دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
۳۰ پاره‌شعر برگزیده از اخوان ثالث

کتاب «اخوان» از مجموعه «سی شعر» انتشارات شهر قلم توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجموعه «سی شعر» پنجره‌ای به دنیای پُررمز و راز شعر فارسی است. هر کتاب از این مجموعه شما را به مهمانی یکی از شاعران برجسته ایران می‌برد و با روایتی جذاب و ساده از زندگی و دنیای این شاعران می‌گوید. این کتاب که راهنمایی است برای ورود شما به دنیای شاعرانه مهدی اخوان ثالث، سی پاره‌شعر برگزیده از او را هم پیش روی شما می‌گذارد که با تحلیل، زندگی‌نامه و راهنمای خواندن همراه است.

مهدی اخوان ثالث، متخلص به م. امید، شاعر ناامیدی‌ها نام دارد. برای شناخت بهتر اشعار او ابتدا باید وضعیت جامعه آن دوره را بررسی کنیم؛ زیرا وقایع سیاسی آن دوره تأثیر بسیار مهمی بر ادبیات و هنر گذاشت. بخشی از شعرهای شاعرانی چون مهدی اخوان ثالث، بازتاب همین شرایط سیاسی بود. او در شیوه شعرگفتن از نظر قالب و بافت زبانی بسیار به نیما یوشیج نزدیک بود و نوع نگاه او را در شعر گسترش داد.

در بخشی از متن این کتاب تصویری می‌خوانیم:

«بچه به دنیا آمده است. دختر است. اسمش را چه بگذاریم؟ شاعر می‌گوید: اسمش را بگذاریم تنسگل.

شما از کسی که اسم دخترش را «تنسگل» می‌گذارد انتظار دارید چه جور شاعری باشد؟

احتمالاً اول از همه اینکه او شاعری «سخت‌خوان» است، یعنی وقتی نمی‌شود اسم دخترش را به راحتی خواند، پس دیگر نمی‌شود توقع داشت شعرش راحت‌خوان باشد. (درباره‌ی سخت‌خوان بودن شعر او در فصل بعد گفت‌وگو می‌کنیم.) تنسگل نام میوه‌ای از خانواده‌ی آلوهاست. درشتی آن به اندازه ی هلو و زردآلوست، اما طعم شیرین آن در رسیده‌ترین حالت هم رگه‌هایی از ترشی دارد و به قول قدیمی‌ها میخوش است». این اسم از دل فرهنگ خراسان آمده، جایی که شاعر در آن به دنیا آمده است. پس به نظر می‌رسد او به چیزهای غریب و خاص در فرهنگ بسیار علاقه‌مند است.

می‌گویند تنسگل یعنی «تن از گل». پس احتمالاً او لطافت و زیبایی را هم در حد عجیبی درک می‌کند. اگر کمی این نام را با خودتان تکرار کنید یا به آن فکر کنید، می‌بینید که در این اسم «اندوهی» هم نهفته است. نه؟ شاید باید این اندوه را در وجه دیگری از زندگی این شاعر جست‌وجو کرد.

سرنوشت تنسگل، دختر شاعر، این بود که در چهارروزگی از دنیا رفت. شاعر انگار این اندوه را بو کشیده بود؛ نام شاعر «مهدی اخوان‌ثالث» است. او به «اشراق شاعرانه» باور داشت. اشراق شاعرانه یعنی تو که شاعر هستی ارتباط غریبی با جهان داری. حس‌هایت هوشیارتر است. تو تأثیرپذیرتری، تأثیرگذارتری. وقتی شاعری بزرگ هستی، وقتی اخوان ثالث هستی، نبوغی داری که تو را زیر درخت عجیبی می‌نشاند: درخت معرفت. به نظر شما میوه این درخت چیست؟

ای درخت معرفت، جز شک و حیرت نیست بارت

یا که من باری ندیدم، غیر از این بر شاخسارت

اطلاعات بیشتر:

انتشارات شهر قلم کتاب «اخوان» از مجموعه «سی شعر» به قلم حدیث لزرغلامی را در ۱۳۴ صفحه و به بهای ۹۸ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۹ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط