شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
حمایت از فعالیت‌ها و فعالان رسانه‌ای در حوزه اوان کودکی ضروری است/ جشنواره «خبرتاک» تمدید شد

دبیر و مسئول کمیته اجرایی نخستین جشنواره ملی خبرنگاری اوان کودکی «خبرتاک» گفت: اوان کودکی به عنوان یک حوزه استراتژیک، نیازمند رویکردهای فراجناحی و نگاه تمدنی در چارچوب گفتمان ایران اسلامی است؛ هدفی که جز با حضور پررنگ رسانه و توسعه تفکر هم‌افزایی نقادانه محقق نخواهد شد.

هادی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد اهدافی که نخستین جشنواره ملی خبرنگاری اوان کودکی «خبرتاک» به منظور آن شکل گرفته است گفت: نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی «خبرتاک» به همت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار می‌شود. این سازمان ذیل وزارت آموزش و پرورش، متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر عموم فرایندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان تا ۶ سال تمام، در مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان است و تلاش دارد با ایجاد و همگرایی و هم‌افزایی بین نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط و حتی بخش خصوصی فعال در زیست‌بوم کودکی، اهداف تعیین‌شده در اساسنامه سازمان را محقق کند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف این سازمان، شناسایی و شبکه‌سازی فعالان و تنظیم‌گری اخبار و تولیدات رسانه‌ای فاخر این زیست‌بوم و همچنین معرفی و مرجع‌سازی این سازمان در میان رسانه‌ها، فعالان رسانه‌ای و عموم مردم است که نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی «خبرتاک» نیز برای تحقق همین هدف برگزار می‌شود. امید است که این رویداد بتواند جریان‌سازی مدنظر را در این عرصه ایجاد کند؛ به‌خصوص اینکه در سال‌های متمادی، حوزه اوان کودکی در رسانه مغفول و مهجور بوده و آن‌چنان که باید، به تناسب اهمیت و حساسیت این حوزه که بالاترین نقش تمدنی را دارد، به آن پرداخته نشده است. البته این موضوع دو عامل اصلی داشته است؛ اول، فقدان یک سازمان به عنوان متولی انحصاری و دوم مسئله‌مند و دغدغه‌مندنشدن اهالی رسانه. امیدوارم این جشنواره آغازی بر نقش‌آفرینی حداکثری رسانه در حوزه اوان کودکی باشد و بتواند همزمان هر دو بخش اثرگذار یعنی جامعه و حاکمیت را در این موضوع حساس، دغدغه‌مند و مسئله‌مند کند تا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان نهاد متولی و انحصاری این حوزه، بعد از تصویب اساسنامه در دولت دوازدهم و تثبیت جایگاه در دولت سیزدهم، در دولت چهاردهم نیز در یک بستر کارشناسانه که رئیس‌جمهور صادق و مردمی نیز به آن تأکید کرده است، به شکوفایی و بالندگی حداکثری برسد.

دبیر و مسئول کمیته اجرایی این جشنواره در پاسخ به این سوال که «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک چه رویکردی دارد برای تقویت تعامل مابین برگزیدگان جشنواره "خبرتاک" با رسانه‌های تخصصی کودک و نوجوان همچون سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) که به صورت تخصصی در زمینه کتاب کودک و نوجوان فعالیت می‌کند؟» بیان کرد: نفس برگزاری این جشنواره در سومین سال تأسیس به وضوح نشان می‌دهد که این سازمان به قدرت رسانه در گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ملی در این عرصه خاص اعتقاد دارد و به خوبی واقف است که در دنیای امروز، رسانه نه‌فقط یک بستر ترویجی برای دیگر عرصه‌های حکمرانی که از پایه‌ها و استوانه‌های تأثیرگذار است؛ به همین دلیل حمایت از فعالیت‌ها و فعالان رسانه‌ای در حوزه اوان کودکی امری ضروری است. رسانه می‌تواند به عنوان حلقه واسط، حاکمیت و جامعه را در بستر ادبیات مشترک، به سمت مطلوب هدایت کند؛ به‌ویژه اینکه در طول دهه‌های گذشته درباره این حوزه مهم غفلت گسترده‌ای صورت گرفته است؛ به‌طوری‌که نه در بدنه حاکمیت، نه در حکمرانی تعلیم و تربیت کشور و نه حتی در رسانه، سهم بزرگی منطبق بر حساسیت و اهمیت ذاتی خود نداشته است. این غفلت تا حدی بود که امروزه بخش بزرگی از جامعه با ادبیات اوان کودکی آشنا نیست. از این رو، اوان کودکی به عنوان یک حوزه استراتژیک، نیازمند رویکردهای فراجناحی و نگاه تمدنی در چارچوب گفتمان ایران اسلامی است؛ هدفی که جز با حضور پررنگ رسانه و توسعه تفکر هم‌افزایی نقادانه محقق نخواهد شد.

مرادی در تکمیل صحبت خود عنوان کرد: با این نگاه، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به سرویس‌های تخصصی کودک، نگاه حکمرانی دارد و خود را موظف به برقراری ارتباطی هم‌افزا و مطالبه‌گرایانه مبتنی بر تفکر نقادانه می‌داند و در مسیر تحقق اهدافی که در اساسنامه این سازمان به آن توجه شده است، این سرویس‌ها را به‌ویژه آن‌هایی که در یک حوزه تخصصی مانند کتاب فعال هستند، صاحب اثر می‌داند و قطعاً تعامل حداکثری با آن‌ها را امری ضروری می‌داند؛ موضوعی که البته باید از هر دو سمت به عنوان اولویت در دستور کار قرار بگیرد.

گفتنی است، مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی خبرنگاری اوان کودکی «خبرتاک» تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ تمدید شده است. اختتامیه و اعلام برگزیدگان این جشنواره نیز، ۱۷ مردادماه همزمان با روز ملی خبرنگار انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط