دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
دیدگاه‌های مؤلف برتر کشور در مورد تسهیل قوانین/ تحلیل مسائل حقوقی در «مجازات اجتماعی»

خوزستان- نویسنده کتاب مجازات اجتماعی و مؤلف برتر کشور معتقد است: نکته مهم و حیاتی در قوانین این است که نباید با تسهیل و به‌روزرسانی قوانین، اثرات بازدارندگی آنها کمرنگ شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): حیدرعلی حزباوی، حقوقدان و جامعه‌شناس اهوازی و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، در دو رویداد علمی مهم به عنوان مؤلف برتر سال معرفی شد و کتاب او با عنوان «مجازات اجتماعی» در پنجمین رویداد علمی آئین رونمایی از کتاب برتر سال و ششمین کنفرانس ملی الگوهای نوین، در ۱۶ مرداد جاری رونمایی شد. موفقیتی که بار دیگر برگ زرینی بر افتخارات نام‌آوران خوزستان و اهواز نشاند و توانمندی‌های علمی و پژوهشی جوانان این استان را بیش از پیش نشان داد.

این پژوهش‌گر خوزستانی با پژوهش‌های خود در حوزه حقوق و جامعه‌شناسی، به بررسی ابعاد مختلف مجازات اجتماعی پرداخته و توانسته است نظرات جدید و کاربردی را در این زمینه به مخاطبان ارائه دهد. کتاب مجازات اجتماعی نه تنها به عنوان یک منبع علمی ارزشمند شناخته می‌شود، بلکه با تحلیل مسائل اجتماعی و حقوقی نیز توانسته راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه دهد.

کتاب مجازات اجتماعی؛ منبع علمی ارزشمند با تحلیل مسائل اجتماعی و حقوقی

موفقیت حیدرعلی حزباوی بیانگر پتانسیل‌های بالای علمی و فرهنگی جوانان ایرانی است که با تلاش و پشتکار می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی درخشیده و نام کشور را بلند آوازه کنند. همچنین این موضوع می‌تواند دستمایه و مشوقی برای پژوهشگران و نویسندگان دیگر قرار گیرد تا با تکیه بر علم و دانش خود، گام‌های مؤثری در راستای پیشرفت جامعه بردارند.

قاری قرآن، مداح، شاعر، مترجم و نویسنده

حیدرعلی حزباوی نویسنده خوزستانی، کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی از دانشگاه چمران اهواز و داراری مدرک جامعه شناسی ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی است که تاکنون موفق شده در زمینه ترجمه عربی به فارسی، متون حقوقی از فارسی را به عربی برگرداند و متون فقهی و تخصصی را به زبان فارسی ترجمه کند. وی توانست «مقاله حقوق و اشتغال زنان»، کتاب «مبانی و بایسته‌های فقهی حقوقی مجازات اجتماعی» را بنویسد. دبیری و کارشناس ادبی در حوزه هنری خوزستان، قاری قرآن، مداحی و شاعری از دیگر سوابق فرزند خطه خوزستان است. حزباوی در زمینه شعر توانسته در جشنواره بین‌المللی شعر بشارت مقام کسب کند و نیز حائز رتبه برتر در چند دوره جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی شود. وی در محافل ادبی، شب شعرها و جلسات شعر حضور فعالی دارد.

حزباوی در مورد دغدغه و انتخاب موضوع «کتاب مجازات اسلامی» گفت: از همان ابتدای دوره کارشناسی‌ارشد به دنبال موضوعی برای تاکید ارتباط هر چه بیشتر قانون و جامعه در کنار هم، نه مقابل یکدیگر بودم و دغدغه اولیه من به این شکل آغاز شد و رفته‌رفته با تحقیق و پژوهش این دغدغه در من تقویت شد تا سرانجام موضوع مجازات اجتماعی یا مجازات‌های جایگزین حبس در برابرم جلوه‌گری و رخ نمایی کرد.

قوانین باید همراه با جامعه ارتقا پیدا کرده و به‌روزرسانی شود

نویسنده خوزستانی با بیان اینکه آسیب‌های در پس مجازات حبس آثار مخربی بر پیکره فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: با توجه به آسیب‌هایی که بعد از حبس بر فرد و جامعه فرود می‌آید؛ این گونه آسیب‌ها را که پس از پژوهش کاملاً برایم ملموس و واقعی شده بود، با جان و دل و با تک‌تک سلول‌هایم لمس و احساس می‌کردم و این موضوع تا جایی پیش رفت که مبنای پایان‌نامه‌ام قرار گرفت و پس از دفاع به ارتقای آن پرداختم و تبدیل به کتابی مختصر و مفید شد.

مترجم خوزستانی ادامه داد: به طور کلی به دنبال ارتباط بیشتر قوانین با جامعه هستم و اساسأ قوانین نباید برای عموم جامعه خشن باشند، همین امر موج قانون گریزی جامعه می‌شود و به شخصه بر این باورم که قوانین باید همراه با جامعه ارتقا پیدا کرده و به‌روزرسانی شود.

قوانین باید در بطن اجتماع به واسطه خودِ مردم و با کمال میل از سوی جامعه به اجرا در آیند

مؤلف برتر کشوری با بیان اینکه هم‌اکنون در زیست این عصر برای بیشتر مسائل روزمره همچنین مستحدثه راه و چاره‌ای وجود دارد، بیان کرد: این راه چاره مسائل می‌تواند دست به دامان تقلب، تخلف و یا حتی دور زدن قوانین شود که این روند به سود قانون و جامعه نیست و اگر قوانین با اتقان هرچه بیشتر وضع شود، ارتباط آن‌ها با جامعه بهتر خواهد شد و برعکس این مصداق هم می‌تواند قرار گیرد. در وضع قوانین متقن باید به نقطه‌ای رسید که جامعه بتواند با آغوش باز پذیرای قوانین و مقررات باشد و با کمترین اعمال زور و برخوردی از جانب قوه قهریه اجرا شود و اصلاً قوانین در متن اجتماع به واسطه خودِ مردم و با کمال میل از سوی جامعه اجرا شود و در میان زندگی و کارهای روزمره افراد جاری و ساری باشند.

اثرات بازدارندگی قوانین نباید با تسهیل و به‌روز رسانی کمرنگ شود

شاعر خوزستانی، غافل نبودن از نکته بسیار مهم و حیاتی در تسهیل قوانین را کمرنگ نشدن اثرات قوانین دانست و افزود: نباید با تسهیل و به‌روزرسانی قوانین، اثرات بازدارندگی آن‌ها کمرنگ شوند که همین مورد و موارد مشابه نیز در کتاب مجازات اجتماعی به تشریح و توضیح نیز درآمده است.

وی یادآور شد: تمام این آورده‌ها و گفته‌ها در حد نظرات انتزاعی و شکیل نیستند و با خوانش آن‌ها متوجه می‌شوید که با واقعیت‌ها هیچ منافاتی ندارند و همه قابل اجرا هستند و هدف از تاسیس رشته‌های به اصطلاح میان رشته‌ای نیز همین است که تضارب آراء مابین علوم مختلف صورت پذیرد تا مکمل و یاری رسان همدیگر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها