چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
خاتون حسنی: وجود جشنواره کتاب کودک و نوجوان برای خانواده‌ها مفید است

شاعر کتاب «باران چه می‌نویسد» گفت: برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان برای خانواده‌ها نیز مفید است؛ چراکه می‌توانند با خیال راحت کتاب‌های برتر را بشناسد و برای فرزند خود تهیه کنند. آن‌ها کتابی را که دیده شده، راحت‌تر انتخاب می‌کنند.

خاتون حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در مورد موضوع کتاب «باران چه می‌نویسد» و پیامی که به همراه دارد، گفت: این کتاب برای گروه سنی ۷،۸ سال تدوین شده است. محتوای اشعار طبیعت، خانواده و بازی‌های کودکانه است. بیشتر سوژه‌ها باران، برف، قطره و عناصر طبیعی هستند. ذات ما به طبیعت و این عناصر علاقه دارد: چه در کودکی و چه در بزرگسالی. در این کتاب تلاش کردم از وزن‌های شعریِ متفاوت با موسیقی درونی بیشتری استفاده کنم تا کودک از خواندن اشعار لذت بیشتری ببرد. پیام برخی اشعار آشنایی با طبیعت است، برخی اشعار هم به اهمیت وقت‌گذراندن با خانواده و سرگرمی‌های دیگر به جای وقت‌گذرانی با گوشی و تبلت پرداخته‌اند. در شعر «گِل‌بازی»، تلاش شده تا غیرمستقیم به کودک بگوییم می‌تواند به جای بازی با گوشی و تبلت، از گِل و خاک و روش‌های دیگری برای بازی و سرگرمی استفاده کند.

او درخصوص اطلاع‌رسانی جشنواره و ارسال اثر به آن گفت: من از طریق سرای اهل قلم متوجه برگزاری این جشنواره شدم؛ اما ارسال اثر توسط خود کانون صورت گرفت.

این شاعر درباره اینکه برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان چه اهمیتی دارد؟ آیا این جشنواره می‌تواند به ترویج و دیده شدن آثار پدیدآورندگان کمک کند؟ بیان کرد: جشنواره کودک و نوجوان، باید باشد. برگزاری چنین رویدادی خصوصاً برای مؤلفان، بسیار تشویق‌کننده است. وقتی کتابی از یک مؤلف نامزد می‌شود، او تشویق می‌شود تا کتاب‌های بیشتری بنویسد و در رفع نواقص و ایرادات آثار خود بکوشد و با کیفیت بهتری بنویسد. برای خانواده‌ها نیز مفید است؛ چراکه می‌توانند با خیال راحت کتاب‌های برتر را بشناسد و برای فرزند خود تهیه کنند. آن‌ها کتابی را که دیده شده، راحت‌تر انتخاب می‌کنند.

حسنی در پاسخ به این سوال که «از نگاه او به عنوان مؤلف، این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد؟ این‌طور توضیح داد: مهم‌ترین مسئله، جداشدن بخش خردسال، کودک و نوجوان است. البته برای این کار ابتدا باید کتاب‌های هر بخش به حد نصاب برسد؛ تعداد کتاب‌های تألیفی خصوصاً در بخش خردسال و نوجوان، بسیار کم است. در گروه سنی ۰ تا ۳ سال کتاب‌های کمی داریم. این اتفاق تنها با حمایت ناشران و بهبود وضع نشر رقم می‌خورد. با بهبود وضع نشر، نوشته‌شدن آثار خوب و افزایش کتاب‌های نامزد در جشنواره، شورای کودک نیز می‌تواند راحت‌تر تصمیم به جداسازی کتاب‌ها متناسب با گروه سنی بگیرد.

گفتنی است، کتاب «باران چه می‌نویسد» سروده خاتون حسنی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فهرست نامزدهای نهایی بخش شعرِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها