چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷
جنگ برای شکستن اراده‌ها و متزلزل کردن عزم‌ها

بعثی‌ها در هفته پایانی مرداد ۱۳۶۴ عملیاتی هوایی را روی تاسیسات نفتی خارک اجرا کردند و خسارت‌هایی به ما وارد آوردند. اما مدعی شدند که کل آن جزیره را با خاک یکسان و جریان نفت ایران را قطع کرده‌اند.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): درگیر جنگ که باشی، همیشه منتظر حمله‌ای از طرف دشمن هستی. معمولاً هر وقت هم که بزند، صدای تبلیغات و جنگ روانی‌اش را بلند می‌کند و روحیه و اراده‌ات را هدف می‌گیرد. همچنین اگر دستش به جایی برسد که قبلاً نرسیده – یا کمتر رسیده – سر و صدایش هم بیشتر می‌شود. نمونه‌اش حمله بعثی‌ها به خاک، در بیست‌وچهارم مرداد ۱۳۶۴ است. نیروی هوایی عراق، عملیاتی دو مرحله‌ای با هشت جنگنده – در هر مرحله چهار جنگنده – را روی سکوهای نفتی خارک به اجرا گذاشت و خسارت‌هایی هم به تأسیسات و زیرساخت‌های آنجا زد. هنوز کار کارشناسی و بررسی میدانی میزان خسارات شروع نشده بود و کسی درست نمی‌دانست که ضربه دشمن چقدر مخرب بوده است که تلویزیون عراق برنامه‌های عادی‌اش را قطع کرد تا پیروزی در عملیات «نابودی جزیره خارک» را به عراقی‌ها اعلام کند.

رادیوی حزب بعث، رادیو صوت‌الجماهیر نیز اطلاعیه‌ای منتشر کرد: «ای عراقی‌های سرافراز! ای مردم عرب در هرجایی که هستید! به‌راستی که امروز روز پیروزی پرشکوه و روز دادن مژده مسرت‌انگیزی است که به مادرها و پدرها و فرزندان می‌دهیم! امروز یکی از روزهای پرشکوه عراق سرافراز و یکی از روزهای جاوید امت و فرزندان عرب در هرجاست! با اراده و یاری و نصرت خداوند، جزیره خارک را نابود کردیم!»

خب، بعثی‌ها با ما در جنگ بودند و برای بالا بردن روحیه خودشان و تضعیف روحیه ما از هیچ فرصتی نمی‌گذشتند. در ماجرای بمباران خارک در اواخر مرداد ۱۳۶۴ نیز چنین کردند. به جعل و قصه‌پردازی روی آوردند و کوشیدند اراده و عزم ما را متزلزل کنند. کمی حرف راست (بمباران بخشی از تأسیسات نفتی ما در خارک) را با مجموعه‌ای از دروغ‌ها و ادعاها (نابودی قطعی تأسیسات نفتی و با خاک یکسان کردن سراسر جزیره خارک و قطع کامل جریان نفت ایران) درهم آمیختند و بارها و بارها با صدای بلند تکرارش کردند. عملیات کرده بودند، ضربه زده بودند، اما روایتی که از آن ارائه می‌دادند بسیار نادرست و مجعول بود. در اثبات نادرستی‌اش همین بس که در این حمله بعثی‌ها حتی یک شهید هم نداشتیم و فقط شش نفر مجروح شدند. صادرات نفت نیز تا چهل‌وهشت ساعت با اخلال مواجه شد و بعد به روند عادی برگشت.

جنگ برای شکستن اراده‌ها و متزلزل کردن عزم‌ها

جنگ برای تأثیر بر ذهن‌ها و خالی کردن قلب‌ها

ادعای بعثی‌ها آنقدر بزرگ بود که رسانه‌های غربی نیز در صحت آن شک داشتند و احتمال می‌دادند عراقی‌ها درباره موفقیت عملیات هوایی‌شان روی خارک به نشر اطلاعات نادرست روی آورده باشند. از جمله، خبرگزاری فرانسه که در انتشار خبر این بمباران، خبر رسمی عراق را مشکوک خواند و این بحث را پیش کشید که اگر آنچه بعثی‌ها می‌گویند راست باشد، ایران ضربه سختی متحمل شده و در فروش نفت - و تأمین مخارج جنگ – به مشکل برخورده است، اما مشاهدات منابع موثق معلوم می‌کند که به جز چند مورد توقف جزئی و احتمالاً موقت، بارگیری در اسکله همچنان ادامه دارد و «نیروی هوایی عراق موفق به فلج کردن کامل ترمینال نشده است.» سردبیر مجله میدل‌ایست نیز با لحنی متفاوت، نگاهی مشابه خبرگزاری فرانسه داشت. «ماهواره‌های غربی که بر فراز خلیج فارس فعالیت می‌کنند، این ادعای عراق را که صدمه سنگینی به ترمینال نفتی خارک وارد کرده است، رد می‌کنند. البته بخشی از یک اسکله و نیز لوه‌های آن به شدت آسیب دیده‌اند، اما بخش اصلی ترمینال – از جمله پمپ‌های اصلی – این منطقه هنوز فعال هستند.»

البته فارغ از میزان خسارت‌های آن حمله هوایی عراق، واقعیت دیگری هم درباره آن عملیات و جنگ تبلیغاتی پس از آن وجود داشت که در کتاب «توسعه روابط با قدرت‌های آسیایی» به آن اشاره می‌شود. اینکه این حمله، که در عمق بیشتری از خاک کشور ما انجام شده بود به کوشش دشمن برای ایجاد هراس در مردم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و عزم آنان برای اخلال در روند صادرات نفت ما برمی‌گشت. بعثی‌ها تا پیش از آن، از ترس واکنش متقابل ایران، از اجرای چنین حملاتی پرهیز می‌کردند و سیاست‌شان این بود که از گشودن جبهه‌ای تازه در مواجهه با ما پرهیز کنند. از این‌رو، اجرای عملیات هوایی روی جزیره خارک و بمباران بخشی تأسیسات نفتی ما، معلوم می‌کرد که آنان نسبت به گذشته جسورتر شده‌اند و با اطمینان از حمایت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، نقشه‌های تازه‌ای برای وارد آوردن ضربه به ایران در سر دارند.

این را هم نباید ناگفته گذاشت که نوع عملیات و تفاوت‌هایی که بمباران خارک با سایر حملات هوایی دشمن داشت، این ذهنیت را برای تصمیم‌گیران و تحلیل‌گران کشور ما ایجاد کرد که احتمالاً بعثی‌ها در طراحی و اجرای این عملیات هوایی، به‌ویژه در تعیین زمان و مسیر پرواز هواپیماها و شناسایی منطقه عملیات از کمک کارشناسان نظامی غربی و شرقی بهره برده‌اند. ذهنیتی که در مواجهه با حوادث بعدی تقویت شد و بعدتر درستی آن نیز به اثبات رسید. در پایان، اشاره به نام کتاب «جزیره خارک، اسطوره مقاومت» خالی از لطف نیست که اطلاعات جالب و مهمی از این جزیره جنوبی کشور ما در سال‌های جنگ تحمیلی عرضه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها