شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
فرهنگ اولویت نمایندگان مجلس نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در مجلس دوازدهم که جمعی از نخبگان کشور در آن حضور دارند، برای تشکیل کمیسیون فرهنگی دچار مشکل هستیم، این موضوع نشان نمی‌دهد که اهالی مجلس فرهنگی نیستند بلکه فرهنگ اولویت آن‌ها نیست.

بیژن نوباوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اولویت‌های کاری کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: حتماً در جریان هستید که این کمیسیون هنوز رسمیت پیدا نکرده است، اما فارغ از آن اولویت‌های فرهنگی کشور پنهان نیست، همه موضوعات کشور به مسئله فرهنگ برمی‌گردد؛ هم در الگوهای مصرف ما در اقتصاد، هم در الگوهای رفتاری در جامعه.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع کتاب گفت: بحث کتاب و کتابخوانی همواره در موضوعات کمیسیون فرهنگی مطرح است و برای آن طرح و نظر داریم اما معتقدیم اینکه با توصیه به مردم بگوییم کتاب بخوانید، هرگز محقق نخواهد شد، بلکه اگر کتابخوانی به شکل یک عادت منطقی و روزانه برای مردم ایجاد شود نتیجه دارد.

نوباوه با بیان اینکه چنین اقداماتی در کشورهای غربی از کودکستان و دبستان آغاز می‌شود، ادامه داد: بچه‌ها باید متوجه شوند، از طریق کتاب و کتابخوانی می‌توانند دانش خود را ارتقا دهند، البته این کار هم نیاز به سیستم و نظام‌بندی دارد، تا وقتی این سیستم در کشور اعمال نشود، نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد.

وی با طرح این موضوع که با آمار و ارقامی که می‌گوید مردم کتاب نمی‌خوانند موافق نیستم، بیان کرد: امروز کتابخوانی در فضای مجازی شکل‌های دیگری پیدا کرده است؛ زیرا اگر برآیند مطالعه، اطلاعات است، آمار و ارقام نشان می‌دهد که برآیند اطلاعاتی مردم بالا است و آن‌ها اطلاعات خوبی دارند که نشان می‌دهد مردم مطالعه دارند اما به شیوه‌های مختلف.

به‌گفته نوباوه، باید بدانیم، کتاب خواندن یک بحث فرهنگی است و مردم برای دانستن بیشتر رو به کتاب می‌آورند، امروز در مجلس شورای اسلامی که جمعی از نخبگان کشور در آن حضور دارند، برای تشکیل کمیسیون فرهنگی دچار مشکل هستیم، این موضوع نشان نمی‌دهد که اهالی مجلس فرهنگی نیستند بلکه فرهنگ اولویت آن‌ها نیست.

وی با بیان اینکه ممکن است ۵۰۰ هزار تومان هزینه غذا بدهیم اما برای یک خرید فرهنگی کودک خود این هزینه را نمی‌پردازیم، افزود: مسئله اصلی این است که متاسفانه برای کارهای فرهنگی اولویتی قائل نیستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره لزوم توسعه کتابخانه‌های عمومی، توضیح داد: در آمریکا با یک برگه آب و برق منزل می‌توان به راحتی عضو کتابخانه محله شد؛ اگر کتابخانه کتابی نداشت فراخوان عمومی می‌دهد تا از سراسر محلات این کتاب تهیه شود و همین موضوع نشان‌دهنده در دسترس قرار دادن کتاب برای مردم است.

وی ادامه داد: معتقدم برای در دسترس قرار گرفتن کتاب در هر محله‌ای باید کتابخانه باشد، همان‌طور که در محلات مختلف، فرهنگسرا و پارک داریم باید کتابخانه‌ای در کنار آن‌ها پیش‌بینی کنیم تا کتاب را به سهولت به دست مخاطبان برساند؛ همچنین برگزاری مسابفات کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان نیز می‌تواند به ترغیب آن‌ها به مطالعه کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها