جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
معرفی دبیران علمی دو جشنواره ادبی تا تغییرات در مرکز اسناد دفاع مقدس

هفته‌ای که سپری شد بر عکس هفته‌های گذشته حوزه فرهنگ مقاومت رویدادهای فرهنگی متنوعی را برگزار کرد که بخشی از آنها در گزارش هفتگی گنجانده شده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متنوعی در حوزه فرهنگ روی داد، اخباری که بخشی از آن به حوزه فرهنگ تعلق داشت و بخشی از اخبار فرهنگ به حوزه فرهنگ مقاومت. در حوزه فرهنگ مقاومت، تغییر در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در روزهای پایانی هفته در صدر خبرها قرار گرفت. همچنین خبر معرفی دبیران علمی دو جشنواره ادبی یوسف و شعر دفاع مقدس، تغییر ساعت بازدید از باغ موزه دفاع مقدس، برگزاری دوره مجازی آموزش محقق ادبیات پایداری از سوی موسسه فرهنگی روایت فتح و… از جمله اخباری بود که در هفته گذشت در حوزه فرهنگ مقاومت روی داد که در این گزارش بخشی از این اخبار را جای دادیم تا از اهم رویدادهای هفته مطلع شوید.

اعلام ساعت بازدید از موزه دفاع مقدس

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در راستای مدیریت بهینه مصرف برق در فصل گرما، ساعات بازدید از تالارهای هفتگانه و همچنین سراسرنمای مقاومت شهید سلیمانی از روز یکشنبه ۳۱ تیرماه تا ۳۱ مردادماه تغییر کرده و به شرح ذیل است:

تالارهای هفتگانه در طول ایام هفته (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۸ الی ۱۲( آخرین پذیرش ۱۱)

سراسرنمای مقاومت در طول ایام هفته (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۱۱ صبح الی ۱۸( آخرین پذیرش ۱۷) است.

آموزش محقق ادبیات پایداری

دوره مجازی آموزش محقق ادبیات پایداری (دامون) «تابستان ۱۴۰۳» از سوی انتشارات روایت فتح برگزار می‌شود. مدرسان این دوره یحیی نیازی و مرتضی قاضی از پژوهشگران و مولفان شناخته شده ادبیات پایداری و مقاومت هستند.

سرفصل ها این دوره عبارتند از: «جغرافیای دفاع مقدس»، «آشنایی با وقایع دفاع مقدس»، «آشنایی با اصطلاحات نظامی»، «تاریخچه عملیات‌ها»، «روش تحقیق و پژوهش»، «سوژه‌یابی و مراحل تبدیل ایده و سوژه به پروژه در مستندنگاری»، «تکنیک‌های ارتباط‌گیری و حفظ ارتباط در مصاحبه و روانشناسی مصاحبه»، «کارگاه عملی و نظری مصاحبه»، «کارگاه انتقال تجربه اساتید پایداری»، «مصاحبه، قلب مستندنگاری»

رونمایی عملیات مرصاد در شب خاطره

سومین برنامه شب خاطره با حضور فرماندهان، پیشکسوتان، خانواده معظم شهدا و ایثارگران در سالن همایش‌های بین المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود. همچنیین در این مراسم از کتاب «عملیات مرصاد» با حضور سردار «اسماعیل احمدی‌مقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی رونمایی خواهد شد. این کتاب عمدتاً متمرکز بر مشاهدات، خاطرات، برداشت‌ها، دریافت‌ها و در مجموع، روایتِ شخصیِ سردار احمدی مقدم از عملیّات مرصاد است. بخشی از این اثر نیز تحقیق و تألیفِ نظامیِ منحصربفردی از این عملیّات مهم است که به فاصله‌ی کوتاهی از وقوع مرصاد، در قالب پایان‌نامه‌ی «دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران» (دافوس آجا)، توسّط وی، در سال ۱۳۶۸ به انجام رسیده و ارائه شده است.

تحقیق و تألیف اثر حاضر متّکی است بر گردآوری بیش از ۳۷ گیگابایت معلوماتی که در ۴۶۷ فولدر و قریب شش هزار فایل با فرمت های گوناگون، ذخیره شده و در دسترس است.منابعِ تألیف این اثر، یکصدوهشت عنوان کتاب، بیست‌وسه عنوان نشریه، چهل و شش سایت و خبرگزاری، هفت عنوان فیلم و کلیپ و دو لوح فشرده بوده است.نمایه‌ی پنجاه صفحه‌ای این اثر از دیگر امتیازات این اثر محسوب می‌شود که جز متن، پانوشت‌های کتاب را هم دربر می‌گیرد.

روایتی برای باورناپذیرترین لحظات پیشرفت

راضیه عزیزی، مولف کتاب «امواج اراده‌ها» در بیست‌ودومین نشست عصرانه کتاب مرکز مطالعات ژرفا گفت: کتاب روایت ایرانی برای رسیدن به نتیجه در باورناپذیرترین شرایط است. در واقع به اتفاقات بعد از انقلاب اسلامی می‌پردازد و داستان زنان و مردانی است که دغدغه حل مسائل و معضلاتی را دارند که به دست مسلمان ایرانی حل شود و به نتیجه برسد.

او افزود: خاطرات کتاب توسط دو پژوهشگر به صورت مستند گردآوری و بعد پروژه به من پیشنهاد شد. پس از گرفتن فایل‌های مصاحبه، به بازنویسی پرداختم. وقتی فایل‌های مصاحبه که توسط میلاد حبیب و پژمان عرب گرفته شده بود به دستم رسید، یادم است به لحاظ شخصی شرایط خاصی داشتم و نزدیک به یک سال بود که کاری را انجام نداده بودم تا شرایطم بهتر شود. با خواندن خاطرات آن‌قدر حس غرور به من دست داد که تصمیم گرفتم کار را انجام دهم.

معرفی نامزدهای جایزه حدادیان

دبیرخانه دومین دوره دو سالانه جایزه ادبی شهید محمد حسین حدادیان نامزدهای برگزیده نیمه نهایی این دوره را معرفی کرد.

اختصاص مزایای ویژه برای مقالات پژوهشی

دبیر اجرایی سومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: پژوهشگران می‌توانند مقالات خود با موضوعات امام و دفاع مقدس، نقش مقام معظم رهبری در دفاع مقدس، نقش مردم در دفاع مقدس و سایر موضوعات را تا شهریورماه به دبیرخانه جایزه سردار سپهبد سلیمانی بفرستند.

دبیران علمی دو رخداد ادبی دفاع مقدس مشخص شد

نشست رونمایی از پوستر دو رخداد دفاع مقدس؛ سیزدهمین جایزه ادبی یوسف و بیست و ششمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، سرتیپ مهدی امیریان، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس سه‌شنبه دوم مردادماه در ساختمان سوداگر برگزار شد.

مهدی امیریان، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: رهبری فرمودند شعر یک رسانه و سرمایه ماندگار است و با فرهنگ ما ایرانی‌ها هم سازگار است. از این رو شعر می‌تواند رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس را انتقال دهد و اجرای این رویداد در بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نشان می‌دهد ما با جدیت و دقت موضوع شعر را دنبال می‌کنیم و درصد نیستیم که چراغ این رویداد خاموش شود.

او افزود: تلاش ما این است که در هنگام برگزاری جشنواره شعر نوقلم‌هایی را در این حوزه شناسایی و معرفی کنیم که در آینده جزو سرمایه‌گذاری این حوزه به شمار خواهند آمد.

تغییرات در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

سردار رمضان شریف، جایگزین محمدعلی نایینی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس شد.

شریف نیز که پیش از این مسئولیت سخنگویی و معاونت روابط عمومی سپاه را داشت با حکم سرلشکر سلامی به‌عنوان رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه منصوب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها