سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
«هوره، آوازی نیایشی از عهد باستان» منتشر شد

ایلام- نشر زاگرو، کتاب «هوره، آوازی نیایشی از عهد باستان» را چاپ و منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشر زاگرو به مدیریت حبیب‌الله محمودیان کتاب هوره، آوازی نیایشی از عهد باستان اثر پژوهشی ولی کمری را چاپ و منتشر کرد.

هوره، آوازی اصیل، با صلابت و تاریخی است که در مناطق غربی ایران زمین و در میان قوم کرد و فرهنگ‌های همجوار رواج بسیار دارد. هوره ریشه در تاریخ کهن این قوم دارد و ساده‌ترین و اصیل‌ترین گونه موسیقی است که به تکثر و هزارگونگی زبانی و کیفی در آمده است.

هوره، حدود ۷هزار سال قدمت دارد و به دوران پیامبری زرتشت می‌رسد و محققان آغاز هوره را زمان اهورامزدا می‌دانند. هوره ندای حق‌طلبی بوده و کرداری نیک، پنداری نیک و گفتاری نیک را آواز کرده است.

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بی‌شماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه از آثار شاعران دیگر استفاده می کند.

هوره در گذشته‌های دور، مضمونی مذهبی داشته و بیشتر به آوازکردن آیات کتاب آسمانی یا آموزه‌های منظوم مذهبی پرداخته، اما امروزه مضمونی عاشقانه دارد.

بان بنه‌ای، بنیری‌چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی‌لاوه از مقام‌های هوره هستند.

کردهای منطقه غرب و به ویژه ایلام از دیرباز در شادی و غم و هنگام وقوع رویدادهای تاثیرگذار از جمله غربت، از دست دادن عزیزی یا در خلوت عاشقانه خود شروع به خواندن هوره و درددل با ذات مادرانه طبیعت و ذکر ستایش گونه اهورامزدا می‌کرده‌اند.

هوره از ریتمی آزاد پیروی می‌کند و این گونه آوازخوانی بیشتر در بین مردم مناطق شیروان چرداول، ایوان استان ایلام، گوران، سنجابی، قَلخانی و کلهر استان کرمانشاه مرسوم است.

صیدقلی کشاورز، علی کرمی‌نژاد معروف به حاجی طوسی، نظر دردمند معروف به علی نظر، بهرام بیگ‌ولدبیگی، سیدعلی‌اصغر کردستانی، نجات، بساط عثمانوند، ابراهیم حسینی، ایل‌خان ارکوازی، کریم صادقی و عبدالصمد عبدی‌پور، سمین کمری، یاسم یاسمی، نریمان نظری، محمد عسکری ملکشاهی، علی‌عسکر اسماعیلی، شمس‌الله لطیف‌زاده، ایرج رحمانپور، مومه جوری پور، نجف محمدی، محمدرضا کلانتری، جلیل رضایی و…از هوره‌خوانان معروف استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان و لرستان هستند.

ننه نرگس رشیدی، فردوس پارابی، میمگه مروت، گوهر بازرگان، غزال اسماعیلی، شیرین صفری، ئه‌سرین صفری، ستاره علیمرادی و…از بانوان هوره‌خوان در استان های ایلام و کرمانشاه به شمار می روند.

این کتاب، تلاشی ارزشمندی است که مولف در معرفی و شناساندن این مقام کهن موسیقی انجام داده و انتظار می رود که در چاپ دوم و ویرایشی تازه، مطالب تازه تر و در پژوهشی گسترده تر از این هنر موسیقایی کهن، بخوانیم.

به گزارش ایبنا؛ انتشارات زاگرو، کتاب هوره آوازی نیایشی از عهد باستان اثر ولی کمری، را به قیمت ۱۳۰ هزارتومان، در ۳۴ صفحه با طرح جلدی از لیلا دهبالایی در سال ۱۴۰۳ چاپ و منتشر کرده است.

«هوره، آوازی نیایشی از عهد باستان» منتشر شد

مولف و ناشر کتاب

ولی کمری، متولد ۱۳۵۵ در شهرستان ایوان استان ایلام و از تلاشگران آوازهای مقامی و سنتی در غرب کشور است. پیشتر از او کتاب پژوهشی «رنگ در قرآن» به همت حوزه هنری استان ایلام در سال ۱۳۸۸ چاپ و منتشر شده است.عضویت در خانه موسیقی ایران و انجمن مداحان، نوحه‌خوان اهل بیت، مسئولیت انجمن موسیقی ایوان، سرپرستی و خوانندگی گروه موسیقی آوای کلهر و… از تلاش‌های فرهنگی و هنری اوست.کمری، کارشناس هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، خوشنویسی) از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه پیام نور تهران شرق است و در زمینه‌های نمایش، موسیقی، عکاسی، گرافیک، نگارگری ایرانی، خوشنویسی، معرق، مجسمه، سفالگری آواز سنتی و مقامی (هوره و مور)، بازیگری، سه‌تارنوازی و سرودن شعر به گویش کلهری، فعالیت جدی و مستمر دارد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ولی کمری IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    از لطف و عنایتتون بی نهایت ممنون و سپاسگزارم
  • کرمیان IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    درود بر استاد کمری تبریک میگم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها