سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
جستارهایی از تاریخ عکاسی اصفهان در یک اثر

اصفهان – «ردپای بازمانده در شهر»، شامل جستارهایی درباره تاریخ عکاسی اصفهان، در نشر شورآفرین منتشر شد.

نویسنده این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، با اشاره به اینکه این اثر جستارهایی درباره اولین عکاسان اصفهان و کسانی است که اصفهان را در قالب تصاویر ثبت کرده‌اند، اظهار کرد: یکی از جستارهای این کتاب درباره عکاس‌خانه مهم و تاثیرگذاری همچون عکاسی «چهره‌نما» واقع در خیابان خوش سابق یا طالقانی فعلی بوده که بر چند عکاس مهم در آینده تاثیر گذاشته است.

حامد قصری در ادامه گفت: جستار دیگر درباره عکاس‌خانه «زیبا» است که زمینه‌ساز ورود من در دوران دبیرستان به عرصه ثبت و بایگانی عکس و پژوهش در این خصوص شد. عکاسخانه زیبا متعلق به زوجی عکاس به نام رضا فرزان و اشرف السادات مقصودی و پر از عکس‌های قدیمی بود؛ همچون عکس‌هایی از عکاسان زمان قاجار و عکس‌هایی که خود رضا فرزان گرفته بود. این عکاسخانه فضایی همچون موزه داشت و من با پول‌هایم عکس‌های ایشان را می‌خریدم. بعدها متوجه شدم اشرف السادات مقصودی نیز از خانم‌ها و خانواده‌ها عکاسی می‌کرده و می‌شود گفت اولین زن عکاس اصفهان بوده است.

عضو انجمن عکاسان ایران افزود: این زوج مرا به امان‌الله طریقی، مؤسس عکاسخانه «هالیوود»، معرفی کردند که در سال ۱۳۲۴ این عکاسخانه را در چهارباغ تاسیس کرد. من در اواخر عمر ایشان توانستم با او گفتگو کنم که یکی از جستارهای کتاب «ردپای بازمانده در شهر» در این خصوص است. امان‌الله طریقی جزو نوادر روزگار بود و برای اولین بار به صورت علمی کلاس‌های عکاسی دایر کرده بود و نقش مهمی در این خصوص داشت.

مروری بر حضور عکاسان خارجی در اصفهان

این پژوهشگر تاریخ عکاسی با بیان اینکه بعد از انقلاب اکثر نگاتیوها و شیشه‌ها و بایگانی‌های اصفهان از بین رفت و از تاریخ تصویری شهر اصفهان پنج درصد بیشتر باقی نمانده که کوشیده‌ام این تصاویر را سامان بخشم، بیان کرد: در کتاب درباره عکاسان خارجی که از اصفهان عکاسی کرده‌اند نیز در این کتاب جستار نوشته‌ام؛ همچون «اینگه مورات» که در دهه سی از آژانس عکاسی مگنوم به اصفهان آمد و طی چند هفته عکس‌های شهر را ثبت کرد.

او در خصوص دیگر بخش‌های این کتاب گفت: بخشی از کتاب درباره عکاسان ایرانی است که اصفهان را در دوره‌های مختلف ثبت کرده‌اند؛ همچون نصرالله کسرائیان، احمد عالی، کاوه کاظمی و دیگران. بخشی هم به عکاسان جنگ و انقلاب اختصاص دارد؛ همچون کاوه گلستان از حوادث بهمن ۵۷ در اصفهان عکاسی کرده. فصل مهم دیگر به مرتضی اکبری اختصاص دارد که در نوجوانی حوادث انقلاب و بعد حوادث جنگ را عکاسی کرده است. در نهایت درباره عبدالله هاشمی و عکاسان جدیدتر و معاصر جستارهایی ثبت شده که در شهر اصفهان تاثیرگذار بوده‌اند.

عضو کانون عکس اصفهان به تاریخچه فعالیت عکاسی‌ها در مناطق اصفهان اشاره کرد و گفت: از زمان اختراع عکاسی زمان اندکی طول می‌کشد تا این هنر وارد ایران و اصفهان شود و بعد از ورود این هنر به اصفهان، پنج محور مهم در این زمینه در اصفهان شکل می‌گیرد: بخشی از عکاسان مهم شهر را ارامنه در محله جلفا تشکیل داده‌اند؛ بخش دیگر در خیابان سپه و بخشی در خیابان استانداری فعال بوده‌اند. بخش مهم دیگر در خیابان خوش سابق یا طالقانی فعلی و بخش مهم‌تر و تکمیلی‌تر در چهارباغ بوده است.

ثبت تصاویر آرام‌گرفتگان در دل خاک

قصری درباره اثر دیگرش با عنوان «بر مزار عکس» که به ثبت عکس‌های قدیمی باغ رضوان اصفهان اختصاص دارد نیز گفت: این کتاب با همکاری مجموعه آرامستان‌های شهرداری اصفهان تدوین شد. امروزه بیشترِ تصاویر مقابر باغ رضوان به وسیله CNC روی سنگ مزارها حک شده و دیگر جلوه حسی و لمسی عکس‌های قدیمی را نمی‌بینیم. از سال ۶۳ که باغ رضوان تاسیس و اولین قبرها جانمایی شد، بالای سر قبرهای قدیمی عکس‌هایی جاگذاری شد که صرفاً برای قبر متوفی عکاسی نشده.

جستارهایی از تاریخ عکاسی اصفهان در یک اثر

او در پایان گفت: من از این سنگ قبرها حدود ۱۵۰۰ عکس گرفتم و از این میان ۱۱۰ عکس انتخاب شد؛ اما آنها را بدون اسم و هویت و مکان‌نمایی داخل کتاب ثبت کردم. «بر مزار عکس» در شش فصل تنظیم و در قالب کتابی نفیس در قطع وزیری به کوشش نشر اقنوم منتشر شد.

گفتنی است از حامد قصری آثار دیگری در حوزه عکاسی با محوریت اصفهان منتشر شده است که می‌شود به کتاب «تاریکخانه‌های یک شهر» اشاره کرد. این اثر شامل مصاحبه با چهل عکاس اصفهانی در زمینه‌های مختلف بوده و در فصل‌های عکاسان هنری، عکاسان آتلیه‌ای، عکاسان خبری و عکاسان معماری تنظیم شده و اکنون به چاپ دوم رسیده است.

جستارهایی از تاریخ عکاسی اصفهان در یک اثر

به گزارش ایبنا، مراسم رونمایی از کتاب «ردپای بازمانده در شهر» فردا ساعت ۱۹ در شهر کتاب اردیبهشت واقع در خیابان اردیبهشت جنوبی با حضور نویسنده اثر و علی خدایی، از نویسندگان اصفهانی، برگزار می‌شود.

جستارهایی از تاریخ عکاسی اصفهان در یک اثر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها