سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
برای معرفی هویت ایرانی از تاریخ می‌نویسم

جمعی از هنرمندان به بهانه چاپ کتاب جدید منیژه آرمین با حضور در منزل شخصی‌اش با او دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کانون پیشکسوتان حوزه‌هنری با همراهی چند تن از هنرمندان عرصه ادبیات، فرهنگ و هنرهای تجسمی به دیدار منیژه آرمین رفتند. بهانه این دیدار انتشار کتاب «کافه ماگنولیا» از نشر سوره‌مهر، چهارمین جلد از رمان‌های چهارگانه آرمین است که با محوریت تاریخ معاصر نگارش شده است.

در ابتدای این دیدار آرمین از دوران نوجوانی و جوانی‌اش و چگونگی ورودش به دنیا داستان‌نویسی گفت. در ادامه او به ذکر فعالیت‌هایش در سال‌های قبل و بعد از انقلاب و حضورش در حوزه‌هنری پرداخت.

او درباره جدیدترین رمانش گفت: بعد از «شب و قلندر»، «شباویز» و «شانزده سال»، شروع «کافه ماگنولیا» برای من کار بسیار سختی بود. این جمع همگی دست به قلم هستند می‌دانید که هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند ادعا کند کاری که می‌نویسد در آینده موفق خواهد بود. من همه کارها را سخت شروع می‌کنم چون نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنم. این داستان که در سه جلد قبلی آغاز شده بود و تاریخ صد سال اخیر ایران را روایت می‌کرد، باید جمع می‌شد. باور کنید شب‌ها خوابم نمی‌برد و دائم به این موضوع فکر می‌کردم که اتفاقات جا به جا و یا شخصیت‌ها گم نشوند. اما خدا کمک کرد و این رمان به پایان رسید. امیدوارم نسل جوان این رمان‌های تاریخی را بخوانند و هویت خود را پیدا کنند عنصری که امروز گم شده است.

در ادامه راضیه تجار از نویسندگان کشورمان درباره ضرورت زدودن غباری که بر پیکره ادبیات نشسته است سخن گفت. او هم‌چنین به بررسی وضعیت زنان نویسنده پیش از انقلاب و بعد از انقلاب پرداخت و تاکید کرد که باید توجه ویژه‌ای به اهالی ادب و فرهنگ شود.

سپس محسن مومنی‌شریف نویسنده کتاب «ماه و بلوط» ضمن اهدای یک جلد از کتابش به آرمین، درباره او گفت: خانم آرمین در ۱۵ سال اخیر دست به کار بزرگی زدند و بیشتر وقت خود را برای نگارش مجموعه چهار جلدی رمان‌های تاریخی صرف کردند. «کافه ماگنولیا» کار جذابی است و به برهه حساس و فراموش‌شده اشغال ایران توسط متفقین تا کودتای ۲۸ مرداد می‌پردازد. بیگانگان و عواقب حضورشان در کشور، مبارزات آزادی‌خواهانه، ظهور رهبران و بروز انحرافات در این رمان قابل‌تامل است.

مومنی شریف افزود: عناصر داستان‌هایی که خانم آرمین دارای رگه‌های عارفانه هستند که خیلی پررنگ نیست اما قابل درک است. همین موضوع کارهای ایشان را جذاب و ایرانی کرده است.

در پایان از جلد کتاب «کافه ماگنولیا» رونمایی شد. هم‌چنین از سوی کانون پیشکسوتان با اهدای لوح تقدیر و هدیه‌ای از زحمات منیژه آرمین قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها