دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
جدیدترین تصحیح «دیوان عارف قزوینی» منتشر شد

قزوین- جدیدترین تصحیح «دیوان عارف قزوینی» توسط انتشارات سخن و به کوشش مهدی نورمحمدی در ۵۸۸ صفحه به چاپ رسید.

به گزارش‬ خبرنگار‬ خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، این دیوان که با استفاده از چاپ‏‌های برلین، سیف‌آزاد، دینشاه ایرانی، عارف‌نامه هزار، حائری، سنائی و اشعار نویافته مندرج در کتاب‌های: «خاطرات عارف قزوینی»، «اخبار عارف قزوینی در مطبوعات» و «نامه‌های عارف قزوینی» و جست‌وجو در روزنامه‌های کمیاب اواخر عصر قاجار و اوایل عصر پهلوی تدوین یافته، کامل‌‏ترین و منسجم‌‏ترین چاپ دیوان عارف از سال ۱۳۰۳ تاکنون محسوب می‌شود.

مأخذ اولیه چاپ اشعار عارف در انتهای هر شعر مشخص شده که این اقدام مشخص می‌کند اشعار برای نخستین بار در چه منبعی به چاپ رسیده است.

اشعار بر مبنای زمان سروده شدن مرتب شده و تاریخ سروده شدن هر شعر نیز بر اساس اشاره صریح عارف، یافته‌های جدید پژوهشی، دستیابی به اسناد نویافته و جستجو در مطبوعات کمیاب قدیمی به دست آمده است.

سه غزل، دو تصنیف، دو مثنوی، دو دوبیتی (به معنی عام)، یک قطعه، چندین تک‌بیتی و تعدادی از ابیات غزل‌ها که در چاپ‌های قبلی نیامده به دیوان افزوده شده است.

تصحیح جدید «دیوان عارف قزوینی» در ۵۸۸ صفحه و به قیمت ۷۵۰ هزار تومان توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است.

مهدی نورمحمدی پیش‌تر کتاب‌های متعددی را با موضوع عارف قزوینی منتشر کرده است که می‌توان به «عارف قزوینی نغمه سرای ملی ایران» نشر عبید زاکانی ۱۳۷۸، «دیوان عارف قزوینی» انتشارات سنایی ۱۳۸۱، «خاطرات عارف قزوینی با مقدمه ایرج افشار» انتشارات سخن ۱۳۸۸، «دیوان عارف قزوینی» انتشارات سخن ۱۳۸۹، «عارف موسیقی‌دان» انتشارات ماهور، ۱۴۰۰، «نامه های عارف قزوینی» انتشارات نگاه، ۱۴۰۰، «عارف قزوینی و شاعران زمانه‌اش» انتشارات علمی، ۱۴۰۰ و «اخبار عارف قزوینی در مطبوعات از دوره قاجار تا عصر حاضر» نشر علم ۱۳۹۹ اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها