یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد صنفی چاپ در همدان/ توسعه صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری است

همدان - رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان گفت: بیش از ۲۰۰ واحد صنفی چاپ در همدان فعالیت دارد که توسعه آنها نیازمند سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، امین خضریان، بعدازظهر یکشنبه در بازدید از موزه صنعت چاپ همدان واقع در مجتمع ابن‌سینا اظهار کرد: ۱۱ شهریورماه به نام روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده که این روز را به تمام فعالان و تلاشگران این عرصه تبریک می‌گوییم.

وی با بیان اینکه چاپ یک صنعت فراگیر است و در تمام عرصه‌ها از جمله آموزش، فرهنگ و رسانه حضور دارد گفت: این صنعت همواره نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که بتواند با تکنولوژی روز پیش رود و نیاز جامعه را با توجه به تحولات روز دنیا، پاسخگو باشد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران همدان از فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد صنفی حوزه صنعت چاپ در استان خبر داد و با بیان اینکه این تعداد در شهر همدان ۱۷۰ واحد است، افزود: واحدهای صنعت چاپ برای توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و امروزه چون سرمایه‌گذاری‌ها به صورت ارزی و با واردات انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری در این بخش نیازمند پشتیبانی و حمایت‌های دولتی است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت چاپ با کمک تسهیلات بانکی امکان‌پذیر است تصریح کرد: در صنعت چاپ اگر حمایت نباشد، میل به سرمایه‌گذاری کمتر است؛ صنعت چاپ می‌تواند همگام با تغییرات تکنولوژی رشد کند.

فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد صنفی چاپ در همدان/ توسعه صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری است

خضریان تاکید کرد: طی چند سال اخیر در بخش‌های صنعتی سرمایه‌گذاری خوبی در استان صورت گرفته و همچنین با وجود ماشین‌آلات جدید در حوزه بسته‌بندی هم استان رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته است و به نوعی توانسته بخشی از نیاز بسته‌بندی را حتی برای صادرات هم پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های آتی شاهد رشد سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش صنعت چاپ استان باشیم در ادامه با بیان اینکه موزه صنعت چاپ استان موزه کم‌نظیری است عنوان کرد: این موزه آمادگی پذیرش عموم بازدیدکنندگان، به ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند به صنعت چاپ را دارد تا آنها برآیند صنعت چاپ را از نزدیک ببینند و نظارگر تحولات مختلف در این بخش باشند.

کاربرد کتاب‌ های تخصصی چاپ برای تحقیقات و پایان‌نامه‌ها

مدیر موزه صنعت چاپ استان همدان نیز با بیان اینکه موزه صنعت چاپ استان سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد اظهار کرد: این موزه دارای بخش‌های مختلف چاپ نظیر افست، دیجیتال، صحافی … است.

محمد مهدی لیلاچیان با تاکید بر اینکه بخشی از موزه متعلق به عکس‌های پیشکسوتان صنعت چاپ است تا همواره یادی از آنها داشته باشیم گفت: کتاب‌های تخصصی حوزه چاپ با مشقات زیادی جمع‌آوری شده که بیشتر برای تحقیقات و پایان‌نامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف حوزه چاپ که دارای قدمت بالایی هستند در این موزه نگهداری می‌شوند ادامه داد: می‌توان به دستگاه چاپ دستی، تقریباً با قدمت ۱۰۸ سال و دستگاه پایه با قدمت ۹۰ سال اشاره داشت.

فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد صنفی چاپ در همدان/ توسعه صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری است

مدیر موزه صنعت چاپ استان همدان با اشاره به اینکه دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها پذیرای علاقمندان به بازدید از این موزه، با هماهنگی قبلی هستیم اظهار کرد: بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان برای بازدید به این موزه مراجعه می‌کنند.

نقش صنعت چاپ در صادرات انکارناپذیر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز ضمن تبریک روز صنعت ملی چاپ اظهار کرد: اهمیت صنعت چاپ را می‌توان از سه منظر مطرح کرد و مورد بررسی قرار داد.

مسعود ویژه با اشاره به اینکه نخست آن است خیلی از اندیشمندان معتقدند که صنعت چاپ باعث پیشرفت علم و فناوری شده است گفت: نظریه پردازانی مانند مارشال مک‌لوهان و آلوین تافلر دومین مرحله از پیشرفت زندگی بشر را مرهون صنعت چاپ می‌دانند.

وی ادامه داد: امروزه گرچه فضای مجازی در عرصه پیشرفت علم و مطالعه تاثیرگذار بوده است اما کاغذ و کتاب همچنان اهمیت خود را دارند و صنعت چاپ به تاثیرگذارترین صنعتی تبدیل شده که می‌شود گفت در امر مطالعه افراد هم تاثیرگذار است.

فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد صنفی چاپ در همدان/ توسعه صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری است

ویژه عنوان کرد: نکته دوم، تاثیر چاپ در ارزش افزوده و صنعت است؛ امروزه صادرات و بسیاری از صنایع کشور ما مرهون صنعت چاپ است چرا که این صنعت به عنوان صنعت زیرساختی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند در امر صادرات و رونق اقتصادی تاثیرگذار باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: خیلی اوقات محصولات تولیدی استان خام‌فروشی می‌شود که اگر در یک بسته‌بندی فاخر باشد می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و منجر به رشد اقتصادی کشور شود.

وی بیان کرد: موضوع سوم، نقش صنعت چاپ در تبلیغات است که باعث رونق عرصه‌های مختلف شده و نقش مستقیمی بر افکار عمومی داشته است؛ امروزه بسیاری از روش‌های تبلیغی مرهون صنعت چاپ است.

ویژه خاطرنشان کرد: روز صنعت چاپ بهانه‌ای است قدردان زحمات افرادی باشیم که با وجود تمام مشکلات این حوزه اما تمام تلاش خود را در رونق این صنعت به کار گرفتند و به حوزه تولید کمک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها