شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
کتاب «درآمدی بر هوش مصنوعی و سینما» را به کمک هوش مصنوعی نوشتم

نویسنده «درآمدی بر هوش مصنوعی و سینما» علت نگارش این کتاب را چنین توضیح داد: من به جهت فضای شغلی و پژوهش سینمایی، به این موضوع برخورد کردم. در حوزه پژوهش، هرچه جست‌وجو کردم؛ متوجه شدم منبع کامل و جامعه‌ای در زمینه هوش مصنوعی و سینما وجود ندارد و چون طبق مشاهداتم، منبعی نیافتم، بنابراین از خود هوش مصنوعی برای نوشتن کتاب استفاده کردم.

فاطمه ارجمندفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «درآمدی بر هوش مصنوعی و سینما» به نظر من از نظر اهمیت موضوع، قابل توجه است. دنیا در حال رفتن به سمتی است که اگر از تکنولوژی‌های روز عقب بمانیم و از چیزهای جدید استفاده نکنیم، انگار سواد نداریم. سواد، امروزه استفاده از تکنولوژی‌های برتر است. از نظرمن سینما از این قاعده مستثنا نبوده و نیست. اگر ما بتوانیم از ابتدا، یعنی از مرحله ایده، فیلمنامه، ساخت فیلم، مراحل تولید و پس تولید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم و از دنیا عقب نمانیم. اگر در حوزه سینما به روش‌های سنتی ادامه بدهیم فاصله‌مان با کشورهای پیشرفته در این زمینه بسیار زیاد می‌شود.

وی علت نگارش این کتاب را چنین توضیح داد: من به جهت فضای شغلی و پژوهش سینمایی، به این موضوع برخورد کردم. در حوزه پژوهش هرچه جست‌وجو کردم متوجه شدم منبع کامل و جامعه‌ای در زمینه هوش مصنوعی و سینما وجود ندارد. خیلی جست‌وجو کردم و چون طبق مشاهداتم، منبعی نیافتم، بنابراین از خود هوش مصنوعی برای نوشتن کتاب استفاده کردم. چیزی که در پژوهش پیدا کردم چند هوش مصنوعی و توضیح آن‌ها بود اما درباره هوش‌مصنوعی سینما و رابطه‌شان چیزی پیدا نکردم. در این زمینه‌ها نه مقاله و نه پایان نامه یافت نشد.

فاطمه ارجمندفر درباره روش نوشتن کتابش توضیح داد: من در مراحل پژوهش به تعدادی نرم‌افزار دست پیدا کردم و از آن‌ها خواستم که راهنمایی کنند چطور می‌توان در حوزه‌های مختلف سینما از هوش مصنوعی استفاده کرد؟ مثلاً در مورد فیلمنامه‌نویسی هوش مصنوعی چطور به من می‌تواند کمک کند؟

وی در ادامه افزود: یکی از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در این زمینه چت جی بی تی است. این یکی از نرم‌افزارهای معمول در هوش مصنوعی است که متاسفانه سطح شماره ۴ آن در کشور ما فیلتر شده است. من از نسخه شماره ۳ آن استفاده کردم. نسخه شماره ۴ آن در ایران به طور کلی تحریم است. کاش می‌شد در امور تحقیقاتی از این نرم‌افزارها استفاده کرد. مسئله هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای مربوط به آن در کشور ما چیز جدیدی است اما در کشورهای پیشرفته مسئله‌ای پیش‌پا افتاده و هضم شده است.

فاطمه ارجمندفر در مورد زمانی که برای نوشتن کتاب صرف کرده‌است توضیح داد: نوشتن این کتاب حدود ۲ تا ۳ ماه زمان برد. من که این پژوهش را برای کتاب ننوشته بودم اما وقتی حاصل پژوهش تمام شد، انتشارات اعلام کرد این پژوهش برای چاپ کتاب خوب است. در واقع این کتاب یک پژوهش کاربردی به درخواست مدیرعامل انتشارات بود. حاصل این پژوهش، یک سری نرم‌افزار کاربردی است که داخل کتاب آمده و با آن‌ها می‌توان در مشاغل مختلف سینما کار انجام داد. متاسفانه خیلی از این نرم‌افزارها در ایران تحریم است.

فاطمه ارجمندفر درباره تفاوت استفاده از هوش مصنوعی و هوش انسان در زمینه‌هایی مانند سینما، گفت: همیشه نتایجی که شما با استفاده از هوش مصنوعی به آن‌ها می‌رسیدبا استفاده از هوش انسانی تکمیل می‌شود. هوش مصنوعی هیچگاه به پای هوش انسانی نمی‌رسد یا لااقل تاکنون که این چنین نشده است. چیزی که من در مطالعاتم به آن رسیدم؛ این است که یکی از ترس‌های بزرگ بشریت جلو افتادن هوش مصنوعی از هوش انسان است. البته امکان دارد وقتی هوش مصنوعی به هوش انسان برسد دنیا جای خطرناکی شود.

وی در این باره افزود: چیزهایی که الان وجود دارند ۲۰ سال پیش ما حتی به آن‌ها فکر هم نمی‌کردیم. مثلاً ۲۰ سال پیش فکر نمی‌کردیم بتوان به راحتی عکس را با یک نرم‌افزار از شهری به شهر دیگر فرستاد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم روزی هوش مصنوعی به هوش انسان می‌رسد یا از آن جلوتر می‌زند یا نمی‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها