سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
ناشران کودک و نوجوان آماده کسب سهم از بازارهای کتاب منطقه هستند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان گفت: صنعت نشر حوزه کتاب کودک و نوجوان در ایران رونق بسیاری دارد و اکنون فعالان این حوزه در صدد کسب سهم از بازارهای منطقه هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فتح‌الله فروغی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در گفت‌وگو با تلویزیون اینترنتی کتاب گفت: شعار خواندن برای همدلی شعار بسیار خوبی است که انتخاب شده و امیدوارم در تحقق آن موفق باشیم.

فروغی درباره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان ادامه داد: این انجمن، نخستین نهاد مردمی است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده است. عمده اعضای این انجمن، ناشران کودک و نوجوان هستند، البته برخی اعضا در زمینه‌های دیگری نیز فعالیت می‌کنند.

وی افزود: اعضای انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان در تمامی جشنواره‌های کتاب جوایزی دریافت کردند. بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از کتاب‌های کودک و نوجوان را ناشران انجمن ما تولید کرده‌اند و همین امر موثر بودن انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان را ثابت می‌کند.

فروغی ادامه داد: اعضای این انجمن تلاش می‌کنند با توجه به نیازهای مخاطبان، اثر تولید کنند، یک تعهد نانوشته در میان ناشران کودک و نوجوان وجود دارد که آثاری مفید و شایسته منتشر کنند. در هر دوره هیئت‌مدیره انجمن تلاش کرده خواسته‌های به حق اعضا را به مسئولان منتقل کند. از یک سو با ناشران و از سویی دیگر با سیاستگذاران در حوزه کتاب مانند معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباطیم و تعامل خوبی میان انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است.

مدیریت و اجرای بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برعهده داریم

فروغی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش این انجمن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سال‌هاست که مدیریت و اجرای بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برعهده دارد. در مقاطع مختلف نیز اعضای انجمن به‌عنوان بازوی مشورتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدند. مخاطب انجمن کودکان هستند و کتاب کودک جایگاه برتری دارد، اگر بخواهیم نگاهی به آینده داشته باشیم باید به کودکان اهمیت ویژه بدهیم.

وی اضافه کرد: ازسویی دیگر هم مخاطبان داخل کشور از نظر فرهنگی غنی هستند و هم ادبیات فارسی بسیار غنی بوده و وامدار حافظ، مولانا و سعدی است و باید پاسدار این گنجینه ارزشمند باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با اشار به لزوم گسترش بازار کتاب کودک و نوجوان در بیرون از مرزهای ایران، بیان کرد: اگر بتوانیم در بازار منطقه سهمی کسب کنیم، فرهنگ ایران را گسترش داده‌ایم. از جنبه اقتصادی هم به بازار نشر که اکنون در بحران اقتصادی به سر می‌برد، کمک کرده‌ایم.

فروغی با بیان اینکه اکنون ترکیه موفق شده سهم بزرگی در بازار کتاب کودک و نوجوان منطقه کسب کند، افزود: اقتصاد نشر بسیار کوچک است و توسعه بازار کتاب کودک به خارج از مرزهای ایران به رونق اقتصاد نشر کمک می‌کند. باید به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم. در بازار نشر، آثار مولانا و سعدی که شاخص ادبیات کشور هستند در بیرون از مرزهای ایران ترجمه شده و خوانندگان فراوانی دارند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان درباره لزوم ورود به بازارهای جهانی نشر گفت: بازار انتشارات حوزه کودک و نوجوان این روزها در کشور به شدت رونق دارد. کتاب‌های منتشر شده در بازار ایران هم محتوای متنی و هم تصویرسازی بسیار خوبی دارند. فطرت کودک در تمام دنیا یکسان است و اگر این فطرت را به خوبی بشناسیم به راحتی می‌توانیم در بازارهای جهانی سهم عمده‌ای کسب کنیم.

فروغی درباره راهکار ورود به عرصه جهانی نشر کودک و نوجوان اشاره کرد: به جز نویسنده، تصویرگر و ناشر باید تسهیل‌گران و کارگزارانی که ابزارهای لازم برای ورود به بازارهای جهانی در اختیارشان باشد، نیز بروز و ظهور پیدا کنند.

وی افزود: کارگزاران و آژانس‌های ادبی باید بتوانند محصولی را که ما داریم در بیرون از مرزهای ایران معرفی کنند. برای تحقق این امر باید سیاستگذاران فرهنگی نیز در کنار تسهیل‌گران به توسعه بازارهای جهانی کمک کنند.

پیشرفت در عرصه تصویرگری

فروغی به پیشرفت خوب تصویرگری در کتاب کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: امروزه تصویرگری کتاب کودک ایران در دنیا بسیار شناخته شده است. تصویرگری ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد و تصویرگران موفق شده‌اند ادبیات کشور ما را به دنیا معرفی کنند. در نمایشگاه بولونیا تصویرگران ایرانی درخشیدند و این مایه افتخار ماست. باید حلقه اتصال را محکم کنیم. زنجیره تصویرگر، نویسنده و ناشر در انتشارات کتاب کودک و نوجوان باید به‌طور مستمر متصل بوده و یکپارچه به جلو حرکت کند و ناشران حلقه وصل تصویرگران و نویسندگان هستند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که تصویرگری جزئی از ادبیات کتاب کودک است، ادامه داد: از سال ۱۴۰۲ هیئت‌مدیره انجمن نشست‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده است. در نشست سامان‌بخشی که هم ناشر، هم کارگزار ادبی و مسئولان حضور داشتند، هدف بحث توسعه بازار نشر کودک و نوجوان در خارج از مرزهای ایران بود؛ همچنین نشست چالش‌های نشر حوزه کتاب کودک و نوجوان در بازار جهانی نیز برگزار شده که تصویرگران، نویسندگان، کارگزاران ادبی و ناشران حضور داشتند.

فروغی اضافه کرد: اگر این نشست‌ها به‌عنوان یک فعالیت منسجم و مستمر ادامه داشته باشند، قطعاً به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. نشست دیگر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، شناخت بازارهای جهانی بود. این نشست درباره شناخت بازار چین و بازار کشورهای عربی بود و اقتضائات هریک مطرح و تاکید شد که هر محصول باید با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد هر بازار تولید شود.

وی گفت: همچنین قرار است، رویدادی درباره فلوشیپ در سیاست‌گذاری برگزار کنیم که قدم مثبتی است؛ به شرط آنکه برگزاری آن مستمر باشد. از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم که در فلوشیپ و شورای سیاستگذاری حضور داشته باشند که قرار شد این نشست بهمن‌ماه برگزار شود.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از ستاد خبری سی‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سی‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «خواندن برای همدلی» تا ۳۰ آبان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها