شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کتاب «دستور زبان کردی پهلەای/پهلوی» منتشر شد

ایلام- به همت انستیتو زانست زاگروس؛ کتاب «دستور زبان کردی پهلەای / پهلوی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، کتاب «دستور زبان کردی پهلەای / پهلوی» تالیف نامدار جابری، به عنوان نخستین اثر به توصیف ساختاری گویش مشهور به کورده‌لی، پرداخته که در شهرهای دهلران، آبدانان، پهله، میمه، درەشهر در حوزه جنوب استان ایلام متداول است و شباهت تام به کرمانجی دارد.

مولف این اثر، از محققان سخت‌کوش دهلرانی و از اعضای اصلی انستیتو زانست زاگروس است و در راستای آموزش علاقه‌مندان به زبان کردی پهله‌ای این کتاب را در انتشارات زایەڵە مریوان، در ۹۵ صفحه و شمارگان ۵۰۰ جلد چاپ و منتشر کرده است.

این کتاب به دو زبان فارسی کردی است و مشتمل بر مقالات دستوری نظیر صرف افعال، تکیه کلمات، صفات، ضمایر، حروف اضافه، فعل مجهول و… است. رسم‌الخط اثر وفادار به کردی معیار و استاندارد است. نویسنده در پایان به این نتیجه رسیده که کردی پهله‌ای نسبت بە سایر گویش‌های کردی با شاخه اصلی زبان کردی یعنی کرمانجی بیشترین اشتراکات دارد، زیرا از منظر تاریخی نیز ایل باستانی و اصیل کورده‌لی در کردستان سوریه و استان باتمان شهر حسنکیف با قدمت تاریخی دە هزارسالە ساکن می‌باشند

به گزارش ایبنا؛ نامدار جابری، پژوهشگر و مدرس زبان کردی پهلەای، متولد ۱۳۵۵ شهرستان دهلران در استان ایلام است. وی دارای مدرک کاردانی در رشتە فناوری اطلاعات و ارتباطات است و بە دلیل علاقە بە زبان مادری (کردی) از ادامە تحصیل در رشتە مهندسی، خودداری کرد و مشغول بە پژوهش در رابطە با زبان و ادبیات فولکلور کردی، نوشتن کتاب‌های آموزشی کردی ویژە کودکان، داستان کودک، اولین دستورزبان کردی پهلەای، اولین مجموعە داستان‌های کوتاە کردی، اولین کتاب طنز و … شد. این مولف چند کتاب دیگر آماده چاپ دارد و مقالاتی از او در مجلات تخصصی چاپ و منتشر شده است. داوری پنجمین دورە جشنواره سراسری داستان‌های کردی هاژە مهاباد، عضویت در اولین انجمن شعر و ادب دهلران، عضویت در انستیتو زانست زاگروس و آموزش زبان کردی پهلەای به صورت مجازی از فعالیت‌های فرهنگی اوست.

انجمن و انستیتو فرهنگی زانست زاگروس، یک موسسه غیرتجاری، با دو مجوز جداگانه است که پس از دو دهه پیگیری، در پاسخ به نیازهای امروزی جامعه هدف، برای پیگیری اصل ۱۵ قانون اساسی و مطالبات فرهنگی مردم مناطق کُردزبان، در سال ۱۴۰۰ با اهداف محوری تولید متون علمی- آموزشی، اعتلای هنر و توسعه تاسیس شده و در قالب ۱۰ دپارتمان فعالیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها