چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
باورهای کهنه، مشکل اصلی صنعت چاپ است

پیشکسوت صنعت چاپ معتقد است؛ مشکل اصلی صنعت چاپ این است که اغلب متولیان و فعالان اقتصادی، هنوز در قرن گذشته صنعتی زندگی می‌کنند.

بیژن گلستانیان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تاکید بر توجه به نقاط قوت و ضعف در صنعت چاپ کشور، بیان کرد: داستان اسب تراوا را نباید فراموش کرد؛ به‌عبارت دیگر نباید از نقاط ضعف، مشکلات و سند راهبردی برای آینده این صنعت غافل شویم. بی‌شک، تحریم‌ها تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد ایران گذاشته است و صنعت چاپ هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه قطع ارتباط با کارخانه‌های سازنده ماشین‌آلات معتبر چاپ و نبود دسترسی به بازارهای بزرگ جهانی از جمله دغدغه‌های فعالان این صنعت است، ادامه داد: مشکلات جابه‌جایی ارز و مشکل تامین سرمایه و سودهای بالای بانک‌های داخلی، ضربات مهلکی بر پیکر صنعت چاپ وارد کرده است.

این فعال صنعت چاپ افزود: اما معتقدم مشکل اصلی کشور و صنعت چاپ این است که اغلب متولیان و فعالان اقتصادی، هنوز در قرن گذشته صنعتی زندگی می‌کنند و باور ندارند که قرن ۲۱، عصر اطلاعات است؛ جایی که تولید و کالای فیزیکی، دیگر محرک‌های اصلی اقتصاد نیستند و اطلاعات، داده‌ها و دانش، منابع کلیدی هستند.

گلستان با بیان اینکه نخستین گام در دوره اطلاعات، داشتن بانک اطلاعاتی جامع و قدرت تجزیه و تحلیل داده‌ها است، توضیح داد: مسئله اینجا است که آیا برای صنعت چاپ، این آمار و ارقام را داریم؟ آیا اطلاعات دقیقی از تعداد واحدهای چاپی، نوع ماشین‌آلات و امکانات، ظرفیت اسمی و واقعی آن‌ها، میزان اشتغال و در نهایت مشکلات آن‌ها داریم؟

وی با بیان اینکه تا وقتی، اطلاعات و داده نداریم چه چیزی را می‌خواهیم تجزیه و تحلیل کنیم، تاکید کرد: تا وقتی این اطلاعات را نداریم چطور می‌خواهیم تصمیم درست را براساس اطلاعات اتخاذ کنیم؛ بنابراین معتقدم، ابتدا باید صنعت چاپ را بار دیگر از اول بشناسیم؛ علاوه براین با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، ساختار و زیرشاخه‌های صنعت چاپ را در سه بعد انتشارات، چاپ تجاری و بسته‌بندی ترسیم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها