یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
ناگفته‌هایی از شهید رئیسی در دوران ریاست‌جمهوری

کتاب «پایان ماموریت» زندگینامه داستانی رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است. این کتاب با تکیه بر عناصر واقعی، داستان زندگی و فعالیت‌های این شخصیت برجسته را با زبانی داستانی و جذاب به تصویر می‌کشد و همچنین به فعالیت‌های کمتر شناخته شده وی در دوران ریاست‌جمهوری می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «پایان ماموریت» در ۱۴۰ برش داستانی تنظیم شده که از ابتدای تولد تا زمان شهادت آیت‌الله رئیسی به قلم حجت‌الاسلام مصطفی رضایی به تحریر درآمده و به همت نشر معارف منتشر شده است. در این کتاب به فراز و نشیب‌های زندگی این شخصیت پرداخته و زوایای زندگی وی را از زبان خودشان روایت می‌شود. این کتاب به صورت داستانی در قالب ۲۰۰ صفحه چاپ شده است.

این کتاب زندگینامه داستانی رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است. این کتاب با تکیه بر عناصر واقعی، داستان زندگی و فعالیت‌های این شخصیت برجسته را با زبانی داستانی و جذاب به تصویر می‌کشد و همچنین به فعالیت‌های کمتر شناخته شده وی در دوران ریاست‌جمهوری می‌پردازد.

در این کتاب، نویسنده با استفاده از نقل قول ها، خاطرات و اسناد معتبر، تصویری جامع و کامل از زندگی شخصی و حرفه‌ای آیت‌الله رئیسی ارائه می‌دهد. داستان از کودکی او در محله نوغان مشهد شروع می‌شود و تا لحظات پایانی زندگی او ادامه می‌یابد، به گونه‌ای که خواننده با تمامی فراز و نشیب‌های زندگی وی آشنا می‌شود.

از برش اول تا برش ۱۳۵ (قبل از سقوط بالگرد) به زبان اول شخص و ۵ برش آخر که مربوط به شب تاریخی انتظار مردم ایران بود به قلم سوم شخص روایت شده است. این بخش‌ها شامل داستان‌هایی از زمان تولد تا لحظه‌ای است که بالگَرد رئیس‌جمهور در آسمان ابری ناپدید می‌شود. کل اثر در ۷ فصل تنظیم شده است.

اقدامات دوران ریاست‌جمهوری بخش دیگر کتاب است که این بخش به اقدامات و فعالیت‌هایی که شهید رئیسی در طول دوران کوتاه خدمت به‌عنوان رئیس‌جمهور انجام داده و کمتر به آن‌ها اشاره شده است، می‌پردازد. به‌عنوان‌مثال، فعالیت‌های ایشان در حوزه سیاست خارجی و اقدامات انجام شده در دوره کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش بعدی ورود به قوه قضاییه و سایر مناصب است. کتاب همچنین به فعالیت‌های شهید رئیسی از زمان ورود به قوه قضاییه توسط آیت‌الله شهید بهشتی، حضور در آستان قدس، ریاست قوه قضاییه و نهایتاً ریاست‌جمهوری می‌پردازد.

بخش پایانی کتاب انتظار تاریخی نام دارد. در بخش آخر این اثر به انتظار تاریخی ملت ایران و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان اشاره دارد که در آن شب طولانی و سخت منتظر بودند تا خبری از بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه برسد.

روایت اول‌شخص یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه کتاب پایان مأموریت است که داستان‌ها و ماجراها از زبان خود شهید رئیسی روایت می‌شود. این شیوه روایت به خواننده امکان می‌دهد تا نگاهی نزدیک‌تر و شخصی‌تر به زندگی و افکار ایشان داشته باشد.

درک عمیق‌تری از تاریخ معاصر ایران و نقش شخصیت‌های مهم

حجت الاسلام مصطفی رضایی نویسنده کتاب «پایان مأموریت» می‌گوید: نویسنده کتاب پایان مأموریت افزود: شهید رئیسی در هر جایگاهی که بود مأموریتش را به درستی انجام داد و چه در آستان قدس رضوی، قوه قضائیه و ریاست جمهوری و چه قبل از همه این پست‌ها به طوری عمل می‌کرد که با برنامه‌ریزی و کار جهادی کارها را به پیش می‌برد تا نیاز نباشد افرادی در آینده نواقص کاری او را ترمیم کنند و به همین دلیل در دوران کوتاه ریاست جمهوری که آمارها هم گواه آن است خداوند پایان مأموریت را برای ایشان شهادت رقم زد.

با توجه به اینکه در برهه‌های حساس هستیم و خیلی‌ها دوست دارند خودشان را به شهید نزدیک یا شخصیت ایشان را تخریب کنند و یا نگاه مثبتی که از سوی مردم در خصوص وی به وجود آمده را مخدوش کنند وجود چنین کتابی که با مخاطب انس بگیرد و بتواند لحظه لحظه زندگی را از زبان خود شهید برای مخاطب تعریف کند ضروری است تا بتواند قرائت شفاف و روشنی از شخصیت شهید رئیسی ارائه کند.

کتاب پایان مأموریت برای تمامی علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران، به ویژه کسانی که به مطالعه زندگینامه‌های شخصیت‌های برجسته علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب است. دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های تاریخ، علوم سیاسی و مطالعات اسلامی می‌توانند از این کتاب به عنوان منبعی ارزشمند برای تحقیقات خود استفاده کنند. همچنین، افرادی که به دنبال الگوهای موفق در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود هستند، می‌توانند از تجربیات و زندگی آیت‌الله رئیسی الهام بگیرند و بهره‌مند شوند.

خواندن کتاب پایان مأموریت به چندین دلیل توصیه می شود. اول اینکه، این کتاب با ارائه یک روایت دقیق و مستند از زندگی آیت‌الله رئیسی، به خواننده امکان می‌دهد تا با ابعاد مختلف شخصیت و کارهای او آشنا شود. دوم اینکه، کتاب به شکلی داستانی و جذاب نوشته شده است که مطالعه آن را برای هر کسی لذت بخش می‌کند. سوم اینکه، این کتاب درس‌های مهمی درباره تلاش، ایثار و خدمت به جامعه به خواننده می‌آموزد. در نهایت، با خواندن این کتاب می‌توان به درک عمیق‌تری از تاریخ معاصر ایران و نقش شخصیت‌های مهم در شکل‌گیری آن دست یافت.

فعالیت‌های کمتر شناخته شده شهید ابراهیم رئیسی در دوران ریاست‌جمهوری

برشی از کتاب پایان ماموریت:

سید قد بلند وارد مدرسه علمیه شد.

در بین جمعیت یک راست به سمت من آمد. مرا در آغوش گرفت. خوش و بشی کرد و پس از آن به سمت اتاق مدیریت مدرسه رفت.

من که همچنان در بهت و حیرت بودم. خیال می‌کردم او من را با کس دیگر اشتباه گرفت.

هنوز نیم ساعتی از دیدارم با او نگذشته بود که مدیر مدرسه من را صدا زد.

وارد اتاق که شدم، مدیر با لبخند به من نگاه کرد و گفت: «اون سید رو شناختی؟»...

بخشس دیگر از کتاب:

مادرم دستانم را محکم گرفته بود تا در میان جمعیت گم نشوم. صحن به صحن را طی کردیم تا به کفشداری رسیدیم. رو به روی کفشداری ایستاد، جمله‌ای را زیر لب گفت و قطرات اشکی که انگار از قلبش بر می‌خواست روی صورتش جاری شد.

کفش‌های کهنه‌مان را به کفشداری داد، خم شد پیشانی‌ام را بوسید و گفت: سید ابراهیم! اینجا امن‌ترین نقطه دنیاست، هر وقت دلت گرفت، مشکلی داشتی و درهای دنیا به رؤیت بسته شد به اینجا بیا.

-مادر جان! اینجا چه کسی دفن شده؟

- کسی که هرچه ما داریم به برکت وجود اوست.

- فقط هرچه ما داریم؟

- نه پسرم! هرچه همه دارند به برکت صاحب این حرم هست.

-مادر! دلم برای پدر تنگ شده.

-صاحب این حرم، از پدر هم برای تو دلسوزتر و مهربان‌تر است.

-با رفتن پدر تکلیف ما چه می‌شود؟

-امام رضا همیشه حواسش به ما هست.

پس از آن، لباسی را که تا کرده بود از زیر چادر درآورد و با لبخندی پر از مهر گفت: پسرم! دوست دارم بعد از پدرت، این پیراهن طلبگی را همیشه بپوشی.

مادر مشغول به صحبت بود که خادمی چراغ به دست از کنار ما عبور کرد و من که نگاهم به او گره خورده بود، به چشمان مادر نگاه کردم و گفتم: مادر! من دوست دارم طلبه و مثل این آقا خادم امام باشم.

انتخاب کتاب «پایان مأموریت» برای مسابقه کتاب‌خوانی هشت‌بهشت

آزمون این مسابقه کتاب‌خوانی روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ به‌صورت آنلاین (برخط) از ساعت ۹ تا ۲۴ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتاب‌خوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir برگزار می‌شود.

دانشجویان و علاقه‌مندان کتاب‌خوانی می‌توانند برای ثبت‌نام و شرکت در مسابقه به پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتاب‌خوانی دانشجویان ایران مراجعه و اقدام کنند.

در این دوره از مسابقات ۲۰ جایزه ۲۰ میلیون ریالی به برگزیدگان اهدا می‌شود.

علاقه‌مندان برای دریافت نسخه الکترونیکی کتاب به لینک https://B2n.ir/g03868 مراجعه و سپس با دانلود اپلیکیشن پاتوق کتاب از طریق لینک https://B2n.ir/e58302 می‌توانند کتاب را مطالعه کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و عضویت در کانال مسابقه کتاب‌خوانی در پیام‌رسان‌های تلگرام و ایتا با شناسه @FarhangiJUT عضو شوند.

شرکت در این مسابقه برای عموم آزاد است.

معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این مسابقه را با همکاری و مشارکت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه رویان، معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ و خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها