چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کتاب «مدیریت شهری‌ و تشکل‌های مردمی» رونمایی شد

همدان - به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، کتاب «مدیریت شهری‌ و تشکل‌های مردمی» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ظهر چهارشنبه کتاب «مدیریت شهری و تشکل‌های مردمی» اثر سید مصطفی موسوی با حضور سیدجواد معینی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ نویسنده اثر و علاقمندان به حوزه شهری و سازمان‌های مردم نهاد رونمایی شد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست اظهار کرد: یکی از شیوه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی و جذب اعضا برای کتابخانه ها برگزاری برنامه‌های فرهنگی نظیر رونمایی، نقد وبررسی کتاب، برگزاری نشست‌های کتابخوان و دیگر برنامه‌های فرهنگی بوده که در این راستا مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی خود را برای برگزاری این برنامه‌ها اعلام می‌کند.

سید جواد معینی با بیان این مطلب که ما باید قدردان نویسندگان بومی خود باشیم، گفت: تولد هر کتاب در استان همدان که مهد تاریخ و تمدن است مایه مسرت بوده و ما باید قدردان جوانان تحصیل کرده و مومنی که در این زمینه تلاش می کنند باشیم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳ هزارو ۸۷۰ برنامه فرهنگی در ۱۱۹ کتابخانه استان برگزار شده است. امیدواریم این عدد تا پایان سال به ۱۰ هزار برنامه برسد.

نویسنده کتاب «مدیریت شهری و تشکل‌های مردمی» نیز اظهار کرد: این کتاب توسط انتشارات ارشدان پس از داوری توسط متخصصان به چاپ رسید. هدف اصلی کتاب حوزه تخصصی شهر و مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد است. در این کتاب از تجارب ارزشمند سازمان‌های مردم نهاد در تحقق توسعه سخن به میان آمده و انواع مشارکت‌های اجتماعی تبیین شده است. همچنین تجارب موفق و شکست خورده مورد واکاوی قرار گرفته است.

سید مصطفی موسوی با بیان اینکه در این اثر اهمیت و اثر مشارکت اجتماعی در کیفیت بخشی به زندگی مورد بحث واقع شده است، تصریح کرد: درصد قابل توجهی از مردم در شهرها ساکن هستند و این مسئله معضلاتی نیز با خود به همراه خواهد داشت و البته تجمع در شهرها مزایایی نیز به دنبال دارد.

موسوی با اشاره به اینکه کتاب «مدیریت شهری و تشکل‌های مردمی» در چهار بخش تدوین شده است، ادامه داد: اهمیت مشارکت، سازمان‌های مردم نهاد در سطح ملی و بین‌المللی، معرفی مدیریتی شهری و تاریخچه آن از ۱۲۸۵ تاکنون، اهمیت تعامل مدیریت شهری و سمن‌ها موارد کلی مورد بحث کتاب هستند و در نهایت پیشنهاداتی هم برای ارتقا میزان مشارکت در مدیریت شهری ارائه شده است.

دانشجوی دکتری تخصصی سیاست گذاری فرهنگی و منتقد کتاب اظهار کرد: نویسنده یکی از فعالان حوزه تشکل‌های مردمی است که سمن‌های مدیریت شهری را در همدان تشکیل داده است و علاوه بر این تجربه‌های متعددی در حوزه مدیریت شهری نیز در کارنامه خود دارد، در نتیجه کتاب بار تجربی و علمی خوبی دارد و در واقع کتاب به انجام اقدامات لازم برای مشارکت شهروندان در امور مدیریت شهری پرداخته است.

روح‌الله وجدی هویدا با اشاره به اینکه در آینده در اداره شهر به سمت حکم‌روایی شهری پیش می‌رویم، افزود: در این حوزه خلاءهایی در کتاب وجود دارد. کتاب بیشتر به مفاهیم و تعاریف پرداخته است و جا داشت که به حوزه تجربیات بیشتر اشاره کند.

کارشناس با سابقه حوزه اجتماعی و از مدیران ارشد اسبق استان‌های همدان وکرمانشاه نیز در این نشست اظهار کرد: در جریان زلزله کرمانشاه، سازمان‌های مردم نهاد به خوبی ورود کردند و مشکلات را با ساده‌انگاری به حداقل رساندند و بر خلاف انتظارات از بسیاری از مخاطرات پیش گیری شد.

محمدابراهیم الهی‌تبار با اشاره به اینکه بسیاری از چالش‌ها با نگاه اجتماعی برطرف می‌شود، افزود: در دولت جدید نیز نگاه تخصصی به مسائل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توجه ویژه به تشکل‌های مردم نهاد می‌تواند مشکلات مردم را برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها