دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
کتابفروشی آبان؛ نگین درخشان خیابان دانشگاه مشهد

خراسان رضوی- در گوشه‌ای از خیابان دانشگاه مشهد که تجسمی از تاریخ و فرهنگ است، تابلوی کتابفروشی آبان به چشم می‌خورد که همواره ویترین رنگارنگِ آن محل توقف اهالی فرهنگ و هنر است و همچون نگینی در این خیابان می‌درخشد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _ پروانه رحمتی: خیابان دانشگاه مشهد با درختان کهن‌سال و ساختمان‌های قدیمی‌، پیاده‌روهای عریض، دانشگاه‌ها، کتابفروشی‌ها، سینما و مراکز فرهنگی‌اش سایه‌سار دانش و فرهنگ و یکی از خیابان‌های قدیمی و مهم این شهر است که عبور و مرور بسیاری از نویسندگان، ادبا و فعالان فرهنگی در آن و شکل‌گیری بسیاری از تجمعات اجتماعی و فرهنگی، به مرور این شریان شهری را به یکی از مراکز مهم آموزشی و فرهنگی در مشهد و بهشتی برای کتابخوانان مشهدی تبدیل کرده است.

در گوشه‌ای از این خیابان قدیمی که تجسمی از تاریخ و فرهنگ است، تابلو کتابفروشی آبان در نزدیک‌ترین فاصله به میدان شریعتی به چشم می‌خورد که همواره ویترین رنگارنگِ آن محل توقف اهالی فرهنگ و هنر است و همچون نگینی در این خیابان قدیمی می‌درخشد.

کتابفروشی آبان؛ نگین درخشان خیابان دانشگاه مشهد

کتاب‌فروشی آبان، زیر نظر انتشارات آبان ناشر تخصصی کتاب‌های هنری، یک از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌ها در مشهد است که در مساحت ۱۰۰ متر و با داشتن بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب، از گذشته در میان اهالی فرهنگ مشهد به دلیل برخورد صمیمیی و دوستانه فروشندگانش و تنوع کتاب شناخته شده است. کتاب‌فروشی آبان در دو طبقه انواع کتاب‌های هنری، تاریخی، روانشناسی و رمان خارجی و ایرانی و… را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. همچنین اینکه دست‌سازه‌ها و لوازم هنری مرتبط با کتاب نیز همواره قشر جوان را از اقصی‌نقاط شهر به این کتابفروشی می‌کشاند. بعد از ورود و گشت کوتاهی در میان قفسه‌های کتاب، با امید خواجوی مدیر این کتابفروشی به گفت‌وگو نشستیم، او که از اوضاع فروش کتاب حسابی گلایه‌مند بود، گفت: با این اوضاع خراب بازار کتاب، پیشنهادی برای حل این معضل نمی‌توان داد، سایت‌هایی هستند که کتاب را با تخفیفات خیلی بالا ارائه می‌دهند یا ناشرانی هستند که کتاب را با ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف می‌فروشند، این افراد به مرور فروشگاه‌های کتاب را حذف می‌کنند.

حذف تدریجی کتابفروشی‌ها از چرخه فروش!

مدیر انتشارات شمشاد گفت: حتی دست فروشانی که کتاب را در خیابان بساط می‌کنند و به فروش می‌رسانند هم جایگاهی برای فروشگاه‌های کتاب باقی نمی‌گذارند.

کتابفروشی آبان؛ نگین درخشان خیابان دانشگاه مشهد

بلایی به نام چاپ اُفست

خواجوی ادامه داد: وقتی فرد می‌تواند با زدن چند کلیک کتابش را از سایت بخرد و درب منزل تحویل بگیرد چه لزومی دارد به کتابفروشی بیاید؟
اُفست کردن کتابها هم که اکنون باب شده ضربه دیگری است که افراد سودجو بر پیکر نیمه‌جان کتاب‌فروشی‌ها می‌زنند.بسیاری از آثار موجود دچار این اتفاق می‌شوند، کافیست اثری ترند و پربازدید شود بلافاصله بلای اُفست به سرش می آید و به نوعی کتاب را قاچاق می‌کنند و بدون حق انتشارات و قانون حق چاپ محفوظ، کتاب چاپ و پخش می‌شود.

سامانه کتاب جوابگوی بازار کتاب نیست

خواجوی با اشاره به راهکارهایی برای بهتر شدن بازار کتاب گفت: برای بهترشدن بازار کتاب باید این معضلات حل شود تا کتاب از یک کالای تزیینی و زینتی به صورت یک محصول درست و کاربردی در دست افراد جامعه تبدیل شود. وقتی سایت‌های فروش کتاب، کتاب‌ها را با ۴۰ تا ۵۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسانند اوضاع کتاب‌فروشی‌ها رو به روز بدتر می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت در همین وضع می‌ماند.

کتابفروشی آبان؛ نگین درخشان خیابان دانشگاه مشهد

۷۵ درصد کتاب و ۲۵ درصد کالاهای فرهنگی

وی افزود: فروشگاه کتاب شمشاد چیزی حدود ۳۰ سال است که راه اندازی شده و کتاب‌های فاخر و با ارزشی ارائه می دهد که چیزی حدود ۷۵ درصد از فضای کل کتابفروشی را احاطه کرده و شامل بخش های کودک، رمان، روانشناسی، فلسفه و تاریخ است که برای علاقه مندان به این بخش ها با دسترسی آسان تعبیه شده است.

امید خواجوی ادامه داد: در قسمت دیگری از این فروشگاه لوازم التحریر و نوشت افزارهای متنوعی را برای رفاه حال مشتریان خود تدارک دیده ایم که چیزی حدودی ۲۵ درصد فضای اشغال شده فروشگاه است. این بخش متشکل از انواع دفترها، نوشت افزارها، انواع تقویم ها و محصولات فرهنگی و محصولاتی است که می‌توان به عنوان هدیه برای دوستان و آشنایان تهیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها