جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
نگاهی به کتاب «پسر کاملا جدید» اثری از دیوید آلموند

کتاب «پسر کاملا جدید» به قلم دیوید آلموند با ترجمه شهلا انتظاریان توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این داستان از ادبیات جهان پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «پسر کاملاً جدید» نوشته دیوید آلموند با ترجمه شهلا انتظاریان، داستان جذاب و عمیقی درباره مواجهه بچه‌های معمولی یک مدرسه با یک ربات پیشرفته به نام جورج است که در قالب یک پسربچه، وارد مدرسه آن‌ها می‌شود.

یک روز، در میانه سال تحصیلی، جورج همراه با یک خانم و آقا، وارد مدرسه‌ای معمولی می‌شود. جورج با چشمان آبی بی‌حالت و موهایی نرم و روشن پسر خوبی به نظر می‌رسد. از لحظه ورود جورج به کلاس، بیشتر بچه‌ها از او خوش‌شان می‌آید. در کلاس ریاضی، جورج از همه باهوش‌تر است و انگار هیچ‌کسی نمی‌تواند از او جلو بزند. هر پاسخ درستی که می‌دهد، یکی از همراهانش با لبخند، چیزهایی توی دفترچه‌اش یادداشت می‌کند؛ اما در کلاس انشا، جملاتی که جورج می‌نویسد خیلی خشک و رسمی از آب در می‌آید و همه بچه‌ها را متعجب می‌کند. بعد از روی‌دادن اتفاقات بسیار، در روز پایانی مدرسه، قرار می‌شود که پرده از ماجرای جورج برداشته شود. برای همین چمدانی به مدرسه آورده می‌شود و بعد از بازشدن دَرِ آن، بچه‌ها در کمال تعجب، با چیزی مواجه می‌شوند که حتی تصورش را هم نمی‌کردند: بدن از هم جداشده جورج داخل چمدان چیده شده است!

جورج یک پسر کاملاً جدید بود! یک ربات پیشرفته که حالا باید دوباره به شرکت ربات‌سازی برمی‌گشت تا پیشرفته‌تر شود؛ اما بیلی، لوئیس، ماکسی و دنیل، دوستان جورج که از این اوضاع اصلاً راضی نبودند، جورج را می‌دزدند (و به عبارتی او را نجات می‌دهند) زیرا آن‌ها می‌خواهند همچنان با او دوست بمانند!

دیوید آلموند، نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان، سعی کرده است در رمان «پسر کاملاً جدید»، معمولی‌بودن را ستایش کند و ترجیح داده است که همچنان به جای ابرربات‌هایی که در آینده می‌توانند جهان را تصرف کنند، بچه‌های معمولی قهرمان داستانش باشند. این داستان ماجرای دوستی و دوست‌داشتن از جنسی تازه است. پسرک آهنین داستان باهوش است؛ اما دوست‌داشتن و دوست‌داشته‌شدن را بلد نیست، عواطف را درک نمی‌کند و از چشیدن لذت‌ها، حتی خوردن و آشامیدن بی‌بهره است! شاید آلموند هنگام نوشتن این رمان نیم‌نگاهی به کودکانی داشته که والدینی بسیار سخت‌گیر دارند و این والدین از سنین کودکی این بچه‌ها را از دنیای کودکانه جدا کرده، لذت‌ها را بر آنان حرام کرده و فقط و فقط از آن‌ها توقع دارند که کارهای تکراری انجام دهند و در عین حال، باهوش و بااستعداد باشند. کتاب «پسر کاملاً جدید» می‌تواند برای نوجوانان و بزرگ‌ترها الهام‌بخش باشد و آن‌ها را به تفکر درباره روابط انسانی و هویت خود ترغیب کند.

کتاب «پسر کاملاً جدید» در ۲۸۸ صفحه و به بهای ۲۵۰ هزار تومان از سوی نشر ایران‌بان برای نوجوانان بالای ۱۲ سال منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط