یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
تلاش کردیم اربعین را به چشم یک فرهنگ و سبک زندگی ببینیم/ اربعین یعنی ظهور

علیرضا نورمحمدی یکی از نویسندگان کتاب «تنها به بهشت نمی‌روم» گفت:تلاش کردیم اربعین را به چشم یک فرهنگ و سبک زندگی ببینیم که در تمام طول سال و تمام لحظات زندگی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه نعمتی: سالی دیگر و اربعینی دیگر رسید. تقویم ورق خورد و امسال چهارمین روز شهریورماهِ تابستان مصادف شد با اربعین حسینی. این مناسبت و رویداد سوژه‌ای است بزرگ، فضایی دارد متنوع و شخصیت‌هایی که هر کدام از آن‌ها می‌تواند قهرمان یک داستان باشد. همین سوژه و فضا و شخصیت‌ها، اثر جدید کبری التج و علیرضا نورمحمدی را شکل داده‌اند. کتاب «تنها به بهشت نمی‌روم» به قلم این دو نویسنده کاری جدید برای مناسبت اربعین حسینی است که به کوشش مؤسسه فرهنگی منادی تربیت منتشر شده است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با دو نویسنده این اثر می‌خوانید:

- «تنها به بهشت نمی‌روم» چه سوژه و موضوعی دارد؟ نگارش آن چقدر زمان برد؟

کبری التج: این کتاب، یک رمان کوتاه نوجوان است درباره سفر اربعین‌. کتاب را به همراه همکارم نوشتیم و چون قرار بود برای اربعین به چاپ برسد، با سرعت کار کردیم و در کمتر از یک ماه الحمدلله به نتیجه رسید.

- چندمین اثر مذهبی یا اربعینی شماست؟

کبری التج: اولین کتاب اربعینی است که به لطف خدا توفیق نگارشش را داشتم. دو کتاب اولم داستان‌های کوتاه بودند که بر اساس روایات نوشته شده و می‌شود گفت فضای مذهبی داشتند؛ اما دو رمان بعدی‌ام که رمان‌های نوجوان هستند مستقیماً مذهبی نیستند ولی به سبک زندگی اسلامی توجه دارند: کتاب‌هایی مانند «مرگ بر مدرسه» و «دختری به کره و پسری به جهنم».

علیرضا نورمحمدی: اولین اثری بود که از من چاپ می‌شد. الحمدلله با کمک نویسنده دیگر کتاب، تونستیم کار را در زمان محدودی که داشتیم به پایان برسانیم.

تلاش کردیم اربعین را به چشم یک فرهنگ و سبک زندگی ببینیم/ اربعین یعنی ظهور

- یک کتاب اربعینی که سوژه خاصی دارد، به نظر می‌رسد کتابی محدود به زمان باشد و مخاطب بخواهد نزدیک به فضای اربعین آن را بخواند. با این گزاره موافق‌اید؟ آیا داستان نوجوان شما ظرفیت این را دارد که در ایام دیگری هم خوانده شود؟

کبری التج: بله، این کتاب وابسته به سوژه اربعین است؛ اما سعی شده شخصیت‌ها و اتفاقات و روابط، کاملاً متناسب با حال‌وهوای نوجوان و آمیخته با طنز باشد. خواندن این حس‌وحال نوجوانانه، در هر زمانی می‌تواند لذت‌بخش باشد.

علیرضا نورمحمدی: ما به اربعین صرفاً به چشم یک مراسم نگاه نکردیم. تلاش کردیم اربعین را به چشم یک فرهنگ و سبک زندگی ببینیم که در تمام طول سال و تمام لحظات زندگی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

- این اثر نگارش مشترک دارد. تجربه آن برای شما چگونه بود؟ آیا درنهایت با توجه به خروجی داستان، حکایت دو آشپز و این‌ها شده است یا دوست دارید باز هم از این تجربه‌ها داشته باشید؟

کبری التج: اولین‌بار بود چنین تجربه‌ای داشتم و خداراشکر جذاب و خوب بود. شخصیت‌پردازی‌ها و طرح داستان را مشترک پیش بردیم؛ اما ماهیت داستان به شکلی است که هر کدام کاملاً مستقل داستان را نوشتیم. داستان از زبان یک خواهر و برادر دوقلوست که راهی سفر اربعین شده‌اند و اتفاقات از نگاه هر کدام از آن‌ها، به صورت جداگانه روایت می‌شود؛ یعنی همزمان هم نگاه دخترانه را داریم و هم پسرانه. این تجربه که مثبت و خوب بود و اگر شرایط این‌چنینی باز هم مهیا باشد، از آن استقبال می‌کنم‌؛ هرچند خیلی بستگی دارد به داستانی که قرار است روایت شود.

تلاش کردیم اربعین را به چشم یک فرهنگ و سبک زندگی ببینیم/ اربعین یعنی ظهور

علیرضا نورمحمدی: خیلی تجربه خوب و ارزشمندی بود. امیدوارم دوباره بتوانم هم‌نویسی با کبری التج را تجربه کنم. به نظر من در نوشتن کار مشترک، نیاز است که یک نفر در نهایت، نظم و تعادل کار را برقرار کند که او لطف کرده و این زحمت را کشید.

- «اربعین»؛ این کلمه برای شما یادآور چیست؟ دوست دارید نوجوانان و مخاطبان کتاب پس از خواندن اثرتان، پس از شنیدن کلمه «اربعین» چه تصویر و نگاهی داشته باشند؟

کبری التج: اولین چیزی که به یادم می‌آید تک‌مصرعی است که سال‌ها قبل شنیده‌ام؛ «که تاریخِ پر از خون و شهادت، سراسر اربعین در اربعین است». راستش در این کتاب سعی شده علاوه بر پرداختن به سختی‌ها و شیرینی‌های سفر اربعین، به جنبه مهم و اصلی این سفر پرداخته شود: یعنی مقاومت و ظهور. دوست دارم نوجوانان نیز، همراه با شیرینی خاطرات راحیل و رهاد، به این معنا برسند.

علیرضا نورمحمدی: ظهور. دوست دارم این اثر بتواند برای مخاطبش سوال طرح کند؛ این سوال بسته به دیدگاه و ذهنیت خودِ مخاطب، متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط