دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
پروین پناهی: «ماهینا» را با هدف تحریک قوه تخیل کودکان نوشته‌ام

نویسنده کتاب کودک «ماهینا» گفت: بزرگ‌ترین هدف من در این کتاب، تحریک قوه تخیل کودک و لذت‌بردن از فضاسازی قصه به همراه معرفی عناصر طبیعت است.

پروین پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره موضوع کتاب «ماهینا» گفت: «ماهینا» دختر جادویی آسمان‌هاست‌! وظیفه او جابه‌جا کردن ماه و خورشید است. یک روز که ماهینا مشغول صبحانه‌خوردن بود، مربای «مه» توی گلویش گیر می‌کند. ماهینا هول می‌شود و شیر ماه را سر می‌کشد! ماه که حسابی لاغر شده از دستش لیز می‌خورد و به زمین می‌افتد. حالا ماهینا باید هر طور شده ماه را سر جایش بگذارد.

او افزود: «ماهینا»، داستانی خیالی است که بچه‌ها را سوار بر عنصر خیال کرده و با عناصر طبیعت آشنا می‌سازد. من برای نوشتن این داستان به دنبال پیام اخلاقی خاصی نبودم؛ اما تمام تلاش خود را کرده‌ام تا از قوه تخیل کودک بهره بگیرم و آن را چنان به کار بکشم که تا آخر داستان با ماهینا، شخصیت قصه همراه شود و ماه را باهم سر جایش بگذارند یا بعد از پایان قصه، هر جا که کودک یک عقاب سَرسفید دید، خیال کند که شیر ماه به گردن عقاب پاشیده که این شکلی شده و یاد این قصه بیفتد. بزرگ‌ترین هدف من در این کتاب، تحریک قوه تخیل کودک و لذت‌بردن از فضاسازی قصه به همراه معرفی عناصر طبیعت است.

این نویسنده درباره نحوه ارسال اثر خود به نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان عنوان کرد: این اثر را انتشارات برای این جشنواره ارسال کرده و من از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع نداشتم.

پناهی نظر خود را در مورد برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان و اثراتی که می‌تواند داشته باشد، این‌طور بیان کرد: به نظر من برگزاری جشنواره‌های حوزه کتاب برای دلگرمی و دیده‌شدن نویسندگان، به‌خصوص جوان‌ترها بسیار مفید است. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کمبود بودجه در بخش‌های فرهنگی کودک و نوجوان، بسیاری از برنامه‌ها و جشنواره‌ها رو به کاهش رفته و نویسندگان نسبت به سال‌های گذشته تعامل کمتری با مخاطبان خود داشته‌اند.

نامزد بخش داستان کوتاه جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان درخصوص چشم‌اندازی که می‌توان برای این جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی متصور بود، توضیح داد: در وهله اول کتاب باید از نظر بصری جذاب باشد؛ آنقدر که مخاطب بخواهد به کتاب نزدیک شود و آن را از میان کتاب‌های دیگر بردارد و ورق بزند. شاید در بازارهای داخلی اسم نویسنده یا انتشارات در انتخاب مخاطب دخیل باشد؛ اما در سطح بین‌المللی رنگ و لعاب کتاب بسیار مهم است؛ از این رو بهتر است روی تصویرگران حرفه‌ای سرمایه‌گذاری شود. قدم بعدی خودِ قصه است. معمولاً قصه‌هایی در سطح جهانی جذاب‌ترند و توجه‌ها را جلب می‌کنند که از اشتراکات میان انسان‌ها حرف بزنند و ارزش‌های عام انسانی برایشان حایز اهمیت باشد: ارزش‌هایی چون عدالت، دوستی، صلح، محبت به هم‌نوع و …. از سویی اگر قصه‌ای بتواند تفاوت‌های فرهنگی یا آداب و رسوم یک منطقه را به تصویر بکشد، طوری که موجب آشنایی یا علاقه‌مندی و ترغیب مخاطب شود، راه خود را به درستی رفته است.

گفتنی است، اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط