شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۱
«کتاب شهر» مقصد کتابخوان‌های حرفه‌ای در قم است / ۵۰ هزار جلد کتاب میزبان مخاطبان

قم - مدیر کتابفروشی «کتاب شهرِ» قم با اشاره به اینکه مساحت کتابفروشی «کتاب شهر» نزدیک به ۵۰ متر است، گفت: با این وجود با ۵۰ هزار جلد کتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب در قم و سایر استان‌ها به‌صورت حضوری و مجازی هستیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «ایوب» نامِ آشنایی برای علاقمندان حرفه‌ای کتاب در قم است. کافی است سری به چهارراه شهدا بزنید تابلو «کتاب شهرِ» نبش چهارراه، خودنمایی می‌کند و عجیب اینکه این کتابفروشی در میان کتابفروشی‌های متعدد بزرگ و کوچک قم، همیشه مقصد کتابخوان‌های حرفه‌ای و یکی از انتخاب‌های آنهاست.

«کتاب شهر» نسبت به برخی از هم‌صنفی‌های خود چه دولتی و غیر دولتی، ابعاد کوچک‌تری دارد. مساحت آن نزدیک به ۵۰ متر است اما از کف کتابفروشی تا سقف کتاب چیده شده است. علاوه بر قفسه‌ها میزهای داخل کتابفروشی دیگر جایی برای چیدن کتاب ندارند.

اگر انبار کوچک و کتابفروشی ایوب فیروزجایی را با هم در نظر بگیریم، سرانگشتی ۵۰ هزار جلد کتاب برای عرضه به مخاطب آماده کرده است. عناوین هم متعدد و مفصل با دسته‌بندی‌هایی که در حوزه فلسفه، دین و عرفان، هنر و ادبیات، رمان و روانشناسی صورت گرفته است. به سراغ ایوب رفتیم تا درباره بازار این روزها با او صحبت کنیم.

«کتاب شهر» مقصد کتابخوان‌های حرفه‌ای در قم است / ۵۰ هزار جلد کتاب میزبان مخاطبان

خالص؛ فروش کتاب

ایوب می‌گوید از بهمن ۹۴ در حوزه کتابفروشی شروع به کار کرده و تاکنون قریب به ۱۰ سال است به این کار مشغول است و ادامه می‌دهد: در کتابفروشی فقط کار فروش کتاب انجام می‌دهیم و کارهای خلاقانه را در فضای مجازی با معرفی کتاب‌های جدید انجام می‌دهیم چرا که مشتری‌های ما تنها از قم نیستند و از سراسر ایران مشتری داریم.

وی اضافه کرد: علاقه‌مندانی که به کتابفروشی فیزیکی دسترسی ندارند از طریق سامانه و راه‌های ارتباطی با کتاب‌های روز آشنا می‌شوند و درخواستشان را برای ما ارسال می‌کنند.

«کتاب شهر» مقصد کتابخوان‌های حرفه‌ای در قم است / ۵۰ هزار جلد کتاب میزبان مخاطبان

وضعیت کتابخوانی حداقل در شهر قم امیدوار کننده است

مدیر کتابفروشی «کتاب شهرِ» قم به شرایط کتابخوانی اشاره کرد و افزود: دو عامل باعث شد که وضعیت کتاب خواندن مقداری کاهش پیدا کند. مهم‌ترین عامل آن اقتصادی است که حضور کتاب در سبد زندگی خانوار ضعیف شده است و دیگری فضای مجازی است. فضای مجازی وقت زیادی از مردم می‌گیرد و مردم کمتر کتاب می‌خوانند اما با این حال به نسبت این دو مشکل وضعیت کتابخوانی حداقل در شهر قم خوب و امیدوار کننده است.

«کتاب شهر» مقصد کتابخوان‌های حرفه‌ای در قم است / ۵۰ هزار جلد کتاب میزبان مخاطبان

از مدارس شروع کنید

این فعال حوزه کتاب عنوان کرد: اولین پیشنهاد برای ترویج کتابخوانی یادآوری وظیفه مهم مدیران کشوری است که لازم است کارهایی از قبیل تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات شهری را در دستور کار قرار دهند. مورد بعد مدارس است که بسیار مهم است. در مدارس نباید صرفاً کتاب درسی باشد و دانش‌آموزان باید کتاب‌های غیر درسی نیز مطالعه کنند.

وی ادامه داد: به نظر من دانشگاه هم از موارد مهم برای ترویج کتابخوانی است متاسفانه امروز دانشجویان ما کمتر کتاب می‌خوانند.

«کتاب شهر» مقصد کتابخوان‌های حرفه‌ای در قم است / ۵۰ هزار جلد کتاب میزبان مخاطبان

بازار کتاب یک قدم روز به جلو بود

فیروزجایی به ارزیابی سایت بازار پرداخت و گفت: ما در دو سال گذشته در بازار کتاب فعالیت داشته‌ایم که این بازار نسبت به روزهای اول خیلی بهتر شده است و یکی از راه‌های فروش ما همین بازار کتاب است. بازار کتاب یک قدم روز به جلو بود. ما کتاب‌هایمان را در آنجا بارگذاری می‌کنیم و خیلی از دوستان که در شهرستان‌های دیگر هستند از طریق همین سایت از ما خرید می‌کنند.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم اگر مسئولین در دولت جدید به این بازار پروبال بیشتری دهند و از سایت حمایت شود تا از لحاظ فنی ارتقا پیدا کند، بسیار مطلوب خواهد بود. البته هنوز جا دارد برای این سایت تبلیغات صورت گیرد تا مخاطب کتاب بیشتر به آن آشنا شود.

«کتاب شهر» مقصد کتابخوان‌های حرفه‌ای در قم است / ۵۰ هزار جلد کتاب میزبان مخاطبان

سامانه بازار کتاب به عدالت نزدیک است

مدیر کتابفروشی «کتاب شهرِ» قم در پیایان بیان کرد: نکته دیگری که باید عرض کنم اینکه فروش در بازار کتاب و دسترسی کتابفروشی‌ها به این سامانه به عدالت نزدیک است چرا که در طرح‌های قبلی به کتابفروشی‌ها بر اساس متراژ و مساحت مغازه اعتبار اعطا می‌شد و چون مساحت ما کم بود اعتبارمان نسبت به کتاب فروشی‌های بزرگ کمتر بود این در حالی بود که فروش ما نسبت به خیلی از آن کتابفروشی‌ها بیشتر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها