یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

کتاب‌فروشی‌ها مکان‌هایی برای ارتباط‌های جدید هستند اما هرگز گذشته را از دست نمی‌دهند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - بهاره گل‌پرور: هرکسی که تا به حال به وسعت بی‌کران یک کتابفروشی مستقل رفته باشد، با احساسی که جرقه بسیاری از این داستان‌ها را برانگیخته است، آشنا می‌شود: میل به کشف دنیای جدید پشت هر جلد که همانند کهکشانی کشف‌نشده در هر قفسه است. در این مقاله به معرفی الهام‌بخش‌ترین، برجسته‌ترین و موفق‌ترین کتابفروشی‌های جهان می‌پردازیم تا زیباترین کتاب‌فروشی‌ها را برای سفر بعدی خود نشانه‌گذاری کنید.

«کوک اند بوک»، بروکسل، بلژیک

کتابفروشی Cook & Book (کتاب و آشپزی) در کشور بلژیک قرار دارد. طراحی این بنا به گونه‌ای است که به ۹ قسمت مختلف تقسیم شده و در هر بخش کتاب‌هایی در دسته‌بندی منحصر به فرد به فروش می‌رسد. یکی از نکات قابل توجه کتابفروشی Cook & Book آن است که فضای اختصاصی برای خوردن نهار یا شام در هر بخش درنظر گرفته شده و یک ریل قطار نیز از میان بخش کتاب‌های کودکان عبور می‌کند تا به یک بخش ایتالیایی می‌رسد که با یک فیات بازسازی شده تزیین شده است.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

«چرخ و فلک نور»، بخارست، رومانی

این کتابفروشی افسانه‌ای که در قلب پایتخت رومانی و در یک بنای قرن نوزدهمی مرمت شده در مرکز بخش قدیمی شهر قرار دارد و جذاب‌ترین کتابفروشی شهر است. این فضای هزار مترمربعی، در شش طبقه گسترده شده و قفسه‌های آن بیش از ۱۰ هزار کتاب و ۵ هزار آلبوم و دی وی دی دارد. طراحی آن مینیمال است و فضایی بسیار جذاب دارد که چرخش یک چرخ و فلک قدیمی را تداعی می‌کند ازاین‌رو چرخ و فلک نور نام گرفته است.

«دومینیکن»، ماستریخت، هلند

اگر بهشتی برای عاشقان کتاب وجود داشته باشد، ممکن است در راهروهای مقدس و گالری‌های آرام این کلیسای گوتیک ۷۰۰ ساله در ماستریخت باشد. پس از مصادره این ساختمان توسط ارتش ناپلئون برای مقاصد نظامی، از آن به‌عنوان بایگانی شهری، انبار و حتی مکانی برای نگهداری دوچرخه استفاده شد. در سال ۲۰۰۵، این ساختمان با تبدیل آن به کتابفروشی Selexyz Dominicanen جان تازه‌ای گرفت. ویژگی آن یک قفسه کتاب بزرگ است که به‌طور شگفت‌انگیزی، یکپارچه در فضای داخلی کلیسا قرار می‌گیرد.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

«دسپرت لیترچر»، مادرید، اسپانیا

ادبیات در رگ‌های صاحبان جوان و متعهد این کتابفروشی دست دوم سرزنده جریان دارد. این فروشگاه در کنار بهترین مجموعه کتاب‌های انگلیسی استفاده‌شده در شهر، مجموعه‌ای از کتاب‌های با کیفیت به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و انواع زبان‌های دیگر را نیز در اختیار دارد. Desperate Literature می‌کوشد فضایی باشد که در آن ادبیات خوب به‌عنوان وسیله‌ای برای تبادل پویای فرهنگی، زبانی و اجتماعی میان مردم و مسافران از سراسر جهان عمل کند. این کتابفروشی میزبان جلسات کتابخوانی، گالری‌ها و سخنرانی‌ها است.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

«بارت»، اوجای، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

بارتز بوکز که در سال ۱۹۶۴ در اوجای، یک شهر هیپی در کالیفرنیا تأسیس شد، ۲۴ ساعته باز است. مشتریان می‌توانند با گذاشتن پول در جعبه سکه، کتاب‌ها را از قفسه‌های بیرونی خریداری کنند.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

«لیوراریا دا ویلا»، سائوپائولو، برزیل

طراحی مشهور این کتابفروشی بین‌المللی، دهلیزی از قفسه‌های کتاب را نشان می‌دهد و موجب شده مورد توجه قرار گیرد. همه چیز در طراحی این کتابفروشی فرمی دوار و منحنی شکل دارد؛ حتی قفسه‌ها یا پله. قفسه انواع کتاب‌ها به شکل جالبی درون فضا قرار گرفته‌اند و محیطی مدرن و متمایز را به‌وجود آورده‌اند.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

«آکوآآلتا» ونیز، ایتالیا

این کتابفروشی جذاب یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های ونیز است. سبک کلاسیک این کتابفروشی و نمای ویترین این مغازه از جذاب‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌آید. از آنجایی که محل این مغازه در کنار کانال‌های آبی قرار گرفته است چندین قایق به‌طور نمادین در داخل آن قرار گرفته و کتاب‌ها در اطراف آن چیده شده است. هرساله بعد از سیل و جاری شدن آب در این مغازه، احتمال خیس شدن کتاب‌ها وجود دارد؛ بنابراین صاحب آن، کتاب‌ها را بر روی بلندی و داخل قایق‌ها، وان‌ها و یک اتاقک تله کابین قرار داده تا از آب محفوظ بمانند. در این فروشگاه علاوه بر کتاب، کارت پستال و آثار هنری هم یافت می‌شود که بازدیدکنندگان می‌توانند به‌عنوان سوغاتی تهیه کنند.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

«شکسپیر و شرکا»، پاریس، فرانسه

کتابفروشی اصلی Shakespeare and Company که در فرانسه قرار دارد، یکی از کتابفروشی‌های مشهور این شهر است. شاید در نگاه اول و از داخل خیابان هیچ نکته ویژه‌ای درباره این کتاب فروشی پیدا نکنید؛ اما این محل از لحاظ تاریخی قدمت بسیاری دارد. این کتابفروشی روزی پاتوق نویسندگان و شاعران معروفی همچون جیمز جویس، ازرا پاوند و ارنست همینگوی بوده است. زمانی که وارد این کتابفروشی می‌شوید از کف تا سقف کتاب‌های زیاد و رنگارنگی را مشاهده خواهید کرد که گاهاً بدون ترتیب خاصی روی یکدیگر چیده شده‌اند. این محل در زمان جنگ جهانی دوم تعطیل شد و در سال ۱۹۵۱ مجدداً فعالیت خود را شروع و تبدیل به یکی از مراکز محبوب برای خرید کتاب و بازدید توریست‌ها شد.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

کافه کتاب El Péndulo، مکزیکو سیتی، مکزیک

اگر به کتاب و فضای سبز علاقه دارید، بدون شک کتابفروشی Cafebreria El Pendulo در مکزیک یکی از جاهایی است که عاشق آن خواهید شد. قفسه‌های بلند از زمین تا سقف، چندین طبقه چینش کتاب و همینطور تزئینات به وسیله گیاهان، فضای گرم و دلچسبی را ساخته‌اند که بینندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشتر شهرت این مکان به دلیل طراحی متفاوت آن است که فضاهایی همچون کتاب‌فروشی، کافه و اقامتگاه‌های راحت را شامل می‌شود.

سفری به زیباترین کتاب‌فروشی‌های جهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها