یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
«خاطرات سیاسی قوام السلطنه» به چاپ هفتم رسید

کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» نوشته غلامحسین میرزا صالح از سوی انتشارات معین به چاپ هفتم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» نوشته غلامحسین میرزا صالح به تازگی از سوی انتشارات معین به چاپ هفتم رسیده است. این کتاب در برگیرنده خاطرات احمد قوام یا قوام السلطنه از دوران دوم و سوم نخست وزیری‌اش است.

در دهه‌های بیست و سی شمسی، که ایران درگیر بازی‌های حزبی، اضمحلال شخصیت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی، تأثیرات حزب توده و در کشمکش میان شعارهای متفاوت از اندیشه‌های متنوع بود، احمد قوام، سیاست مدار به نام ایرانی، معروف به «قوام السلطنه»، اقدام به یادداشت برداری از خاطرات خود کرد که این نوشته‌ها به واسطه یکی از دوستانش غلامحسین میرزاصالح، به دست او رسید و وی با تدوین و تصحیح این نوشته‌ها، آن‌ها را در قالب کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه»، به انتشار رساند.

کتاب با نقدی مفصل بر «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» آغاز می‌شود که گردآورنده سال‌ها پیش آن‌ها را در چندین شماره از مجله خواندنی‌ها به چاپ رسانده بود و اکنون نیز سرآغاز کتاب پیش روست تا از ویژگی‌ها و خصایص عمده کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» پرده برداری کند.

در ادامه به مسائل مختلفی پرداخته می شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهیه طرح تحریم مذاکرات نفت، ارتباط شوروی و تجزیه آذربایجان و تشکیل حکومت‌های خودمختار آن، ممانعت دولت شوروی از خروج از خاک ایران، مذاکره وزیران خارجه دولت‌های آمریکا، شوروی و انگلیس درباره ایران، طرح تجزیه ایران، مفاد موافقت نامه قوام-سادچیکف، انتخابات دوره‌های چهاردهم و پانزدهم مجلس و نهایتاً اعلام جرم علیه «قوام السلطنه» و سقوط کابینه اشاره کرد.

چاپ هفتم کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» با ۳۵۰ صفحه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها