جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
«کتابفروشی خیام»؛ نام آشنا برای پزشکان و مهندسان اردبیلی/ قفسه‌هایی که علم می‌فروشند

اردبیل- کتابفروشی خیام نامی آشنا برای رشته‌های پزشکی و فنی و مهندسی است و کمتر اهل علمی پیدا می‌شود که گذرش به آنجا نیفتاده باشد، کتابفروشی وزین با دنیایی از علم و دانش روز که سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - خدیجه سلمانی سولا: در بین خیابان‌های اردبیل، خیابان شریعتی از معروف‌ترین معابری است که هر ساعت و هر لحظه از عابران و ماشین‌ها پر و خالی می‌شود، ولی در میان آن همه رفت و آمد، نقطه‌ای ثابت است و شب‌ها زیر نور لامپ و روزها در تلالو خورشید از پشت ویترنش کتاب‌های قطور و رنگارنگش چشم عابران را می‌نوازد.

تابلوی نشر یاوریان در کنار کتابفروشی خیام که به حق نام شایسته‌ای را برای آن انتخاب کرده‌اند، یاور دانشجویان و علاقمندان علوم روز است، به چشم می خورد.

مدیر نشر یاوریان و مسئول کتابفروشی یاوریان که از کودکی با کتاب و کتابفروشی آشنا شده گام گذاشتن در این راه را مدیون عمویش دانست و گفت: سال ۱۳۳۹ کتابفروشی یاوریان روبه‌روی باغ ملی اردبیل به عنوان نمایندگی روزنامه اطلاعات و فروش برخی کتب و روزنامه کارش را آغاز کرد و ما نیز به تبعیت از عمویم سال ۱۳۷۷ در جایی دیگر به طور مستقل کتابفروشی باز کردیم.

کاظم یاوریان ادامه داد: از همان ابتدا به دلیل نیاز مشتریان آن دهه که در تهیه کتب فنی و پزشکی با مشکل مواجه بودند و باید برای تهیه یک کتاب به شهرهای بزرگ می رفتند، به صورت تخصصی کتاب‌های دانشگاهی در رشته فنی و مهندسی و پزشکی را تهیه و در کتاب فروشی یاوریان گنجاندیم.

دانشجوی امروزی کتاب نمی‌خرد

به گفته وی، آن دهه کتاب‌ها با استقبال مشتریان مواجه شد تا اینکه سال ۱۳۸۱ مجوز نشر را گرفتم تا همین کتاب‌ها با کیفیت و تعداد بیشتر چاپ و تهیه شود حتی در تهران در دانشگاه رازی نیز شعبه یاوریان به عنوان مرکز پخش افتتاح شد.

یاوریان بعد از آن به فکر گذاشتن نام خاص برای کتابفروشی می‌افتد تا از نشر یاوریان ممتاز شود، نام عالم بزرگ ایران، «خیام» را انتخاب می کند و مجوزش را می گیرد و در این دوره کتب زبان‌های خارجی، علوم کامپیوتر و کاربردی، رمان و روانشناسی نیز به لیست کتاب‌ها در فضای ۸۰ متری کتابفروشی افزوده می‌شود.

این ناشر و کتابفروش با سابقه استان اردبیل از پایین آمدن فروش و استقبال دانشجوی امروزی از کتب علمی ابراز تاسف کرد و گفت: تا سال ۸۵ کتب دانشگاهی فنی و مهندسی طرفداران زیادی داشت ولی متاسفانه به دلیل سیاست‌های آموزشی که روی داد، رشته فنی و مهندسی جایش را به علوم تجربی داد و اکنون خریدار این نوع کتاب‌ها خیلی کم است.

«کتابفروشی خیام»؛ نام آشنا برای پزشکان و مهندسان اردبیلی/ قفسه‌هایی که علم می‌فروشند

به گفته وی، در گذشته به ناشر سهمیه کاغذ می‌دادند و قیمت تمام شده کتاب پایین بود ولی با برداشتن این سهمیه با قول برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی، آمار خرید کتاب کاهش یافت و به مرور زمان این نمایشگاه‌ها نیز کمرنگ شدند و تورم و سایر عوامل سبب ضرر کتابفروشان حتی ناشران شد، چرا که در گذشته در تیراژ بالا کتاب چاپ می‌شد و قیمت پایین می‌آمد ولی امروزه به دلیل گرانی کاغذ و آمدن چاپ افست، تیراژ کتاب پایین آمده و قیمت‌ها خیلی بالا است.

کتاب به کالای لوکس تبدیل شده است

یاوریان با بیان خاطره‌ای ادامه داد: زمانی بود که برای برگزاری آزمون‌های نظام مهندسی چاپ کتاب ۱۸ جلدی به تعداد ۳۰ هزار جلد از نشر یاوریان خواسته شد و ما هفت تریلی کاغذ راهی قم برای چاپ کردیم و تا سال ۹۵ این روند ادامه داشت و همه از اهالی نشر گرفته تا خواننده نفع می‌بردند.

به عقیده وی، امروزه کتاب به کالای لوکس تبدیل شده است، به عنوان نمونه وقتی کتاب آناتومی بدن با چاپ رنگی و با کیفیت تولید می‌شود قیمت زیادی هم خواهد داشت در نتیجه دانشجو قدرت خریدش را ندارد و از طرفی اگر این کتاب را نخواند نمی‌توان گفت واقعاً از دانش لازم بهره برده است و این منجر به معضل کم تخصصی پزشکان ما می‌شود.

حذف تخفیف‌های فصلی به بازار کتاب ضربه زد

این کتابفروش در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای افزایش میزان خرید در بازار کتاب را دارید؟ گفت: در سامانه فروش کتاب قبلاً به صورت فصلی تخفیف گذاشته بودند که بازخورد خوبی داشت ولی با حذف این طرح در دولت سیزدهم، میزان فروش پایین آمد و اگر چنین طرح‌های مشابه اجرا و از ناشران نیز حمایت شود، می‌توان تا حدی از معضل کاهش فروش کتاب کاست.

مدیر نشر یاوریان ادامه داد: ما و همکارانی که در حیطه کتاب فعالیت می کنند به دلیل علاقمندی در این حرفه مانده‌ایم، من خودم در آموزشکده رازی تدریس می‌کردم ولی آن را کنار گذاشتم تا بهتر برای صنعت کتاب و کتابفروشی خدمت کنم.

کتابفروشی خیام با هدف کمک به رشد علمی جوانان شهر و خطه خود اغلب تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی به مشتریان خود می‌دهد و حتی برای کمک به نویسندگان بومی اقدام به چاپ آثار به قیمت پایین می‌کند تا درخت دانش و فرهنگ غنی کتاب و کتابخوانی سرپا بماند.

در این کتابفروشی خبری از فروش اقلام دیگر چون لوازم تحریر نیست و آنچه هست، سراسر کتب علمی وزین برای تمامی سنین است و اکنون ۳ هزار عنوان کتاب را در قفسه‌های خود جا داده است و کسانی که کتاب می خواهند در هر گوشه‌ای از ایران زمین باشند، می‌توانند با مراجعه به آدرس v. bazarketab.ir با وارد کردن مشخصات خود و عضویت، کتابفروشی خیام را جستجو کنند و با هزینه رایگان کتاب مورد نظر خود درب منزل شان تحویل بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها