چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
تروری که تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشت

مجید صفاتاج، مولف دانشنامه فلسطین در یادداشتی نوشت: رژیم صهیونیستی با اجرای این عملیات چند ساعت پس از عملیات تروریستی در بیروت علیه فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان، تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذارد و عملاً ً اوضاع را به سمت جنگی فراگیر با کل محور مقاومت سوق داده است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مجید صفاتاج، مولف دانشنامه فلسطین: شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، قهرمان مقاومت ضد اشغالگری و نماد مقاومت فلسطین علیه رژیم منحوس و غاصب و کودک‌کش صهیونیستی، در پایتخت محور مقاومت (تهران) بار دیگر صدای آزادی‌خواهان را به گوش جهانیان رساند و عمق جنایات رژیم تروریستی و اشغالگر قدس را برملا کرد و سند دیگری است بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو از کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین‌المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌ها.

شهید اسماعیل هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به کشورمان آمده بود، در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود حدود ساعت ۲ نیمه شب دیشب با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید. اطلاعات اولیه حاکی است که ترور شهید هنیه با شلیک موشک از منطقه‌ای خارج از کشور و نه از داخل ایران انجام شده است.

شبکه المیادین لبنان در این باره اعلام کرد: شهادت اسماعیل هنیه در تهران با شلیک موشک از کشوری به کشور دیگر و نه از داخل ایران انجام شد.

شبکه الجزیره قطر نیز به نقل از سازمان رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسماعیل هنیه در اصابت موشک از کشوری خارج از ایران شلیک شده، کشته (شهید) شد. موشک از آسمان ایران شلیک نشده بود.

در این میان شبکه العربیه سعودی نیز مدعی شد ترور هنیه با شلیک موشک در تهران و در حدود ساعت ۲ بامداد به وقت تهران رقم خورده است.

البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خارج از مسائل مطروحه و گمانه‌زنی‌های فوق‌الذکر، در این باره اعلام کرد: علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما آن چیزی که به عنوان یک خبر قطعی و مسلم می‌توان از آن نام برد؛ این است که بطور قطع و یقین و بدون شک، رژیم جنایتکار و تروریستی غاصب صهیونیستی، متهم اول این عملیات تروریستی در خاک ایران است. زیرا این رژیم از ابتدای تشکیل تاکنون، صدها بار علیه رهبران مقاومت فلسطین و حامیان مقاومت در نقاط مختلف جهان دست به عملیات تروریستی زده است و بدون شک تا زمانی که به حیات ننگین و نامشروع خود ادامه می‌دهد این‌گونه عملیات تروریستی و جنایتکارانه نیز ادامه خواهد یافت.

این عملیات تروریستی، از چند جهت مهم و قابل ملاحظه است:

الف. شخصیت فرهنگی و علمی و مبارزاتی شهید اسماعیل هنیه:

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه، ملقب به ابوالعبد، در تاریخ ۲۹ ژانویه ۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی در مدارس سازمان آنروا (وابسته به سازمان ملل متحد) در اردوگاه الشاطی در غزه و تحصیلات دبیرستان در دانشسرای دینی الازهر در غزه گذراند. تحصیل آکادمیک او لیسانس زبان عربی از دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه است.

در تاریخ ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰ شمسی) همراه با تعدادی از مبارزان و رهبران مقاومت فلسطین به منطقه مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.

شهید اسماعیل هنیه پس از پایان تحصیلات تا پیش از ریاست دفتر سیاسی حماس، فعالیت‌ها و سمت‌های ذیل‌الذکر را به عهده داشته است:

- دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه؛

- مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه؛

- مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه؛

- عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه؛

- عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان؛

عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس؛

-رئیس دفتر شیخ احمد یاسین رهبر شهید جنبش حماس؛

- عضو رهبری سیاسی جنبش حماس؛

عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه؛

-رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال؛

- انتخاب در مجلس ملی فلسطین؛

- انتخابات به عنوان نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و رئیس آن در غزه؛

- انتخاب به عنوان نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پس از سال ۲۰۰۶ میلادی که حماس کنترل نوار غزه را به عهده گرفت.

- انتخاب به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس پس از خالد مشعل تا زمان شهادت.

ب. زمان و مکان اجرای ترور:

ترور شهید اسماعیل هنیه در زمان و مکان و شرایطی انجام گرفت که بحران غزه را به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار تبدیل خواهد کرد. زیرا رژیم صهیونیستی با اجرای این عملیات چند ساعت پس از عملیات تروریستی در بیروت علیه فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان، تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذارد و عملاً ً اوضاع را به سمت جنگی فراگیر با کل محور مقاومت سوق داده است.

در این راستا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تأکید کردند: رهبر شجاع و مجاهد برجسته فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

تقریباً بیشتر کشورهای جهان و تمام جریان‌های مقاومت، این ترور را محکوم کرده و نسبت به عواقب احتمالی آن هشدار داده‌اند؛ حتی کاخ سفید در اولین واکنش خود نسبت به ترور شهید اسماعیل هنیه – هر چند که این عملیات بدون پوشش و حمایت آمریکا ممکن نبود - اعلام کرد: ترور در ایران و لبنان، خاورمیانه را به یک جنگ منطقه‌ای نزدیک می‌کند.

همه رهبران جبهه و محور مقاومت نیز در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه خاطرنشان کردند که محور مقاومت کاملاً برای رویارویی آماده است و اوضاع به سمت تشدید حداکثری درگیری‌ها پیش می‌رود و دشمن صهیونیستی به خاطر جنایت ترور شهید اسماعیل هنیه و نقض حاکمیت ایران پشیمان خواهد شد.

شهید هنیه سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم.

ج. شروع عملیات روانی در کنار عملیات تروریستی:

با توجه به اینکه شهادت اسماعیل هنیه، موجب همبستگی اضلاع محور مقاومت برای تسریع نابودی رژیم خونخوار صهیونیستی خواهد شد؛ لذا این رژیم با کمک عوامل مزدور داخلی و رسانه‌ای خود، عملیات روانی را شروع کرده است که ادامه این مبحث بر همین مبنا مبتنی شده است.

۱. با توجه به آغاز به کار رسمی ریاست جمهوری اسلامی جدید، بازوهای رسانه‌ای خائن صهیونیست‌ها در منطقه، به دنبال القای روایت همدستی ایران با رژیم صهیونیستی در خصوص مقاومت فلسطین هستند تا ملت‌های منطقه را به ایران بی اعتماد کنند.

۲. رسانه‌های صهیونیستی و عوامل نفوذی آنان در فضای مجازی در راستای ممانعت از اوج‌گیری حس انتقام از رژیم جلاد و کودک‌کش صهیونیستی در ملت ایران، اقدام به اختلاف‌افکنی داخلی و گرفتن انگشت اتهام به سوی رئیس جمهور منتخب و جریان متبوع او خواهند کرد، در حالی که همچنان مسئولان و وزرای دولت سابق حاکم هستند و دولت جدید اساساً هنوز مستقر نشده است.

۳. همچون برهه‌های مختلف عملیات صهیونیست‌ها علیه مقاومت، این بار هم منافقین به عنوان بازوی عملیات روانی صهیونیست‌ها دست به کار شده‌اند تا با انتشار شایعات و دروغ‌ها، به جای تمرکز محکومیت‌ها علیه صهیونیست‌ها، نزاع‌های لفظی را به درون کشور بکشانند.

این ادعاها برای باورپذیری و نزاع بیشتر در پوشش اکانت‌های ظاهراً انقلابی، اما در واقع با عقبه نفاق مطرح می‌شود.

۴. خود تحقیری و خط تخریب نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خواست رژیم منحوس صهیونیستی و آمریکای جنایتکار است؛ بر این مبنا تعدادی از اکانت‌های جعلی با ظاهر و پوشش انقلابی! از ساعاتی پیش و با اعلام خبر ترور شهید هنیه در تهران، دولت آقای پزشکیان را در این زمینه سرزنش می‌کنند و یا اینکه بیش از هرچیز تمرکز را به تشدید شایعات در داخل و انتقام‌جویی علیه نهادهای انقلابی اختصاص داده‌اند.

د. مراقب باشیم:

۱. مراقب طرح موضوعات چالشی انتخابات اخیر و گسترش دعواهای داخلی باشیم و توصیه رهبر انقلاب را در روز تنفیذ جدی بگیریم.

۲. مطالبه انتقام، سوخت موشک‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و هست؛ مراقب باشیم دچار شتابزدگی و زیر سوال بردن تدبیر فرماندهی کل قوا و تاکتیک‌های فرماندهان نظامی نشویم. در عملیات وعده صادق، ابتدا موازنه وحشت را در طول دو هفته حاکم کردیم؛ سپس با یک عملیات ترکیبی حساب شده انتقام تاریخی گرفتیم.

۳. تضعیف نیروهای مسلح و حافظان امنیت را خطر جدی در راستای منافع اسرائیل تلقی کنیم.

۴. مراقب خطوط تحلیلی غلط کانال‌های هیجانی یا مشکوک در فضای مجازی باشیم؛ کاربران فضای مجازی و به‌ویژه نیروهای انقلابی باید بیشتر مراقب این خطوط انحرافی باشند.

۵. مراقب تکنیک‌های عملیات روانی صهیونیست‌ها باشیم و روایت صهیونیست‌ها را تکمیل نکنیم.

ه- نکته آخر:

جنایت اشغالگران صهیونیستی، ملت فلسطین را از تداوم مسیر پیروزی باز نمی‌دارد. با ترور رهبران، مقاومت متوقف نخواهد شد؛

شهید اسماعیل هنیه به آنچه آرزویش را داشت رسید. ما در یک انقلاب و نبرد مداوم علیه دشمن صهیونیستی هستیم.

یاد و خاطره‌اش همواره در دل‌های ما زنده خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها