چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
«شریان مکران»؛ مستندنگاری قزلی از یک ابرپروژه نفتی

«شریان مکران» روایتی از احداث خط انتقال نفت از گوره به جاسک به قلم و روایت مهدی قزلی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «شریان مکران» روایتی از احداث خط انتقال نفت از گوره به جاسک به قلم و روایت مهدی قزلی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

این کتاب در ۱۱ فصل با عناوین «بای بسم الله»، «قصه محرم و ربیع و شروع طرح»، «ننه شیری و فروش نفت خام»، «در کنار لوله‌ها در میان کوه‌ها»، «صریح زیر آفتاب»، «رگ‌های فولادی»، «زمین بازی»، «قلک نفت»، «ایستگاه آخر»، «تای تمت» و «چند قاب از روایت» نگارش شده است.
مهدی قزلی این بار دست روی سوژه‌ای نفتی گذاشته و داستان ابر پروژه خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک را از ابتدا تا انتها روایت می‌کند.


قزلی در باب اهمیت روایت این ابرپروژه به دو هدف عمده آن اشاره می‌کند؛ «یک خارج‌کردن بخشی از صادرات نفت خام از خلیج فارس و کم‌کردن وابستگی به تنگه هرمز و دوم توسعه غرب منطقه مکران. هر دو هدف بسیار راهبردی و دارای تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی هستند با افق توسعه پایدار. این هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ که از گوره در استان بوشهر شروع می‌شود و بعد از گذشتن از جنوب استان فارس در استان هرمزگان و بعد از تنگه هرمز در کنار کوه مبارک به مقصد می‌رسد، در نهایت ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت را دارد. یعنی اگر روزی به هر دلیلی اتفاقی برای تنگه هرمز بیفتد که نشود نفتی از آن بگذرد، ما همچنان نفت باریکه یک میلیون بشکه‌ای را داریم!»

«شریان مکران» با وجود اینکه درباره موضوعی تخصصی در حوزه نفت نوشته شده اما قزلی با روان کردن زبان روایت، مخاطب عام را هم پای کتاب نگه می‌دارد.

«شریان مکران» با شمارگان ۱۲۵۰ در ۱۴۶ صفحه و با قیمت ۱۳۵ هزار تومان در بازار نشر موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها