سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
دوره دوم کارگاه «آشنایی با نقد ادبیات داستانی» در خانه کتاب برگزار می‌شود

محمدرضا سرشار درباره دوره جدید کارگاه «آشنایی با نقد ادبیات داستانی» گفت: در این دوره به ساختار رمانس، داستان بلند و رمان و سپس روش نقد داستان بلند و رمان خواهیم پرداخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا خانه کتاب و ادبیات ایران سلسله کارگاه‌های ادبی خود را به صورت حضوری و با عنوان «مکتب‌خانه» در سرای اهل قلم آغاز کرد.

محمد رضا سرشار که تدریس در کارگاه «آشنایی با نقد ادبیات داستانی» را در این دوره بر عهده دارد در کانال شخصی‌اش در پیام‌رسان بله نوشت: «از روز یکشنبه همین هفته کلاس‌های دوره دوم آشنایی با نقد ادبیات‌داستانی را در خانه کتاب وزارت ارشاد شروع کردم.

در دوره اول که سال قبل بود، ابتدا مقدماتی در باره نقد ادبی، بر اساس کتاب نقد ادبی کارکردها و آفات که تالیفی است از خودم که توسط اکانون اندیشه جوان انتشار یافته است مباحثی را مطرح کردم.

سپس ضمن ارائه، نقد و بررسی نمونه‌های متعددی (حدود بیست داستان از داستانهای کوتاه متنوع) مخاطبان کلاس، با شش نوع پیرنگ متفاوت داستان کوتاه آشنا شدند. جالب این بود تصور اکثریت قریب به اتفاق مدرسان، نویسندگان و کارآموزان داستان‌نویسی، این است که تنها داستان فنی و قابل‌قبول، آنی است که پیرنگ‌اش مبتنی بر درگیری و کشمکش باشد.

در دوره جدید، که گویا ان‌شاء‌الله هشت جلسه خواهد بود، ابتدا اعضای کلاس به طور اجمالی با ساختار رمانس، داستان بلند و رمان، و تفاوتهای آنها آشنا خواهند شد. سپس روش نقد داستان بلند و رمان بیان خواهد شد. آنگاه ادب‌جویان، به چند گروه تقسیم شده، هر یک به نقد یک داستان بلند یا رمان اقدام کرده، حاصل کار خود را در کلاس ارائه خواهند داد؛ و نقاط قوت و ضعف نقدشان، توسط دیگر اعضای کلاس و بنده، به ایشان گوشزد خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها