دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
ثبت جهانی مهمترین مولفه گفت و بین کشورهاست/ تپه هگمتانه منشا تمدن فارسی است

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: اعتبار بخشی به آثار تاریخی یکی از مهمترین دستاوردهای ثبت جهانی است. این در حالی است که شناخت جامعه جهانی و معرفی اثر در سطح بین‌الملل یکی دیگر از دستاوردهای ثبت جهانی یک اثر تاریخی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نشست روایت ثبت جهانی هگمتانه که در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: ثبت جهانی هگمتانه را به‌عنوان بیست و هشتمین اثر ایران تبریک می‌گویم و از همه همکارانم در معاونت میراث‌فرهنگی و مسئولان استانی در همدان تشکر و قدردانی می‌کنم. این کار بزرگ و این موفقیت جهانی حاصل کار جمعی و گروهی بود.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: ثبت جهانی آثار در ابعاد داخلی و خارجی دارای اهمیت است به این صورت که آثاری به ثبت جهانی می‌رسد که دارای ارزش‌های تبیین در ساحت‌های جهانی است و رویکرد ثبت جهانی رویکرد احراز و پذیرفتن شرایط هر کشور است.

او ادامه داد: نقش اصلی تشکیل کنوانسیون حمایت از کشورهایی است که از آثار برجسته‌ای برخوردار هستند و کشورها بنابه دلایلی امکان و مسئولیت نگهداری و صیانت از آثار را نداشتند از این رو کنوانسیون قصد دارد از اثر و کشور صاحب اثر حمایت کند.

دارابی اضافه کرد: امروز موضوع ثبت جهانی محدود به حمایت از آثار و جلوگیری از تخریب آثار نیست بلکه به مفهوم ثبت جهانی آثار از منظر دیپلماسی فرهنگی نگاه می‌شود. چرا که هدف دیپلماسی فرهنگی این است که به آداب و رسوم نیز توجه می‌شود.

ثبت جهانی مهمترین مولفه گفت و بین کشورها

معاون میراث‌فرهنگی کشور یادآور شد: در اجلاس اخیر ۱۹۶ کشور حضور داشتند و آنجا اعلام شد که یکی از معتبرترین مراکز تنظیم استاندارد در جهان، کنوانسیون است. در این اجلاس ۲۶ اثر جدید ثبت جهانی شد. در حوزه میراث ناملموس نیز امسال در پاییز چند پرونده مهم دیگر داریم که ان‌ها نیز ان‌شاءالله ثبت جهانی خواهند شد.

او افزود: با سفیر هندوستان در ایران چندی پیش درباره اهمیت ثبت جهانی هگمتانه صحبت می‌کردم که این سفیر معتقد بود نه تنها هگمتانه بلکه جای جای ایران تاریخی و فرهنگی قابلیت ثبت جهانی دارد.

دارابی بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی امروز شاهد یک رویکردی هستیم و آن اینکه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس می‌تواند دارای ابعاد خاصی باشد که از آن به‌عنوان قدرت نرم می‌توان یاد کرد. امروز ثبت جهانی مهمترین مولفه گفت و بین کشورها را می‌تواند فراهم کند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: نقش اقتصادی ثبت جهانی هر اثر و درآمدزایی آن، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی، جذب گردشگر به مقصد اثر تاریخی، معرفی بین‌المللی آن، توانمندسازی جوامع محلی و … از مهمترین نتایج و کارکردهای ثبت جهانی یک اثر تاریخی است.

او اضافه کرد: ثبت جهانی تازه آغاز کار کرد است و در دو حوزه صیانت و حفاظت و حوزه معرفی هر اثر باید فعالیت جدی داشت. البته در حوزه حفاظت و صیانت از هر اثر تاریخی باید بدانیم تنها وظیفه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست بلکه دستگاه‌های مختلف باید در این باره کمک کنند که در همبن رابطه پلان مدیریت سایت‌های تاریخی در حال تدوین است. موضوع بعدی روایتگری و معرفی یک اثر تاریخی است که متعلق به آحاد جامعه است و وزارتخانه‌ها و دستگاهای مختلف در کنار رسانه ملی و سایر رسانه‌ها باید به شکل صحیحی به معرفی این آثار بپردازند.

هگمتانه، قلب فرهنگی ایران است

مصطفی پورعلی، مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در ابتدای این مراسم گفت: فرایند ثبت‌های جهانی فرایند سیاسی به خود گرفته و امروزه جایگاه ویژه‌ای در عرصه بین‌المللی دارد.

ثبت جهانی هگمتانه آرزویی بود که محقق شد

علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در این مراسم گفت: برای من که خود را مدیون خاک پای همدان می‌دانم ثبت جهانی هگمتانه آرزویی بود که محقق شد.

او ادامه داد: هگمتانه تنها قلب تاریخی همدان و ایران نیست بلکه قلب فرهنگی ایران است بلکه متعلق به جهان است و باید بار سنگین فرهنگی را به دوش کشد. مقوله فرهنگ در کشور ما مظلوم است و خط مقدم‌های فرهنگی دست به دست هم دادند تا چنین اتفاق بزرگی رقم بخورد.

ثبت جهانی هگمتانه کار بسیار بزرگی بود

احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو در این مراسم گفت: ثبت‌های جهانی نمونه ارزشمندی از یک کار گروهی است. بحث‌های مدیریتی نیز در این حوزه بسیار مهم است و بحث‌مدیریتی، بحث فنی و.. در کنار هم به ثبت جهانی این اثر کمک کرده است.

او افزود: ثبت‌های زنجیره‌ای ۲ اشکال مهم دارد یکی تشدید رقابت‌ها و دیگری مشکلات فنی است. ثبت جهانی هگمتانه کار بسیار بزرگی برای ما بود، ثبت این‌نوع پرونده‌های زنجیره‌ای توسط ایران شروع شده و مختص ماست.

سفیر ایران در یونسکو گفت: برخی از کشورهایی که عضو یونسکو هستند با ما رقابت داشته و هر کدام خط فکری خود را دارند. سهمیه یک‌ثبت جهانی در سال برای همه کشورهاست. ایران یکی از راه‌هایی را که با وجود این قانون بتواند ثبت‌های جهانی را انجام دهد، ثبت‌های زنجیره‌ای است.

پاکتچی بیان کرد: وجود این موضوع دو اشکال مهم دارد یکی تشدید رقابت‌ها و دیگری مشکلات فنی است. ثبت جهانی هگمتانه کار بسیار بزرگی برای ما بود. این‌نوع پرونده‌های زنجیره ای را ایران شروع کرد و به ما اختصاص دارد.

سفیر ایران در یونسکو ادامه داد: در فضای یونسکو بیش از اینکه قوانین حرف بزنند، سوابق حرف می زنند. ما با ثبت جهانی هگمتانه در وزارت میراث فرهنگی ۲ برد داشتیم که یکی از آنها ایجاد سابقه در یونسکو است.

حفاظت از بنای تاریخی هگمتانه بسیار مهم است

معاون سابق میراث‌فرهنگی کشور گفت: بحث و اهمیت سند حفاظت و مدیریت موضوع مهمی بوده و مشارکت مردم و آموزش به آنها در این زمینه حائز اهمیت است و باید برای تمام محدوده بافت تاریخی هگمتانه برنامه جدی داشته باشیم.

محمدحسن طالبیان گفت: آزادسازی ساختمان و خانه‌ها کار بزرگی بود که باستان‌شناسان کشورمان قبل از ثبت جهانی هگمتانه انجام دادند و کاوش‌های سریع توسط آقای صراف و آقای آذرنوش و … نیز به این روند کمک کردند.

او درباره فرایند ثبت جهانی یک اثر بیان کرد: فرایند ثبت جهانی هگمتانه در سال ۲۰۰۸ شروع شد، ارسال پرونده برای یونسکو در سال ۱۴۰۰ و حضور ارزیاب در سال ۱۴۰۲ انجام شد. از سویی موضوعی که همیشه دنبال می‌کردیم بحث و اهمیت سند حفاظت و مدیریت بود که مشارکت مردم و آموزش به آنها در این زمینه برای ما بسیار مهم است و باید برای تمام محدوده بافت تاریخی هگمتانه برنامه جدی داشته باشیم.

طالبیان افزود: توجه به محور نوظهور غرب در کشور و موضوع ترافیک در همدان همیشه برای ما مهم بوده و این موضوع در مصوبه شورای تامین نیز مطرح شد. آنچه کمک کرد این بود که گفتیم ما می خواهیم این شهر تاریخی را ثبت جهانی کنیم و خوشبختانه همه امضا کردند و در ادامه قرار شد ساختمان‌هایی که کنار بنای هگمتانه قرار دارد، بازسازی شود.

تپه هگمتانه منشا تمدن فارسی است

عبدالرسول وطن دوست پیشکسوت میراث فرهنگی در این مراسم گفت: ثبت در واقع آغاز راه است نه پایان راه و بهتر است به چند نکته اشاره کنم. وقتی پرونده برای بررسی ارسال شده بود، ایکوموس به عنوان مشاور با ما حرف زد و صحبت‌هایی درباره روش‌هایی راهبردی انجام داد و سند آن به ایکوموس ارسال شد و ایکوموس نظر مثبتی روی سند داشت و بعد از آن جلسه مشترکی با او داشتیم.

او افزود: تپه هگمتانه منشا تمدن فارسی بوده و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی ماست. مدارکی داریم که کوروش بخشی از زندگی‌اش را در اکباتان گذرانده است. بنابراین معتقد بودیم هرچه سریع تر ثبت جهانی انجام شود و به همان میزان بحث حفاظت از آن نیز بهتر انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها