یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
ضرورت دیپلماسی فرهنگی با هدف کاهش پدیده ایران هراسی و جذب گردشگران

وزیر میراث‌فرهنگی کشور در نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های ملی و استانی گردشگری کشور گفت: ضرورت دیپلماسی فرهنگی و حقوقی با هدف کاهش پدیده زشت ایران هراسی و جذب و جلب گردشگران از سراسر دنیاست.

وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جمع فعالان گردشگری کشور؛

دولت حداقلی نیازمند بخش خصوصی حداکثری است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های ملی و استانی گردشگری کشور، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام اینکه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان ضرورت باید در حوزه اقتصاد، فرهنگ و توسعه رویکرد نوینی داشته باشد اعلام کرد: لازم است که نگاه‌ها از حوزه تصدی‌گری برداشته به سمت تولی‌گری گرایش پیدا کند.

او گفت: دولت نمی تواند مسئولیت همه اجزای میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را بپذیرد. دولت حداقلی نیازمند بخش خصوصی حداکثری است. در این خصوص حمایت از بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری بسیار اهمیت دارد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه جامعه بزرگ میراث، گردشگری و صنایع‌دستی زمانی موقعیت خود را بازیابی می کند که بخش خصوصی مسئولیت این حوزه را بپذیرد ادامه داد: تعامل، اقناع، اجماع و همراه سازی ارکان نظام برای حمایت از میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یک ضرورت است و بدون اجماع ملی و بدون همراه سازی ارکان نظام نمی توانیم در این سه حوزه به مقصد و مقصود برسیم.

وزیر میراث‌فرهنگی کشور همچنین اعلام کرد: همه از فرهنگ صحبت می‌کنند ولی لازم است که مفهوم فرهنگ بار دیگر بازیابی و کالبد شکافی شود.

او گفت: فرهنگ چشمه جوشان و خروشانی است که همه انسان‌های تشنه را در مسیر حرکت خود سیراب می کند. ویژگی نخست فرهنگ شخصیت ساز است. ویژگی دوم مفهوم فرهنگ هویت سازی است. هویت روح حرکت یک جامعه است به سمت متعالی شدن انسان. در این میان فرهنگ و ارزش‌های بنیادین در سطح فرد، خانواده و جامعه همگی هویت ساز هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی همچنین اعلام کرد: ویژگی چهارم فرهنگ سازگاری است. فرهنگ به صورت دائم تولید اخلاق می کند اخلاق به مثابه اکسیژنی است که انسان می‌تواند در آن فضا تنفس کند. جامعه بی اخلاق و بداخلاق جای تنفس نیست. جوهر فرهنگ اخلاق است و از این منظر است میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی اهمیت پیدا می کند چراکه هم شخصیت‌ساز، هویت ساز، و هم انسجام بخش و سازگار کننده است.

او گفت: اگر ما به این مفاهیم باور داشته باشیم و بتوانیم کارآمدی را در این حوزه ایجاد کنیم تحول بزرگی ایجاد می‌شود.

به گفته صالحی امیری، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی یک خانواده هستند و بین اعضای خانواده وجه تمایزی نیست. پدر خانواده همه اعضای خانواده را یکسان می بیند و عادلانه نگاه می کند، نه اینکه بین این سه حوزه تبعیض قائل شود، چراکه هیچ پدری بین فرزندانش تبعیض قائل نمی‌شود. با این نگاه ما می‌توانیم گام‌های بلندی را برای توسعه و جهش برداریم.

او همچنین با بیان اینکه میراث فرهنگی به عنوان ضرورت هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه توسعه باید دارای رویکرد نوینی باشد ادامه داد: نگاه ما از حوزه تصدی گری به تولی گری است دولت نمی تواند مسئولیت همه اجزای میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را بپذیرد. دولت حداقلی اما بخش خصوصی حداکثری را نیاز دارد.

او تاکید کرد، یکی دیگر از ضرورت‌ها رفع تنگناها و محدودیت‌های امنیتی، سیاسی، مالی و مالیاتی با حمایت حداکثری مجلس شورای اسلامی است. مجلس موتور محرکه نظام پیشران میراث و گردشگری و صنایع‌دستی است.

به‌گفته صالحی امیری، ضرورت بعدی، ضرورت دیپلماسی فرهنگی و حقوقی با هدف کاهش پدیده زشت ایران هراسی و جذب و جلب گردشگران از سراسر دنیاست. این درحالی است که ضرورت دیگر، جلب حمایت و همراهی نمایندگان مجلس به عنوان کانون اصلی قدرت مردمی برای جهش در این سه حوزه است.

وزیر میراث‌فرهنگی همچنین تاکید کرد، ضرورت نگاه استراتژیک و همه جانبه گری به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین ضرورت حاکمیت وفاق در جامعه بزرگ میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری از دیگر اولویت‌هایی است که به آن تاکید داریم.

او گفت: در آخر ضرورت توجه به کرامت منزلت معیشت همکاران در سراسر کشور که شایسته بهترین‌ها هستند و امیدوارم این برنامه وزین که شما انسان‌های وفادار و بافضیلت تشکیل دادید انگیزه ای باشد برای بنده و همکاران خوبم که بتوانیم گام‌های موثر و جدی را برداریم و این ممکن نیست مگر با حمایت، هدایت مجلس شورای اسلامی و توافق در سطح دولت و نظام سیاسی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها