به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان با حضور ایزد امجدی دبیر شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان و مدیر کل دفتر پایش و شبکهسازی معاونت آیندهسازان بنیاد، مجتبی حاذق، مدیر آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن شاهرضایی نویسنده و مدیرکل دفتر تکریم و الگوسازی نخبگان، بهزاد دانشگر، نویسنده و عضو شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان، حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی قزلی، رئیس خانه شعر و ادبیات و علی محمد مودب، شاعر و ترانه سرا در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.
ایزد امجدی در ابتدای این نشست به بیان مبنای روش شناسایی و رشد استعدادهای برتر ادبی در رویدادها و نهادهای معتبر پرداخت و درباره وظایف شورا و نحوه اجرای شیوهنامه «شناسایی، رشد و تعالی مستعدان برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی» مطالبی را ارائه کرد.
سپس مجتبی حاذق با اشاره به فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان گفت: کودکان از هر سنی میتوانند وارد کانون پرورش فکری کودکان در شهر و استان خود شوند و فعالیتهای آموزشی خود را در زمینه ادبیات و شعر و نمایش آغاز کنند و به اصطلاح در کانون، کودکان می آموزند که چطور دست به قلم شوند. حوزه فعالیت ما در کانون در دو حوزه شعر و ادبیات است که بسته به علاقه و استعداد کودکان و نوجوانان در هر کدام از حوزه ها استعدادها پرورش داده میشود.
محسن شاه رضایی، دیگر عضو شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان نیز ضمن بیان اهمیت شناسایی و توانمند سازی مستعدان ادبی و سابقه این اقدام در بنیاد ملی نخبگان، فرصت پیشآمده انجام این مهم را مغتنم شمرد و پیشنهادهای خود را برای بهتر شدن فرایندهای شناسایی و پشتیبانی مستعدان ادبی در قالب چند نکته بیان کرد.
بهزاد دانشگر، نویسنده و عضو شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت ورود بنیاد ملی نخبگان به عرصه استعدادیابی در حوزه ادبیات تاکید کرد: یک فرد با استعداد در مسیر غیر مناسب نمیتواند به موفقیت برسد در حالی که یک فرد با استعداد متوسط در یک شرایط و مسیر خوب میتواند به موفقیت برسد و این موضوع اهمیت بسترآفرینی برای بروز استعدادها را مشخص میکند.
حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ کودکان در مسیر کودکی آنها افزود: اساتیدی که در کنار کودکان و نوجوانان قرار میگیرند باید کاملاً با ارتباط گیری با کودک و نوجوان آشنا باشند و شاید بیش از اینکه نیاز باشد اینها در کنار اساتید برجسته حوزه ادبیات باشند لازم است در کنار کسانی باشند که حوضه فعالیتشان در ارتباط با کودک و نوجوان است تا تعلیم و تربیت آنها با مشکل مواجه نشود. بنیاد ملی نخبگان میتواند به عنوان یک نهاد حاکمیتی نقش مهمی در پیشبرد اهداف کانون داشته باشد و با ارائه تسهیلات خود به افزایش علاقمندی کودکان به مقوله ادبیات کمک کند.
اهمیت هدف بنیاد ملی نخبگان پس از شناسایی استعدادهای برتر
مهدی قزلی هم با اشاره به اهمیت هدف بنیاد ملی نخبگان پس از شناسایی استعدادهای برتر با اشاره به برنامه ریزیهای پیشبینی شده برای آینده و نقش بنیاد در مسیر پیشرفت این افراد بیان کرد: گاهی توجه بدون وجود ساختار منطقی و فکری مناسب، مانع رشد طبیعی صاحب استعداد میشود.
وی با اشاره به آسیبهای رشد گلخانهای و مصنوعی تاکید کرد: باید توجه داشت حوزه ادب و هنر با حوزه علم تفاوتهای اساسی دارد که در حین اجرا لازم است به این تفاوتها توجه شود.
علیمحمد مودب با اشاره به اینکه حوزه علم با حوزههای ادب و هنر متفاوت است، گفت: از آنجا که بنیاد یک سازمان حاکمیتی است، وظیفه خود میداند استعدادهای برتر را شناسایی کنند و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار دهد و در این فرایند از ایشان پشتیبانی کند. این تسهیلات میتواند علاقهمندی و اشتیاق در نسل جدید برای قدم گذاشتن در عرصه ادبیات را بیشتر کند.
نظر شما