دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
نابینایان هم کتاب می‌خواهند

قائم مقام انجمن نابینایان، حمایت از تولید کتاب بریل را یکی از مهم‌ترین مطالبات نابینایان اعلام و بیان کرد: انتظار جامعه نابینایان این است که یک‌صدم از عناوین کتاب منتشرشده در طول سال، به کتاب بریل تبدیل شود.

منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره انتظارات این انجمن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هرچند که قانون حمایت از معلولان در کشور وجود دارد اما مطالبات جامعه نابینایان متاسفانه در طول این سال‌ها برآورده نشده است.

وی با اشاره به قانونی مانند قانون «معاهده مراکش» که ایران عضو آن و متعهد به اجرای آن است، ادامه داد: براساس این قانون، باید نسخه بریل و صوتی کتاب‌ها، در اختیار نابینایان قرار بگیرد اما به‌نظر می‌رسد، یکی از دلایل همکاری کم‌رنگ ناشران، این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امتیازی برای تبدیل نسخه کتاب کاغذی به صوتی و بریل برای ناشران در نظر نمی‌گیرد؛ بنابراین آن‌ها معمولاً راضی نمی‌شوند، فایل ورد کتاب خود را برای چاپ کتاب بریل و صوتی در اختیار جامعه نابینایان قرار دهند.

محرومیت نابینایان از نشریه

قائم مقام انجمن نابینایان با اشاره به چاپ روزنامه ۲۵ ساله «ایران سپید» گفت: حدود ۳ هزار نشریه برای افراد بینا در کشور منتشر می‌شود و تنها، یک روزنامه تخصصی برای نابینایان منتشر می‌شد که بعد از شیوع کرونا، چاپ آن متوقف شد و بعد از اعتراض جامعه نابینایان، اکنون در قالب هفته‌نامه در تهران منتشر می‌شود.

شادکام با اشاره به انتشار هفته‌نامه «نسل مانا» اظهار کرد: این نشریه تخصصی باید با کاغذ ۱۲۰ تا ۱۴۰ گرمی وارداتی منتشر شود اما متاسفانه با تغییر قیمت ارز، قیمت کاغذ نوسان پیدا می‌کند و امکان تهیه آن مشکل می‌شود؛ در نتیجه امکان انتشار مرتب نشریه وجود ندارد. امیدواریم سهمیه کافی برای انتشار نشریه و تداوم چاپ روزنامه در اختیار انجمن نابینایان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه کتاب با وجود اینکه جشنواره‌ای مانند جشنواره «کاما؛ جشنواره کتاب افراد معلول» برگزار می‌شود و باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شود، گفت: افراد شرکت‌کننده در جشنواره کاما، نویسندگان معلول و افراد بینایی هستند که در حوزه معلولان کتاب منتشر می‌کنند اما متاسفانه تاکنون کتاب‌های برگزیده در این جشنواره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری نشده است.

شادکام با بیان اینکه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان عضو شورای سیاستگذاری «جشنواره کاما» کمک‌های زیادی به جشنواره کاما و داوری‌های کتاب کرده است، ادامه داد: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواد قانونی مرتبط با حمایت از افراد معلول را عملیاتی کند و مشکلات جامعه نابینایان در حوزه نشر و مطبوعات و کتاب را برطرف کند.

قائم مقام انجمن نابینایان با تاکید بر اینکه جامعه نابینایان به لوازم توانبخشی نیاز دارند تا بتوانند از کتاب‌ها به خوبی استفاده کنند، اظهار کرد: تجهیزات مدرن و خوبی در بخش توانبخشی نابینایان وجود دارد اما نابینایان، توان خرید آن را ندارند، انتظار می‌رود کتابخانه‌های عمومی این تجهیزات را برای استفاده بهتر نابینایان از کتاب و منابع مطالعاتی مختلف، خریداری کنند.

سهمیه منصفانه برای خرید کتاب و نشریات ویژه نابینایان در نظر گرفته شود

شادکام درباره انتظارات جامعه نابینایان از کتابخانه ملی و کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسالتشان فرهنگی است و کتاب، ماموریت جدی آن‌هاست؛ بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهتر است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و مجلس، بودجه ویژه و منصفانه‌ای را برای خرید کتاب و نشریات برای اعضای نابینا در طول سال در نظر بگیرد؛ البته این قانون یعنی خرید کتاب و نشریات برای معلولان تعریف شده است.

وی با بیان اینکه نویسندگان و مترجمان توانمندی در حوزه معلولان وجود دارد، گفت: در زمینه تولید محتوا در بخش رمان، ادبیات تخصصی و درسی، مولفان و مترجمان خوبی وجود دارند؛ بنابراین فقط نیاز است این آثار که ازسوی افراد خبره در حوزه داوری تایید می‌شود، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری و حمایت شود.

شادکام با بیان اینکه نابینایان انتظار ندارند، بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب کاغذی که در طول سال تولید می‌شود، بریل شود، عنوان کرد: انتظار جامعه نابینایان این است که یک‌صدم از عناوین کتاب منتشر شده در طول سال تبدیل به کتاب بریل و سهمیه کاغذ برای تبدیل این کتاب‌ها فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها