگزار می‌شد و در هر ماه دو جلسه حضوری داشتیم؛ اما امسال با توجه به اینکه شاعران کودکان و نوجوان در سراسر کشور به نوعی از برگزاری این نشست مطلع شده بودند و دوست داشتند در برنامه «یکشنبه‌های روشن» شرکت کنند، ظرفیت برگزاری جلسه به صورت مجازی هم ایجاد شد. این به این معناست که معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، شرایط نشست و دورهمی «یکشنبه‌های روشن» را برای دو یکشنبه در ماه به صورت حضوری و دو یکشنبه دیگر به صورت مجازی از سراسر کشور فراهم کرده است.

او درخصوص شرکت‌کنندگان این سلسله رویدادها نیز گفت: خانم‌ها خاتون حسنی و اکرم‌السادات هاشمی‌پور از مسئولان و راهبر این نشست‌ها و به عبارتی از سرحلقه‌های شکل‌گیری این برنامه هستند؛ اما به طور کلی ما دوستان پای ثابت و همراهان همیشگی زیادی داریم. برای مثال زهره باقری و حمیده سیوانی، پایه ثابت این جمع هستند و دوستان خوب ما از شهرستان‌های مختلف نیز م ارا همراهی می‌کنند. اثرخوانی و گفت‌وگو درباره مسائل روز در حوزه ادبیات کودک و نوجوان روند خوبی است که در این سلسله‌نشست‌ها اتفاق می‌افتد. نشست «یکشنبه‌های روشن» هر یکشنبه به همت بخش کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی، از ساعت ۱۵ در خانه کتاب و ادبیات ایران شروع و گاهی اوقات تا ساعت ۱۹ الی ۲۰ هم ادامه پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط