شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
«درباره گونه علمی زبان فارسی» معرفی شد

در گزارش فعالیت‌های مرکز بین‌المللی اطلاعات اصطلاح‌شناسی، کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» به کوشش رضا عطاریان و حسین راست‌ معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا گزارش فعالیت‌های مرکز بین‌المللی اطلاعات اصطلاح‌شناسی «اینفوترم» (Infoterm) و کشورهای عضو آن ازجمله ایران منتشر شد.

در بخشی از این گزارش که در بیست و پنجمین مجمع عمومی این سازمان در ماه مه ۲۰۲۴ میلادی ارائه شد، به فعالیت‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نمایندگی ایران نیز در دو صفحه (۳۶ و ۳۷) پرداخته شده است.

در بخشی از گزارش فعالیت‌های ایران که به قلم فاطمه اکبری و میترا ریحانی تدوین شده، فعالیت‌های گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تبیین شده و در بخش دوم گزارش فعالیت‌های ایران، کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» معرفی شده است.

کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» به کوشش رضا عطاریان و حسین راست و به صورت دوزبانه (انگلیسی و فارسی) و به شکل چندرسانه‌ای تدوین شده و مرکز نشر دانشگاهی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبان‌شناسی ایران آن را آذر ۱۴۰۲ منتشر کرده است. این کتاب شامل سخنرانی‌های ارائه شده در دو مجموعه «وب‌نشست» تخصصی در زمینه واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی و ویژگی‌های نحوی و گفتمانی گونه علمی زبان فارسی است.

«اینفوترم» که سرواژه عبارت کامل «International Information Center for Terminology» (مرکز بین‌المللی اطلاعات اصطلاح‌شناسی) است، یکی از نهادهای وابسته به سازمان یونسکو است که در سال ۱۹۷۱ م. بنیان‌گذاری شده و هماهنگی فعالیت‌های اصطلاح‌شناسی در سطح جهانی را برعهده دارد. فعالیت‌های این سازمان بیشتر شامل سیاست‌گذاری اصطلاح‌شناسی، مدیریت دادگان‌های اصطلاح‌شناسی و استانداردسازی اصطلاحات است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان عضویت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها