پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

ایلام – مدیر کتابفروشی «شازده کوچولو» که بسیار اهل مطالعه است، با معرفی کتاب‌های تازه و بحث‌های چالشی، به مخاطبان و مشتریان در انتخاب کتاب‌های مناسب، کمک و راهنمایی می‌کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرتضی حاتمی: پشت فرمانداری ایلام درست در مرکز شهر، خیابانی هست به نام «والی». دلیل این نام، وجود مسجدی تاریخی و به همین نام است که قدمتی ۱۲۱ ساله دارد. مسجدی که توسط «والی ایلام» در بیش از یک قرن پیش بنا شده و به یادگار مانده و یکی از مساجد تاریخی و پایگاهی مهم و نام‌آشنا برای فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی است و برای مردم جایگاهی تاریخی و نوستالوژی دارد.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

در این خیایان مجموعه‌ای از کتابفروشی‌ها، نوشت افزارفروشی، مدارس دخترانه و پسرانه، پاتوق‌ها، فست‌فودها، چاپخانه‌ها، کافه‌ها، عطاری، خیاطی‌ها و مغازه‌های دیگر در زیر درختان بلند و کهنسال چنار و ترکیبی نامتجانس اما مسالت‌آمیز، در کنار هم بر رونق و شکوه و جریان جاری زندگی در خیایان والی کمک می‌کنند. از طرفی نبض کتاب‌های دانشگاهی و کمک آموزشی، مجلات، جزوه‌ها، خدمات چاپی و فتوکپی و زیراکس و سایر کتاب‌ها در این خیابان می‌زند و می‌توان امیدوار بود که هر کتابی که بخواهی در لابه‌لای قفسه‌های کتابفروشی‌های اینجا پیدا کنی.

بوی تند قهوه و عطر داروهای گیاهی در این خیابان با بوی کتاب و انتهای خیابان که به پارک قدیمی «کودک» با درخت‌های کهنسال منتهی می شود و وجود کتابخانه عمومی «پروین اعتصامی» که در سال ۱۳۴۸ تاسیس شده و قدیمی‌ترین کتابخانه استان است، حسی متفاوت در مخاطب به وجود می آورد. سال‌ها قبل قرار بود این خیایان در ادامه پیاده‌راه طالقانی، سنگ‌فرش شود و مسیر رفت و آمد ماشین‌ها بسته، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و انجام این مهم، ضروری است. کمی بالاتر از مسجد، در کوچه آهنگ که به خیابان شهید سمندری، منتهی می‌شود، کتابفروشی زیبای «شازده کوچولو» به تو لبخند می‌زند.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

علی یعقوبی متولد ۱۳۷۰، چند سالی در حوزه علمیه درس خوانده، مدیر کتابفروشی شازده کوچولو در ایلام و اسم کتابفروشی را به پیشنهاد دوستان اهل کتاب و اندیشه، انتخاب کرده و کتابخوانی حرفه‌ای است. می گوید: حدود ۲۰ سال است که کتاب می‌خوانم و بیش از ۴ سال است که کتابفروشی شازده کوچولو را تاسیس کرده‌ام. کتابفروشی در۲ طبقه ۸۰ متری با حدود ۱۵ هزار عنوان کتاب با حضور دو همکار دیگر در دو شیفت فعالیت فرهنگی و ادبی دارد.

او گفت: طبقه دوم کتابفروشی، علاوه بر ادامه چیدمان کتاب‌ها، محلی برای مطالعه و گفت‌وگوهای جدی و تخصصی در حوزه کتاب و فرهنگ است.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

به شدت کتاب می خوانم!

یعقوبی ادامه داد: اعتقادی به برگزاری مسابقه کتابخوانی و اهدا و توزیع رایگان کتاب نیستم، چون این کارها ضرر است. همیشه تلاش کرده‌ام برای مشتریان و مخاطبان کتاب‌هایی متفاوت انتخاب و به شیوه‌هایی خاص و تازه معرفی کنم.

وقتی از شیوه‌اش در معرفی کتاب سوال می‌کنم، جواب داد: همیشه تلاش داشته‌ام بر اساس دنیا و اندیشه‌های مشتریان و مراجعان و زاویه نگاه‌شان کتاب انتخاب و معرفی کنم. یعنی در آغاز با مشتری صحبت می‌کنم تا از دیدگاهش آشنا شوم و بر اساس همان دیدگاه و اندیشه کتابی که تناسب نزدیکی با او دارد را انتخاب و معرفی و درباره محتوای کتاب بحث و گفت‌وگو می‌کنم، البته این کار مستلزم مطالعه مداوم و دائمی است که من به شدت کتابخوانم و اهل مطالعه. معرفی خوب و عمیق کتاب به مشتری موجب می‌شود با وجود آنکه همان کتاب در جایی دیگر با تخفیف همراه شده اما مشتری آن کتاب را از کتابفروشی ام خریداری و تهیه کند.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

معرفی کتاب و گفت‌وگو درباره کتاب، نقش مهمی در توسعه و ترویج کتابخوانی دارد

یعقوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: معرفی کتاب و کتابخوانان و تلاشگران این حوزه در رسانه‌های عمومی هم‌چون صدا و سیما و طراحی و تولید برنامه‌هایی چون کتاب‌باز و سمت خدا و … تاثیرگذار است و هرچند خودم بر این نوع برنامه ها نقد دارم اما بی شک تاثیرات خود را بر جامعه می‌گذارند.

همه باید برای توسعه و ترویج کتاب، تلاش و کمک کنیم

او ادامه داد: در کتابفروشی با تیپ‌ها و شخصیت‌های متعدد و متفاوت برخورد می‌کنم و بر اساسی همان تیپ با هم درباره کتاب صحبت و گاه نقد می‌کنیم. اعتقاد دارم که همه باید برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه تلاش کنیم.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

مدیر کتابفروشی شازده کوچولو درخصوص فعالیت سامانه بازار کتاب گفت: این سامانه برای خوانندگان و مخاطبانی که به کتابفروشی‌ها دسترسی ندارند امکان مناسبی برای تهیه و خرید کتاب به صورت آنلاین است، اما برای کتابفروشی‌هایی که پشتوانه حمایتی ندارند و تنها از مسیر فروش کتاب فعالیت دارند، ممکن است باعث ایجاد ضرر شود.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

بلاگرها می توانند در بالا بردن سلایق مطالعه در خوانندگان موثر باشند

یعقوبی ادامه داد: دوستان زیادی در فضای مجازی دارم که اغلب در معرفی کتاب‌های تازه فعالند و می‌توان از ظرفیت و تلاش بلاگران جدی حوزه فضای مجازی در معرفی کتاب بهره برد.

چاپ کتاب‌های کم‌مایه سطح دانش مردم را پائین نگه می‌دارد

یعقوبی از مخالفت با چاپ و انتشار کتاب‌های سطحی و کم اندیشه در میان جامعه می‌گوید: چاپ و انتشار کتاب و آثار مکتوب سطحی و کم‌مایه با محتوای ضعیف و تکراری، موجب کاهش اندیشه‌ورزی مردم و جوامع هدف می‌شود و می‌بایست راهکارها و ضوابط قانونی و حقوقی برای این کار اندیشیده شود.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

وی ادامه داد: هرگاه مردم یک جامعه اندیشه‌ورز باشند، زبان و ادبیات و فرهنگ آن جامعه تقویت و متعالی و زبان معیار فارسی و سایر زبان‌ها نیز تقویت و پر رونق می‌شود.

یعقوبی با اشاره به تجاربش در اثربخشی معرفی کتاب‌های متناسب و کاربردی در میان جوامع هدف گفت: اثربخشی کتاب بر رفتارهای فردی و اجتماعی کاملاً مشهود است و کتاب خوب و تاثیرگذار می‌تواند از اضمحلال جوامع و فروپاشی بنیاد خانواده‌ها جلوگیری کند و باعث رشد فرهنگی و فکری و فردی شود.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

یعقوبی در پایان با اشاره به وضعیت فروش کتاب در کتابفروشی شازده کوچولو گفت: ما نسبت به سایر کتابفروشی‌های زنجیره‌ای در سطح استان، فروش خوبی داریم و یکی از مهمترین دلایل فروش کتاب در این کتابفروشی تلاش‌های خودم در معرفی کتاب به مخاطب و تقویت ارتباط با مشتریان است که در این میسر تلاش کرده‌ام افراد زیادی را با کتاب و کتابخوانی آشنا و دوست کنم و این تلاش منجر به تغییر مثبت سبک زندگی‌شان شده است.

«شازده کوچولو» در ایلام کتابفروشی دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها