یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
برگزاری نمایشگاه عکس «تکیه نیاوران، میراث ملی، آیین‌های عاشورایی»

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در راستای بزرگداشت میراث ناملموس عاشورایی با همکاری تکیه نیاوران نمایشگاه عکسی با عنوان «تکیه نیاوران، میراث ملی، آیین‌های عاشورایی» در محوطه باغ مجموعه نیاوران برگزار کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در راستای بزرگداشت میراث ناملموس عاشورایی با همکاری تکیه نیاوران نمایشگاه عکسی با عنوان «تکیه نیاوران، میراث ملی، آیین‌های عاشورایی» در محوطه باغ مجموعه نیاوران برگزار کرده است.

این نمایشگاه شامل تصاویر و روایت هایی با محوریت معرفی تکیه تاریخی نیاوران با قدمتی بیش از ۱۷۰ سال همجوار با این مجموعه است که در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نمایش تصاویری از معماری منحصر بفرد این تکیه به عنوان نخستین تکیه مسقف شمیران در کنار معرفی آیین های سنتی سوگواری عاشورایی و هنر اجرای تعزیه خوانی در تکیه نیاوران به عنوان میراث ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی از بخش های این نمایشگاه است.

همچنین این مجموعه در بخش دیگری از این نمایشگاه به بهانه سالروز ارتحال مرحوم سید حسن سعادت مصطفوی امام جماعت تکیه نیاوران و حافظ کاخ های نیاوران در بهمن ۱۳۵۷ با هدف گرامیداشت نام و یاد او اقدام به نمایش تصاویری از حضور مصطفوی در مجموعه کاخ های نیاوران نموده است.

در سال ۱۲۷۳ قمری همزمانی اقامت تابستانی ناصرالدین شاه قاجار در قصر ییلاقی صاحبقرانیه با ایام محرم سبب شد تا به دستور وی و همت اهالی ده نیاوران سنگ بنای تکیه نیاوران گذاشته شود. بنابه قرائن تاریخی این مکان از قدیمی ترین تکیه های باقی مانده در شهر تهران است و از گذشته تاکنون مورد توجه شیفتگان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و آئین ها و رسوم سنتی عزاداری همچون نخل گردانی و تعزیه خوانی در آن بر پا می شود.

نمایشگاه عکس یاد شده از ۷ تا ۱۴ شهریورماه (به جز ۲۸ صفر مصادف با رحلت پیامبر اکرم "ص") از ساعت ۹ تا ۱۸ در محوطه باغ مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران میزبان علاقه مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها