دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
چهارمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی در مشهد برگزار شد

خراسان‌رضوی - چهارمین جلسه از سلسله جلسات آموزشی انجمن شاهنامه‌خوانی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، چهارمین جلسه از سلسله جلسات آموزشی انجمن شاهنامه‌خوانی که وابسته به انجمن سیاوش راستین است، با استقبال علاقه‌مندان شاهنامه در مجموعه آموزشی «با کلاس آنلاین» در مشهد برگزار شد.

محمدرضا سرسالاری، شاعر، مدرس شاهنامه‌خوانی و دکترای زبان و ادبیات پارسی که وظیفه آموزش این کلاس‌ها را به عهده دارد در ابتدای این نشست با مروری بر داستان جمشید از شاهان اسطوره‌ای ایران در شاهنامه فردوسی گفت: در جلسه قبل به این اشاره کردیم که جمشیدشاه پس از اینکه دچار غرور و خودبزرگ‌بینی شد، خود را هم‌تراز خدایان دانست و درست به همین دلیل حمایت مردم و خدایان را از دست داد.

وی افزود: ضحاک در منطقه‌ای به نام دشت نیزه‌وران فرمانروایی می‌کرد. او از تبار اعراب و پسر مرداس بود و در این زمان، ضحاک این پادشاه ستمگر که با فریب اهریمن به قدرت رسیده بود، به ایران حمله کرد و ۱۰۰۰ سال حکمرانی کرد.

موسس انجمن سیاوش در انتهای این جلسه اظهار کرد: امسال به پایان این کلاس‌ها در سال جاری نزدیک شده‌ایم و علاقه‌مندان دراین کلاس‌ها برای جشنواره هشتم شاهنامه‌خوانی که در دی‌ماه برگزار خواهد شد آماده می‌شوند.

دبیر علمی جشنواره شاهنامه‌خوانی بانوان عنوان کرد: این کلاس از روی شاهنامه استاد خالقی مطلق تدریس می‌شود و در هر جلسه هنرجویان حدوداً ۱۵۰ بیت را درست‌خوانی و تجزیه تحلیل می‌کنند.

انجمن سیاوش راستین تمام خدمات شاهنامه خود را تا کنون به صورت کاملاً رایگان انجام داده و تلاش در مسیر اعتلا و تکریم شاهنامه حکیم توس را بر خود وظیفه می‌داند.

سرسالاری بیان کرد: هنرجویان امسال در هشتمین دور از این جشنواره پیشدادیان را مرور می‌کنند و داستان‌ها را تا انتهای داستان ضحاک پیش خواهند برد و پس از اتمام کلاس که حدود چهار ماه به طول خواهد انجامید خود را برای شرکت در جشنواره خواهند کرد.

بررسی شخصیتِ شهریاران شاهنامه، خوانش و تفسیر بیت به بیت اشعار بر اساس نسخه حلال خالقی مطلق، ریشه‌شناسی واژه‌ها و نام‌ها، رویدادهای شاخص در دوران پادشاهی هر پادشاه و تاثیرات او بر زمانه و زندگی پادشاهان بعدی، برخی از مهم‌ترین نکاتی است که در این کلاس‌ها مطرح می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ موسسه «با کلاس آنلاین» با مدیریت عادل سجادی مجموعه آموزشی مشاوره‌ای است که آموزش از راه دور را با تمرکز بر سبک زندگی در دستور کار خود قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها