چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
سفر به زمان در کتابفروشی زمان

اصفهان – مدیر کتابفروشی «زمان» مهم‌ترین مشکل در شهر اصفهان را نبود مکانی مناسب برای کتابفروشان می‌داند و امیدوار است به‌زودی محلی مناسب برای کتابفروشان شهر در نظر گرفته شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – زینب دبیری: برای رسیدن به کتابفروشی زمان کافی است وارد پیاده‌راه چهارباغ شده و بعد از عبور از خیابان آمادگاه، وارد مجتمع تجاری چهارباغ شوید. کتابفروشی زمان در طبقه همکف این مجتمع در کنار دیگر کتابفروشی‌های اصفهان قرار دارد. این کتابفروشی با مساحت ۱۴ متر و حدود شش تا هفت‌هزار جلد کتاب با موضوعات ادبیات معاصر، تئاتر و سینما، تاریخ و هنرهای تجسمی، ادبیات معاصر و حوزه علوم انسانی در قفسه‌هایش خودنمایی می‌کند.

محمد زاهدی یگانه، مسئول کتابفروشی زمان، از ساکنان قدیمی این مکان است که ۲۰ سال پیش با شور و شوق فراوان این کتابفروشی را بنا کرده است.

او به ۲۰ سال پیش اشاره می‌کند و دغدغه‌ای که برای تامین کتاب داشته است و ادامه داد: در آن زمان بسیاری از کتابخوان‌ها برای خرید کتاب مورد نیاز خود ناگزیر به سفر به پایتخت بودند؛ چرا که بسیاری از کتابفروشی‌های اصفهان در آن دوران در زمان حال نبودند و حتی در بخش تئاتر و سینما که بنده به آنها علاقه داشتم، هیچ کتابی در شهر اصفهان نبود.

کتاب و پیوند آن با زمان

وقتی درباره اسم کتابفروشی سوال می‌کنم، به مقوله مهم زمان و البته ارتباط آن به کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: کتاب تنها چیزی است که شما را به قرن‌های پیش پیوند می‌زند و تنها وسیله رسانه‌ای است که از هزاران سال گذشته تا به امروز باقی مانده است، با این توصیفات بود که نام کتابفروشی را زمان گذاشتم.

سفر به زمان در کتابفروشی زمان

گرایش مردم به خرید کتاب

زاهدی از وضعیت فروش کتاب و اقبال عمومی می‌گوید و اینکه خرید و فروش کتاب نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و ادامه داد: در این چند سال، کتاب در دسته کالاهایی قرار دارد که مردم آن را می‌خرند؛ اما بسیاری از کتابفروشی‌ها مانند من فروش بسیار کمی داریم.

او افزود: بحث افزایش قیمت کتاب و کاهش خرید مردم بحثی سطحی است؛ چرا که در جایی کتابی با قیمت ۱۲ میلیون تومان با چهارهزار تیراژ در یک سال فروش رفته است؛ درحالی‌که اگر مشکل قیمت بود، نباید شاهد فروش این دست کتاب‌ها بودیم.

لذت مطالعه، عامل اصلی افزایش خرید کتاب

او در خصوص افزایش گرایش بیشتر مردم به کتاب گفت: در گذشته هدف از خواندن کتاب کسب دانش بود؛ درحالی‌که امروز با گسترش فضای مجازی راه‌های کسب دانش بسیار تغییر کرده است؛ بنابراین افرادی که به سراغ کتاب می‌روند، بیشتر برای تفریح یا لذت از آن بهره‌مند می‌شوند.

خواندن کتاب یا بهره‌مندی از آن

از او می‌خواهم تا راهکاری برای فروش بیشتر کتاب بدهد. زاهدی معتقد است مسئله اصلی در افزایش آگاهی جامعه، زمان کتاب خواندن یا تعداد کتاب‌های خریداری شده نیست؛ بلکه مسئله اصلی این است که چه کتابی می‌خوانید، چطور می‌خوانید و دانشی که از این راه به دست می‌آورید، چگونه استفاده می‌کنید.

صنعت نشر و توجه صرف به فروش کتاب

او در ارتباط با صنعت نشر و بخش تجاری کتاب، می‌گوید: نگرش در بخش تجاری صرفاً فروش کتاب است و مهم نیست که چه چیزی و به چه صورتی فروخته می‌شود.

از او می‌خواهم درباره کتاب‌هایی که در کتابفروشی زمان دارد صحبت کند؛ اینکه کتاب‌ها را بسته با علاقه خود خریداری می‌کند یا بسته به علاقه مخاطب. او می‌گوید: در بخشی از کتابفروشی کتاب‌هایی هستند که خودم خیلی دوست دارم. وقتی فردی مراجعه می‌کند، چون اینجا ازدحام جمعیت نیست، ساعت‌ها با هم گپ می‌زنیم و کتابی را که دوست دارم به او معرفی می‌کنم و احتمال فروشش خیلی زیاد است. بخش دیگر کتاب‌هایی هستند که مخاطبان دوست دارند که این مسئله وابسته به شرایط جامعه و حتی فضای مجازی است.

سفر به زمان در کتابفروشی زمان

زاهدی یگانه به سامانه بازار کتاب اشاره می‌کند و اینکه با شرایط تورمی کشور ناسازگار است و می‌افزاید: یک بار در نمایشگاه کتاب دو سال پیش، از این سامانه استفاده کردم. کتابفروشی من نتوانست خودش را با آن هماهنگ کند. کتاب‌ها قیمت‌های متغییر دارند و روش کاری که بر آن بنا شده، با شرایط تورمی کشور و تغییر قیمت لحظه‌ای اصلاً هماهنگ نیست.

کتابفروشی زمان و تمرکز بر قدرت خرید مردم

او از کارهای خلاقانه‌ای که برای فروش کتاب کرده است می‌گوید؛ از بیست سال گذشته که اینترنت اینقدر فراگیر نبوده و تلاشی که برای ساخت مکانی برای مشاهده تازه‌های چاپ کرده است و ادامه می‌دهد: به مرور زمان جامعیت کتاب‌های جدید از بین رفت؛ اما سعی کردم در بخش‌های دیگر نوآوری داشته باشم. مثلاً در حال حاضر بر قدرت خرید مردم تمرکز دارم و سعی می‌کنم کتابی را تهیه کنم که قیمت مناسب‌تری داشته باشد. البته کارهای دیگری را هم در ذهنم داشتم که بسیاری از آنها عملی نشد.

او مهم‌ترین مشکل در شهر اصفهان را نبود مکانی مناسب برای کتابفروشان دانست و گفت: به جرئت می‌گویم این تعداد کتابفروشی بزرگ که در اصفهان وجود دارد، هیچکدام در محل رفت و آمد مردم قرار ندارند. برخی از کتابفروش‌ها یا در زیرزمین‌ها یا در خانه هستند و هیچ جایی برای آنان در نظر گرفته نشده است. در طول این ۲۰ سال با تلاش و کانال‌های مختلف برای دستیابی به این هدف تلاش کردیم اما موفق نشدیم. امیدوارم به‌زودی مکان مناسبی برای کتابفروش‌های شهر اصفهان در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها