پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
پاسداشت روز همدان در زادروز بوعلی سینا/ تقدیر از ۱۷ فرهیخته همدانی

همدان - همزمان با یکم شهریورماه آیین پاسداشت روز همدان و زادروز بوعلی‌سینا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ظهر پنج‌شنبه مراسم پاسداشت روز همدان و شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا با حضور فرهیختگان و مسئولان همدانی برگزار شد که در حاشیه آن از ۱۷ فرهیخته همدان که تحقیق و پژوهشی درباره همدان داشتند، تقدیر صورت گرفت‌.

جهان در برابر تاریخ همدان سر فرود آورد

استاندار همدان در این مراسم ضمن تبریک روز همدان و پاسداشت زادروز بوعلی‌سینا گفت: مایه مباهات است که ما همدانی‌ها با پیشینه و قدمت تاریخی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هستیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه دیر اتفاق افتاد اما نشان داد جهان بر تاریخ ما سر تعظیم فرود می‌آورد گفت: باید این شهر را پاسداشت که نوابغی چون ابن‌سینا را در خود پرورش داده و افتخاری است که بوعلی‌سینا یک ایرانی است.

وی با بیان اینکه بخارا زمانی از ایران جدا شده اما جزئی از ایران بوده پس بوعلی‌سینا ایرانی است گفت: ما در کتب تاریخی می‌بینیم که وقتی بوعلی به همدان می‌آید پایه‌گذار درمانگاه به شیوه عصر خود بوده و بسیاری برای درمان به وی مراجعه می‌کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه شاید نام بوعلی‌سینا در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده اما کسانی که فلسفه کار می‌کنند از افکار او بهره‌های بسیاری برده‌اند افزود: اتفاقی که بعد از انقلاب افتاد دانشگاه‌ها و شورای انقلاب فرهنگی و مرحوم آیت‌الله محمدی رئیس سابق بنیاد بوعلی‌سینا خیلی برای معرفی چهره این دانشمند همه چیزدان کار کردند.

وی با اشاره به اینکه آنچه که نگاه اغیار بود بوعلی سینا را در حد یک پزشک می‌دانستند و تنها به نصب سردیس او بسنده می‌کنند خاطرنشان کرد: آنچه از شخصیت شیخ الرییس تاکنون معرفی شده، کافی نیست و در سفری که به ازبکستان بود تاکید شد که سردیس این دانشمند در سفارت خانه ازبکستان نصب شود.

پاسداشت روز همدان در زادروز بوعلی سینا/ تقدیر از ۱۷ فرهیخته همدانی

قاسمی‌فرزاد با تاکید بر اینکه در معرفی این چهره فاخر جهانی نباید تنها به ارشاد اکتفا شود یادآور شد: باید دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های فرهنگی برای معرفی این دانشمند قرن‌ها تلاش کنند و به بیان افکار و آثار این مرد بزرگ بپردازند.

وی با اشاره به اینکه ۴۵۰ اثر تالیفی گنجینه گران بهایی است که حاکی از نبوغ و توان بالای این دانشمند است، تصریح کرد: علم پزشکی جهان نیز مرهون تلاش‌های این مرد بزرگ است.

کاری برای خرد ایرانی نکرده‌ایم / تاریخ رها شده است

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: یکی از محققان برجسته غربی می‌گوید، اگر ابن‌سینا نبود غرب نمیتوانست مشکل انسان شناسی را حل کند، ابن‌سینا تاریخ و شکوه‌مندی تاریخ ماست و اگر تاریخ نباشد آینده نداریم.

قاسم پورحسن در خصوص مباحثات ابن‌سینا در کتاب المباحثات با بیان اینکه هنوز سه خط از این کتاب ننوشته‌ایم، گفت: در هجوم غزنویان کتاب الحکمه المشرقیه در اصفهان به تاراج رفت که کم حجم اما عمیق است.

وی ادامه داد: کتاب الانصاف دیگر کتابی است که مورد هجوم قرار گرفت، این کتاب در بیش از ۲۷ هزار مسئله آرای مغربیان و مشرقیان را که از سر انصاف داوری کرده در مقدمه چهارم کتاب المباحثات تنها شرطی که برای این کتاب وجود دارد بیان می‌کند و ابن سینا در اینجا ادعا می‌کند که سنت یونانی محدود بر طبیعت بود اما ابن سینا که میراث دار قلب ایران است.

پورحسن بیان کرد: اینکه گفته می‌شود از ابن‌سینا ۴۵۰ اثر باقی مانده، صحت ندارد بلکه ابن سینا ۳۲۸ اثر دارد ۱۲۸ اثر منسوب است و حجم زیادی از آن‌ها در ترکیه است که اساتید آنها تازه شروع به یادگیری زبان فارسی کرده‌اند ولی سر از ابن سینا در نمی‌آورند.

وی درباره جهانی شدن هگمتانه نیز با بیان اینکه هگمتانه ساختمان نیست و هفت شهر است گفت: هر کدام از این هفت شهر بیانگر سیاره‌ای است.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه تمدن ایرانی و خرد ایرانی اسطوره نیست و بیان مجملی از حقایق یک سرزمین است افزود: ابن‌سینا مهمترین کارش کتاب شفاست که در همدان شروع می‌کند و از همان ابتدا می‌گوید دلم در گرو خرد ایرانی است.

وی تاکید کرد: ما کاری در خرد ایرانی انجام ندادیم و تاریخ را رها کرده‌ایم به طوری که یک سریال درباره شکوهمندی دوران هخامنشیان نساخته‌ایم، ایران جمع‌کَرد است و شهر زیبای نیک است که در اوستا نیز وجود دارد.

ثبت روز همدان در تقویم ملی مایه افتخار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز گفت: مدفن بوعلی‌سینا شیخ‌الرئیس در شهر ماست که زادروز این حکیم فرزانه در تقویم رسمی به نام روز پزشک و روز همدان ثبت شده است.

مسعود ویژه با بیان اینکه ما به مفاخر خود افتخار می‌کنیم و هر جا باشند برای ما ارزشمند هستند گفت: کهن شهر همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نامگذاری شده که ستارگانی چون بوعلی را در خود دارد.

وی با بیان اینکه اولین نشان مدنیت از آن همدان بوده و دروازه ورود اسلام در این منطقه بوده است گفت: ما زمانی می‌توانیم از تمدن اسلامی سخن بگوییم که مظاهر تمدنی خود را حفظ کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۱ موضوع ثبت روز همدان در تقویم ملی مورد توجه قرار گرفت و اسناد و مدارکی را پژوهشگران این حوزه به شورای فرهنگ عمومی ارائه کردند، اردیبهشت ماه سال قبل شورای فرهنگ عمومی کشور آن را تصویب کردند و آذرماه سال ۱۴۰۲ شورای انقلاب فرهنگی کشور این روز را در تقویم ملی ثبت کرد که افتخاری برای شهر همدان است.

وی با بیان اینکه امسال نخستین سالی است که روز همدان در تقویم ثبت شده و برنامه‌های متعددی برای این کار در نظر گرفته شده است گفت: ثبت جهانی هگمتانه امسال انجام شد که همه این اتفاقات و رویدادهای ملی و بین‌المللی باعث می‌شود که جایگاه اصلی همدان معرفی شود.

رونمایی از کتاب شیر نگهبان

کتاب کودک و نوجوان شیر نگهبان نوشته مریم زرنشان در این مراسم رونمایی شد که محتوای کتاب بر این است که دو نوجوان به معرفی همدان و ایران می‌پردازند، تصویرگر این کتاب میترا غلام‌زاده است.

چهار نوجوان فعال فرهنگی نیز در معرفی همدان فعال هستند، تجلیل شدند.

۱۷ فرهیخته همدانی که در زمینه همدان تحقیق و پژوهش داشتند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها