شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
«گزیدۀ دوبیتی‌های بختیاری» منتشر شد

انتشارات دزپارت کتاب «گزیدۀ دوبیتی‌های بختیاری» را که شامل اشعار عاشقانه، عارفانه و اجتماعی است، به بازار کتاب عرضه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «گزیدۀ دوبیتی‌های بختیاری» یک مجموعه هفت‌جلدی است که جلد اول آن ۲۱۰ دوبیتی از ۴۵ شاعر بختیاری را شامل می‌شود که این دوبیتی‌ها به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی شاعران مرتب شده‌اند.

علی حسین‌پور، مدیر انتشارات دزپارت، ضمن آوانگاری کتاب، مقدمه‌ای بر آن نوشته است که توضیحاتی کلی درباره کتاب، شیوه گردآوری و محتوای آن برای مخاطبان ارائه می‌دهد. در این مقدمه آمده است که اشعار از منابع مکتوب قابل‌دسترس، تارنماها و وبلاگ‌های شاعران، مقالات علمی - پژوهشی و از طریق فراخوان سال ۱۴۰۱ جمع‌آوری و انتخاب شده‌اند.

شیوه گردآوری و گزینش دوبیتی‌ها به این صورت بوده است که ابتدا کل اشعار کتاب‌ها و دوبیتی‌های دریافتی از شاعران (از طریق فضای مجازی، فایل‌های صوتی و متنی، ایمیل و گاهی گفت‌وگوی تلفنی) بررسی و مطالعه شده‌اند. سپس دوبیتی‌ها بر اساس رعایت اصول فنی و ادبی، توجه به واژه‌های محلی و فرهنگ بختیاری و محتوای قوی و مناسب انتخاب شده‌اند.

محتوای کتاب «گزیدۀ دوبیتی‌های بختیاری» شامل اشعار عاشقانه، عارفانه، مذهبی، مسائل اجتماعی و امور مربوط به زندگی ایلی و فرهنگ و آداب‌ورسوم بختیاری است.

«گزیدۀ دوبیتی‌های بختیاری» منتشر شد

گردآورنده برای حفظ امانت‌داری، نوع واژه‌های اشعار و تلفظشان را به همان شکل اصلی در پانوشت صفحات کتاب آورده است. همچنین برای روان‌خوانی اشعار و رعایت اصول نوشتاری یکسان، کلمات پیشنهادی را در متن اشعار آورده و یا اعراب‌گذاری کرده است. برای آسان‌تر شدن خواندن این دوبیتی‌ها برای پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات بختیاری، کل اشعار کتاب به شیوه علمی و مرسوم آوانگاری شده‌اند. در پایان کتاب نیز واژه‌نامه و اصطلاحات، نمایه و منابع آورده شده است.

ازآنجایی‌که تاکنون دوبیتی‌های بختیاری در یک مجموعه گروهی و اختصاصی گردآوری و منتشر نشده است، انتشار این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی برای شاعران، پژوهشگران، زبان‌شناسان، خوانندگان، هنرمندان و کارشناسان موسیقی و علاقه‌مندان به شعر بختیاری باشد.

کتاب شعر «گزیدهٔ دوبیتی‌های بختیاری» در قطع رقعی و شامل ۲۴۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و به بهای ۲۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

به گزارش ایبنا، ناصر حسین‌پور در چند سال گذشته اشعاری در قالب‌های گوناگون سروده و تعدادی از کتاب‌هایش از جمله «رهاگر» (۱۳۹۸)، «نامکان‌آباد» (۱۳۹۹)، «شادی‌زار» (۱۴۰۰) و «فرا اشتیاق» (۱۴۰۱) توسط انتشارات دزپارت منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها