سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹

کتاب تصویری «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» از انتشارات علمی و فرهنگی با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو جایزه مرغک سیمین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش تصویرگری را دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب‌های پرنده آبی (واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) با انتشار کتاب «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» نوشته حسن اسماعیلی طاهری با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو توانست برگزیده آذرماه جایزه ویژه تصویرگری کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شود که برگرفته از نشان معروف مرغک کانون پرورش فکری است.

داستان این کتاب درباره دخترکی است که پدرش مو ندارد و اصطلاحاً طاس است و از طاس‌بودن پدرش خجالت می‌کشد و سعی می‌کند برای او کلاه و کلاه‌گیس تهیه کند. آنقدر که از در و دیوار خانه کلاه آویزان است و تا چشم کار می‌کند کلاه از هر رنگ و مدلی دیده می‌شود؛ اما اتفاقاتی در داستان می‌افتد که عزتِ نفس دخترک داستان کتاب «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» تقویت و باعث می‌شود او پدرش را، همان‌گونه که هست بپذیرد و به او افتخار کند.

در این کتاب تلاش شده است به ایده‌های تصویری، زبان تصویر و تجربه به کارگیری کلام، در کوتاه‌ترین و تأثیرگذارترین حالت خود، ارزش بخشیده و کتاب کارآمد، چندوجهی و مناسب مخاطب با موضوعاتی به‌روز تولید شود.

به گفته ناشر: «در کتاب تصویری "بابای باکلاه بابای بی‌کلاه" روایتی از تغییر جهان‌بینی کودکانه داریم؛ اینکه مهم‌ترین مشغله دخترکی پوشاندن سر پدر باشد و با کمک پدر و تکیه بر همین دغدغه، معنایی جدید به زندگی‌اش وارد می‌شود. همراهی و انعطاف پدر برای هم‌قد دختر شدن و امن نگاه داشتن ساحت نیاز و تقاضای او، یک جلوه مهم و معنادار این روایت است.»

دومین دوره جایزه مرغک، مربوط به کتاب سال ۱۴۰۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به دبیری مصطفی رحماندوست برگزار شده است.

جایزه مرغک عنوان جایزه‌ای است که از سال ۱۳۹۹ با اهدافی مانند کمک به ارتقای کیفیت کتاب‌های کودک و نوجوان، حمایت و تشویق شاعران، نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و ناشران و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، رتبه‌بندی کیفی و معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطبان، به کتاب‌های ناشران کودک و نوجوان که در کمیته بررسی و انتخاب کتاب، از سوی کارشناسان شوراهای مختلف بررسی و نامزد شده و به چرخه داوری راه پیدا کرده و در پایان برگزیده می‌شوند، تعلق می‌گیرد.

گفت‌وگوی خبرگزاری ایبنا با عاطفه ملکی‌جو، تصویرگر این کتاب را می‌توانید در شماره هفتم از پرونده گفت‌وگو با تصویرگران ایرانی کتاب کودک، در لینک زیر بخوانید:

«دوست دارم دنیاهایی در تصاویرم خلق کنم که در ذهن مخاطبانم بماند»

اطلاعات بیشتر:

پرنده آبی (واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) کتاب «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» به قلم حسن اسماعیلی طاهری با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو را در ۳۲ صفحه مصور و به بهای ۴۱ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۶ سال منتشر کرده است. این اثر علاوه بر جایزه مرغک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها