سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
چهارمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی مهر تربت‌حیدریه برگزار شد

خراسان‌رضوی - چهارمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی مهر تربت‌حیدریه در میان استقبال بسیار خوب دوست‌داران شاهنامه در بوم‌گردی تهمینه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، چهارمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی مهر تربت‌حیدریه عصر دیروز در میان استقبال بسیار خوب دوست‌داران شاهنامه در بوم‌گردی تهمینه برگزار شد.

در این رویداد فرهنگی که با نقالی گردآفرینان و ضرب باستانی همراه بود در خصوص سه محور شاهنامه‌خوانی، شاهنامه‌پژوهی و بررسی تطبیقی به پژوهش در مورد داستان طهمورث پرداخته شد.

چهارمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی مهر تربت‌حیدریه برگزار شد



در این نشست سیدجعفر علمداران، استاد دانشگاه دولتی و فرهنگیان تربت حیدریه گفت: طهمورث، یکی از شاهان سلسله پیشدادی در اسطوره‌های ایرانی، به عنوان «دیوبند» مشهور است. او سومین پادشاه است و به دلیل نبردها و پیروزی‌هایش بر دیوها و نیروهای اهریمنی شهرت دارد.

وی افزود: یکی از نکاتی که کمتر به آن اشاره شده، این است که طهمورث به عنوان بنیان‌گذار سیستم نوشتاری اولیه در برخی منابع اسطوره‌ای شناخته می‌شود. او پس از تسلط بر دیوها، از آنان استفاده کرد تا خط و زبان را به انسان‌ها بیاموزند. این نکته می‌تواند اشاره‌ای به ظهور زبان‌ها و توسعه‌ی ارتباطات در عصرهای باستانی باشد.

علمداران گفت: او دیوان را وادار کرد تا ۳۰ خط را به او یاد بدهند. این اشاره به ۳۰ خط ممکن است نمادی از انواع زبان‌ها یا سیستم‌های نوشتاری مختلف باشد.‌

این شاهنامه پژوه گفت: طهمورث به‌عنوان یکی از اولین شاهان، به ساخت و ساز شهرها و توسعه زیرساخت‌های اولیه مشهور است. او بر اساس برخی روایات، نخستین کسی بود که به شهرسازی و احداث کاخ‌ها پرداخت. او به دیوان فرمان داد تا مصالح ساختمانی مناسب فراهم کنند و از این طریق، بنیادهای تمدن شهری در دوران باستان را بنا نهاد.

سیدجعفر علمداران با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های طهمورث گفت: ارتباط طهمورث با حیوانات هم قابل توجه است. گفته می‌شود که او حیوانات مختلف را اهلی کرد و از آن‌ها در کشاورزی و حمل و نقل استفاده کرد. این امر می‌تواند به عنوان آغاز روند اهلی‌سازی حیوانات در تاریخ بشر تعبیر شود.

چهارمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی مهر تربت‌حیدریه برگزار شد


به گزارش ایبنا؛ انجمن شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی مهر تربت‌حیدریه در روز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه دولتی این شهرستان شروع به کار کرد و دوشنبه پایان هر ماه در بوم‌گردی تهمینه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها