یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
«جهان دانش»؛ کتابفروشی در قلب هگمتانه/ بازی با رنگ در دنیای کتاب‌ها

همدان - جهان دانش، مرکزی‌ترین کتاب‌فروشی در قلب دیار هگمتانه است، همان که بازی با رنگ‌ها در دنیای کتاب‌ها را رقم زده است.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایینا) _ سیده فریده حسینی فرزام: جهان دانش، کتابفروشی است که در ابتدای خیابان شریعتی و در چند متری پیاده راه میدان امام (ره)، مرکزی‌ترین میدان همدان قرار دارد.

شاید بتوان این کتابفروشی را معروف‌ترین کتابفروشی در زمینه کتاب‌های کمک درسی نامید، این را می‌توان به عینه دید وقتی روزانه دانش‌آموزان زیادی به همراه والدین خود در جهان دانش حضور یافته و کتاب‌های زیادی را ورق می‌زنند و در آخر می‌مانند کدام یک از کتاب‌ها را به خانه ببرند.

این کتابفروشی که در متراژ ۱۵۰ متر و در دو طبقه جانمایی شده، پر از کتاب است؛ از کتاب‌های ابتدایی تا کنکور، از عمومی تا فلسفه و از روانشناسی تا کودک و نوجوان را پوشش می‌دهد، کتابفروشی که کنکوری‌ها نیز با آن غریبه نیستند و بسیاری از نیافتنی‌ها را در آن پیدا کرده‌اند.

«جهان دانش»؛ کتابفروشی در قلب هگمتانه/ بازی با رنگ در دنیای کتاب‌ها

علاوه بر قفسه‌های اطراف دیوار، قفسه‌هایی نیز در وسط فروشگاه قرار داده شده و آنها نیز پر از کتاب است و این تنوع در هر کتاب‌های درسی به وضوح پیداست. هر چند علاوه بر کتاب‌های کمک درسی کتاب‌های متفرقه در هر زمینه‌ای ویژه کودک و نوجوان و سایر اقشار نیز در آن به چشم می‌خورد.

در میان شلوغی کتابفروشی و همهمه خریداران به سراغ فروشنده رفتیم تا ضمن گپ و گفتی از فعالیت جهان دانش پرس‌وجو کنیم.

«جهان دانش»؛ کتابفروشی در قلب هگمتانه/ بازی با رنگ در دنیای کتاب‌ها

اسدی مسئول کتابفروشی که به گفته خود به صورت مشارکتی فروشگاه را اداره می‌کنند، در خصوص سابقه فعالیتشان اظهار کرد: از سال ۱۳۶۹ و حدود ۳۰ سال است که این فروشگاه دایر شده و فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: کتاب‌های ما با موضوعات درسی، کمک درسی، کودک و نوجوان، روانشناسی، عمومی، فلسفه و … است که در دو طبقه جانمایی شده است.

اسدی با بیان اینکه از برگزاری نشست و کارگاه کتابخوانی استقبال می‌کنیم اما فضای کافی نداریم، گفت: تمام فضای کتابخانه در هر دو طبقه را کتاب‌ها اشغال کرده‌اند و فضایی برای اختصاص به سایر موارد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سامانه بازار کتاب عضویت ندارند، گفت: جهان دانش خود سایت دارد و از طریق ثبت سفارش در همان سایت، کتاب‌های درخواستی به هر نقطه از کشور که باشد ارسال می‌شود.

«جهان دانش»؛ کتابفروشی در قلب هگمتانه/ بازی با رنگ در دنیای کتاب‌ها

مسئول کتابفروشی جهان دانش با بیان اینکه فروش به صورت مجازی چندان رونقی ندارد، یادآور شد: بیشترین فروش فروشگاه ما حضوری است.

وی در خصوص ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز گفت: امروزه کتاب زیاد در سبد خانوار نیست و علت آن نیز تاثیر فضای مجازی است و نیازمند این است که کارهای فرهنگی زیادی در زمینه کتابخوانی انجام شود.

اسدی اضافه کرد: قیمت کتاب بالاست اما به نسبت افزایش نرخ سایر اقلام، چندان بالا نیست زیرا اکنون یک کتاب خوب از قیمت یک پیتزا کمتر است اما پیتزا را راحت تر می‌خرند.

«جهان دانش»؛ کتابفروشی در قلب هگمتانه/ بازی با رنگ در دنیای کتاب‌ها

وی با بیان اینکه جهان دانش از همه جنس مخاطب دارد، در خصوص به‌روزرسانی کتاب‌ها نیز گفت: به‌روزرسانی به صورت مداوم است و دائم کتاب‌ها متناسب با درخواست مخاطب به روز می‌شود.

با وجود اینکه کتاب باید مانند سایر اقلام مصرفی در دسترس و جزئی از ملزومات زندگی باشد، اما هنوز به این مرتبه در جامعه نرسیده‌ایم و این با وجود کارهای فرهنگی صورت گرفته، چندان پیشرفتی نداشته است.

با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه صورت گیرد تا شاهد رونق این بخش و ظهور و بروز آن در جامعه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها